کد خبر: ۱۳۷۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۹ 29 November 2015
مدیر کل استاندارد استان البرز گفت: امسال در اجرای ماده 4 قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد ایران، طرح بررسی رعایت الزامات ارگونومی در 15 مدرسه این استان عملیاتی شد.

علم ارگونومی به بررسی تأثیر اشیا مورد استفاده انسان بر شیوه زندگی و بهبود عملکرد آنها می پردازد و رعایت نشدن اصول ارگونومی موجب آسیب های اسکلتی عضلانی در افراد می شود و در این میان مسایل مربوط به کودکان و نوجوانان به دلیل اینکه دوران رشد و تکامل را طی می کنند از اهمیت بیشتری برخوردار است.

فتانه شکرالهی روزیکشنبه در گفت وگو با خبرنگارایرنا افزود: دنیای یک کودک را خانه، مدرسه و جامعه پیرامون آن تشکیل می دهد و این مکان ها باید از نظر وضعیت ایمنی و بهداشتی، مناسب باشند.

وی با اشاره به اینکه مدرسه موقعیت اجتماعی خاصی است که آموزش و رشد شخصیت کودکان پایه گذاری می شود، اظهار کرد: یکی از مهم ترین مسایل که در مدرسه باید رعایت شود بکارگیری اصول ارگونومی است که سبب پیشگیری از آسیب های اسکلتی - عضلانی از جمله کمردرد، درد گردن و درد مچ دست می شود.

وی خاطر نشان کرد: رعایت اصول ارگونومی کمک به پیشگیری از حوادث و افزایش میزان انگیزه، علاقه به کلاس و درس همچنین افزایش رفاه، آسایش و امنیت دانش آموزان ، افزایش بهره وری، کیفیت آموزش و جلوگیری از افت تحصیلی آنها کمک می کند.

شکرالهی با اشاره بر لزوم استاندارسازی میز و نیمکت ها گفت: متناسب نبودن میز و نیمکت ها با ابعاد بدنی دانش آموزان ناراحتی های کمر، گردن، خستگی زودرس، افت تحصیلی و اختلال در فشار خون آن ها را موجب می شود.

وی با اشاره به اینکه این طرح با هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان انجام شده است افزود: بازرس های این اداره کل در اجرای این طرح وضعیت نیمکتها به لحاظ سازگاری با وضعیت جسمانی کودک ، شرایط محیطی از قبیل نور ، صدا ، تناسب وضعیت استقرار تجهیزات کلاس و سایر عوامل موثر در حوزه مهندسی فاکتورهای انسانی ، مورد بررسی قرار دادند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار