در حالی که گردشگری اولویت نخست همدان برای توسعه است اما علاوه بر اینکه تاکنون اتفاقی در این حوزه نیفتاده، در سفر رئیس جمهور به استان نیز مقوله گردشگری مورد توجه قرار نگرفت.
کد خبر: ۱۴۰۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹ 06 December 2015

در حالی که گردشگری اولویت نخست همدان برای توسعه است اما علاوه بر اینکه تاکنون اتفاقی در این حوزه نیفتاده، در سفر رئیس جمهور به استان نیز مقوله گردشگری مورد توجه قرار نگرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حدود دو سال پیش و در آبان سال 92 محمدناصر نیکبخت به عنوان استاندار همدان سکاندار پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین شد و در روز معارفه شعار خود را «همت همگانی برای توسعه استان» اعلام کرد.

نیکبخت بر صندلی استانداری همدان در ساختمان سبز استانداری تکیه زد و از ماه‌های نخست مدیریت خود، دست به تغییراتی در حوزه مدیران استان زد که این تغییرات شامل برخی از مدیران ارشد استان و فرمانداران شهرستان‌های استان شد.

نیکبخت که در دولت احمدی‌ نژاد مسئولیت معاونت برنامه‌ریزی استانداری همدان را بر عهده داشت در دولت روحانی به مقام استانداری رسید و از ابتدا توجه به «گردشگری» را اولویت اصلی توسعه استان همدان اعلام کرد.

استاندار همدان از ابتدای مدیریت استان، گویا میانه خوبی با مدیریت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان نداشت و به همین دلیل و با تأکید بر مقوله گردشگری در بسیاری از جلسات عنوان می‌کرد که گردشگری ظرفیت اصلی توسعه استان همدان است و در این حوزه آنچنان که باید کار نشده است.

نارضایتی استاندار از مدیر سابق میراث فرهنگی تا حدی بود که در جلسات سفرهای نوروزی و جلسات گردشگری، نیکبخت به هیچ وجه نامی از علیرضا ایزدی نمی‌برد و همین امر و البته وضعیت نامشخص سبب شد تا ایزدی در چند جلسه رسمی و غیر رسمی بیان کند که با این روند علاقه‌ای به ماندن در همدان ندارد و این در حالی بود که به گواه اهالی رسانه و کارشناسان امر گردشگری، این مدیر توانسته بود عملکرد خوبی از خود نشان دهد.

با تلاش استاندار مبنی بر تغییر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان در میان بهت و ناباوری، نیرویی غیربومی و البته یکی از همشهریان استاندار به همدان آمد تا سکان گردشگری دیار الوند را به دست گیرد.

در مراسم معارفه ریحان سروش‌مقدم به عنوان مدیرکل جدید میراث فرهنگی، معاون امور عمرانی استاندار به صراحت اعلام کرد که سروش‌مقدم انتخاب شخص آقای استاندار بوده است.

سروش‌مقدم از خردادماه سال 93 مشغول به کار شد و توسعه گردشگری استان همدان همچنان در صحبت‌های استان مهمترین اولویت به شمار می‌رفت.

سروش‌مقدم امور گردشگری استان را بر اساس برنامه‌های روتین و مشخص پیش برد و جشنواره تابستانی و زمستانی را همچون گذشته برگزار کرد اما گردشگری پایتخت تاریخ و تمدن تغییرات اساسی، زیربنایی و تأثیرگذاری به خود ندید.

در ایام تعطیلات عید فطر در تابستان گذشته استان همدان مقصد مسافران بسیاری قرار گرفت و میراث فرهنگی نتوانست این موضوع را به درستی مدیریت کند و زمانی که برخی از رسانه‌ها در این خصوص نقدهایی را منتشر کردند، استاندار همدان این نقدها را برنتابید و ناراحتی‌اش را از بیان برخی نقدها به صراحت بیان کرد.

هر چند در حرف و سخن مقوله گردشگری استان مورد تأکید استاندار همدان است اما از ابتدای سال تاکنون مردم استان شاهد اتفاق اساسی در حوزه گردشگری نبوده‌اند بلکه تنها چند برنامه روتین انجام شده است.

حال سوال اساسی این است که آیا آقای استاندار به عنوان حامی و کسی که شخصاً مدیرکل میراث را انتخاب کرده است، در این باره پاسخی دارد یا نه؟

ریحان سروش‌مقدم مدیرکل فعلی میراث فرهنگی استان همدان که انتخاب شخص آقای استاندار است، در یک ماه اخیر بارها بیان کرده قصد ماندن در استان همدان را ندارد که به همین دلیل مقوله میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز تعطیل شده است.

سروش‌مقدم در حال ترک همدان است و انتظار می‌رود حداقل نیکبخت در جایگاه استاندار، همشهری و حامی این مدیرکل در این باره به افکار عمومی پاسخ دهد که مدیری که به انتخاب خود استاندار به استان آمد چرا تمایلی به ماندن ندارد و مردم استان تا کجا و چه زمانی باید هزینه انتخاب‌های اشتباه را بپردازند!؟

استان همدان در حوزه گردشگری همواره با استان‌هایی چون اصفهان و فارس قیاس می‌شود و اینکه چرا محل اقامت و انتخاب گردشگران و مسافران نیست، جای سوال دارد.

هرچند امروز با توجه به وضعیت انتخاب مدیریت این حوزه و شکل مدیریت امور گردشگری استان همدان می‌توان جواب برخی از سوالات را گرفت.

در دولت یازدهم تاکنون در حوزه گردشگری همدان اتفاق مهمی رخ نداده و در حوزه میراث فرهنگی برگزاری همایش دست‌کندها می‌توانست کمک بسیاری به ثبت دست‌کندهای استان داشته باشد که متاسفانه برگزاری این همایش نیز کلاً به فراموشی سپرده شد.

نکته پایانی اینکه با وجود نهایت تأکید استاندار بر مقوله توسعه گردشگری این سوال مطرح است که سهم گردشگری استان از اعتبارات سفر رئیس جمهور به همدان چه بود؟ و چقدر اعتبار گردشگری در سفر رئیس دولت یازدهم به پایتخت تاریخ و تمدن رسید؟


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار