کمبود اتوبوس کرایه جا به جایی مسافر در مسیرهای خارج از استان مازندران را در روزهای اخیر به صورت غیررسمی افزایش داده است.
کد خبر: ۱۳۸۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰ 01 December 2015
به گزارش تابناک مازندران، همه ساله در آستانه اربعین حسینی و دهه آخر ماه صفر به دلیل استقبال مردم مازندران برای سفر به کربلای معلی و مشهد مقدس ، پایانه های شهرهای مختلف استان با کمبود اتوبوس رو به رو می شوند.
امسال استقبال گسترده مازندرانی ها برای سفر به کربلا سبب شده است تا کمبود اتوبوس بیش از سال های دیگر احساس شود .
طبق تعرقه اداره کل حمل و نقل و پایانه های مازندران نرخ بلیت سفر با اتوبوس به مشهد مقدس برای هر نفر 240 هزار ریال و به مقصد ' مهران ' هم 400 هزار ریال است ولی هم اکنون رانندگان و فروشندگان بلیت دو تا سه برابر این رقم را برای هر صندلی طلب می کنند .
اگرچه اداره کل حمل و نقل و پایانه های مازندران باجه های نظارتی را در پایانه ها برای برخورد با متخلفان دایر کرد، ولی کمبود ناوگان و نیاز شدید مردم برای تامین اتوبوس باعث شده تا تخلف در دریافت کرایه بیشتر از تعرفه و بر اساس توافق نانوشته بین مسافران و شرکت های حمل و نقل برون شهری رواج داشته باشد .
طبق مشاهدات خبرنگار ایرنا و پرس و جو از شرکت های حمل و نقل مستقر در پایانه اتوبوسرانی ساری ، کرایه دربستی هر دستگاه اتوبوس برای مشهد هم اکنون بین 38 تا 42 میلیون ریال بسته به نوع اتوبوس در نوسان است و به مقصد مهران هم تا یک و نیم برابر این مبلغ کرایه دربستی درخواست می شود .
براساس آمارهای رسمی برای اربعین حسینی 27 هزار نفر از مازندران برای سفر به عتبات عالیات در عراق روادید دریافت کردند که 90 درصد آنان از راه زمینی و با اتوبوس به مرزهای جنوبی کشور سفر می کنند.
همچنین طبق آمارهای غیر رسمی همه ساله بیش از یکصد هزار مازندرانی دهه آخر ماه صفر به مشهد مقدس سفر می کنند.
رضا یونسی مسئول یکی از هیات های عزداری در ساری در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : همه ساله در آستانه اربعین حسینی به دلیل تقاضا زیاد بلیت اتوبوس و حتی کرایه کردن اتوبوس به صورت دربستی بازار سیاه پیدا می کند.
وی افزود : بیشتر شرکت های حمل و نقل مستقر در محوطه پایانه ها رغبتی برای جا به جایی انفرادی ( بلیت فروشی) مسفران نشان نمی دهند و به دنبال مسافران دربستی هستند و ما نیز مجبوریم برای برای جا نماندن از غافله عزاداران و به خاطر این که برنامه مشخصی هم برای عزاداری در حرم مطهر امام رضا (ع) داریم ، هزینه های اضافی ناشی از کمبود اتوبوس را پرداخت کنیم.
مدیر یک شرکت حمل و نقل مسافربری در پایانه ساری هم نرخ کرایه اتوبوس دربستی از نوع ولوو ، اسکانیا و بنز را برای سفر رفت و برگشت به مشهد بین 38 تا 42 میلیون ریال اعلام کرد و گفت که تفاوت رقم مربوط به نوع اتوبوس است .
حسن رضایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در شرایط فعلی مالکان اتوبوس رغبتی برای جا به جایی مسافر همانند روزهای عادی ندارند و به دنبال مسافران دربستی هستند.
وی افزایش غیر رسمی کرایه اتوبوس را برای دهه آخر صفر ناشی از خالی برگشتن اتوبوس ها از مشهد دانست و مدعی شد که این افزایش طبق توافق با اداره کل حمل و نقل استان اعمال می شود .
یک راننده اتوبوس دیگر هم در ترمینال ساری به خبرنگار ما گفت : بازار گرمی این روزها برای افزایش کرایه را بشتر شرکت های حمل و نقل انجام می دهند تا سود بیشتری دریافت کنند .
وی که خواست نامش ذکر نشود ، افزود : صورت وضعیت جا به جایی مسافر را شرکت ها صادر می کنند و اگر این شرکت ها تمایلی به این کار نداشته باشند ، مالکان خودرو بدون داشتن صورت وضعیت نمی توانند مسافر جا به جا کنند.
او ادامه داد : شرکت های حمل و نقل در قبال فراهم کردن مسافران دربستی برای اتوبوس ها 10 درصد کل کرایه را دریافت می کنند که به طور میانگین برای هر دربستی بین سه تا چهار میلیون ریال می شود.
با وجود هماهنگی با روابط عمومی اداره کل حمل و نقل و پایانه های مازندران و طرح مشکل برای آنان جهت پاسخگویی ، تا زمان مخابره این گزارش حاضر به گفت و گو با خبرنگار ایرنا نشدند .
در استان مازندران 400 دستگاه اتوبوس برون شهری فعالیت دارد که در نیمه نخست سال جاری دو میلیون و 60 هزار مسافر را در مسیرهای مختلف جا به جا کردند .
ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار