قسمت دوم گفتگوی تابناک تبریز با دکتر نوین
کد خبر: ۱۳۶۹۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶ 29 November 2015

برای مصاحبه با بسیاری از نخبگان سیاسی و اقتصادی استان لیست بلند بالایی آماده کرده ایم. اما این بار با مهندس نوین شروع کردیم. شایدبخاطر اینکه در ائتلاف نظامی تبریز قسمت 2 از ا و نام برده ایم.نه به نیکی و نه نقادانه. آنچه که بوده را نوشته بودیم.رسالتمان ایجاب می کند که این را برعهده مخاطب خواهیم گذارد که خود قضاوت کند آنچه در نوشته ها،تحلیل ها و شخصیت نگاری های ما وجود دارد می تواند پژواکی از آن چیزی باشد که خود فرد آن را از خود منعکس می کند یانه. قسمت اول گفتگو نیز در قسمت گفتگوی سایت تابناک تبریز موجود است.

قسمت دوم گفتگوی تابناک تبریز با دکتر نوین شهردار سابق تبریز را در زیر آوردیم.

آیا طرح تفصیلی برای توسعه تبریز نوشته بودید؟

وقتی که شهردار شدم زمان انقضای طرح جامع شهری تبریز در سال 84 تمام شده بود. طراحی طرح تفصیلی جدید حدود 5 سال طول کشید و سال 90 به بهره برداری رسید.طرح جامع شهر را شورا باید مورد بررسی و تصویب قرار دهد که اخیرا طرح جامع در شورا مورد بررسی میگیرد.البته امروز در مدیریت کلان شهری، طرح راهبردی مطرح است که شهرداری و مسکن و شهرسازی با همکاری هم این طرح را برای توسعه شهر مصوب میکنندکه از انعطاف های بیشتری نسبت به طرح جامع شهری برخوردار است.


در ایران طرح جامع شهری به صورت کامل اجرایی نمی شود

در ایران بیشتر از نیمی از طرح جامع شهری اجرایی نمی شود. برای مثال در برنامه قبلی جامع شهری تبریز مصوب شده بود که توسعه تبریز به سمت شمالغرب تبریز باشد و به همین منظور شهرک صیاد شیرازی نیز ایجاد شد ولی عملا تبریز از سمت شرق پیشرفت کرد.چون طرح درست مطالعه و کارشناسی نشده بود. باید قبل ازاجرای هر طرحی باید بستر آن اجرا و آماده باشد. در همین قضیه ، غرب تبریز پتانسیل پیشرفت را به دلایل آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی نداشت، به همین دلایل مردم شرق تبریز را برای توسعه تبریز انتخاب کردند.

خاوران ما را 4 سال معطل کرد

شهرک خاوران را قبل از ورود شهرداری ،به قطعات ویلایی تقسیم شده بود و همین موجب در گیری هایی نیز بین تعاونی های مسکن شده بود.

طرح تفصیلی خاوران را آماده و در شورای عالی شهرسازی استان مصوب کردیم، اگر این کار بموقع انجام نمی شد یک سری دعواهایی مابین مردم و تعاونی ها و شهرداری به وجود می آمد که معلوم نبود آخرش چه بشود.قبل از ورود ما پول هایی نیز ردو بدل شده بود که مانع از گسترش آن شدیم، و امروز می بینیم که این شهرک مناسب و سازماندهی شده است و یک محله ای از تبریز شده است.

مهمترین موانعی که شورا برای شما ایجاد میکرد؟

بیش از 99 درصد لوایحی که به شورا می بردم که بعضی نیز با اعتراض اعضا مواجه می شد،در آخر تصویب می شد . برای مثال در قضیه BRT من پیشنهاد خرید 100 دستگاه اتوبوس را داده بودم که 50 دستگاه را تصویب کردند.لازم به ذکر است که آن زمان قیمت هر دستگاه اتوبوس 300 میلیون بود که امروز قیمت هر دستگاه به یک میلیارد رسیده است. میخواستم که فاز 2 تله کابین تبریز را نیز اجرا کنم که نگذاشتند اجرا کنم.

چرا نگذاشتند؟

شورا بامن در ریسک پذیری همراه من نبود.اگر ریسک پذیری من نبود لاله پارک نیر اجرا نمی شد.در این قضیه چه شب نامه هایی را که علیه من و شورا پخش نکردند.

در مورد حاشیه های افتتاح لاله پارک کمی توضیح بفرمایید؟

دولت در افتتاح لاله پارک میخواست که مشایی را بفرستند که مخالفت کردم.در مرحله بعدی بقایی را پیشنهاد کردند که باز دیدم او در قواره افتتاح این مکان نیست.خلاصه از آقای لاریجانی رئیس مجلس دعوت کردیم که وقت نداد و در آخر قالیباف را از تهران دعوت کردیم.


بیشترین خدمت شورا به آقای نوین؟

اعتماد به بنده و میدان دادن برای اجرایی ساختن برنامه هایم بود.

پس اعتراضات شورا را چه طور ارزیابی می کنید؟

در شورا باید تضارب آرا باشد . شورا نباید یکدست باشد. یک بار میخواستند که مرابا 8 رای استیضاح کنند.در آن جلسه رفتم نیم ساعت صحبت کردم و با 9 رای موافق دوباره تایید شدم.

آیا آقای سید فاطمی در دوره شهرداری شما در کنار شما بود؟

سید فاطمی در طول مدیریتم ،کنارم ندیدم. ایشان را رئیس هیات مدیره فوتبال شهرداری تبریز گذاشتم و در مدیریت شهرداری بی تاثیر بود.

تبانی در تیم شهرداری تبریز را چه طور تحلیل می کنید؟

در آن فصل 4 مربی برای تیم عوض کردند. من وارد مافیای فوتبال نمی شوم. اگر آن بیانیه ای که من دادم پیگیری قاطع صورت میگرفت ، قضیه اخیر برای تراکتور سازی به وجود نمی آمد، سر تراکتور را این طور نمی بریدند.در بحث تراکتور فقط آقای سعیدی خوب عمل کرد و بقیه آنطور نتوانستند که عملکرد چندانی داشته باشند.می گفتند که نباید سه تیم از یک شهر باشد. در جلسات رسمی فدراسیون میگفتند که سه تیم از یک شهر نباشد.درست هم میگفتند که اگر این سه تیم با فکرشان تبانی کنند کمر فوتبال تهران میشکست. سه تیم حق تبریز بود. برای مثال این سری برنامه هارا مانند برنامه فتیله یکجا قطع کنیم دیگر نمی شود. یک بار در همین قضیه به یکی از نمایندگان گفتم اگر راست می گویی برو استعفا بده.


یعنی فوتبال سیاسی؟

عیب ما اینست که ما مشکلات را در یکجا تمام نمیکنیم ، باید در این سری مسائل باید نمایندگان اجماع کنند تا دیگر مشکل تکرار نشود.

تعداد اعضای شورا 11 نفره مناسب است یا21 نفره؟

شورا باید حدکثر 13 نفر باید باشد.21 نفر در تبریز زیاد است. در ترابوزان ، شورای شهر 50 نفری و در استانبول 150 نفری است . آنجا نهادینه شده است.در اینجا ظرفیت تحمل کم است و دخالت در اجرا زیاد.

بزرگترین عارضه در زمان تحویل شهرداری چه بود؟

بزرگترین عارضه در تبریز تنگ نظری است.

کدام مشکل را اساسا حل کردید؟مثلا حقوق کارگر که معضل  در شهرداری قبل از شما بود را بموقع دادید؟

در زمان مدیریت من ، باید حقوق کارگر مجموعه شهرداری قبل از حقوق کارمندان مجموعه پرداخت میشد.

پس اعتراض کارگران را در زمان مدیریتتان اتفاق افتاد چه بود؟

یک روز صبح به من اطلاع دادند که تعدادی از کارگران شرکتی شهرداری مقابل باغ گلستان تجمع کرده اند.قبل از اتمام سفر سوم استانی دکتر احمدی نژاد در تبریز، ایشان در یک برنامه تلوزیونی گفت که من از شهردار تبریز می خواهم که کارگران مجموعه شهرداری را از شرکتی در بیاورند و مستقیما با آن ها قرار داد ببندند. شورا می خواست از این جریان بهره برداری کند.براین اساس در جلسه شورا گفتند که برای حل این مشکل باید شهرداری مستقیما باکارگران قرار داد ببندد. من آنجا گفتم که باید براساس صدور مجوز از وزارت کشور اقدام به انعقاد قرارداد کنیم.به فرمانداری هم گفتم که باید از وزارت کشور مجوز بیاید. براین اساس، نامه نگاری هایمان را شروع کردیم و در آنجا نوشتیم که مجوز انعقاد قرارداد برای 3000 نفری میخواهیم. بعد از یک ماه جواب نامه را دادند و در آن نوشتند که جذب تابع آزمون است و فعلا هیچ مجوزی صادر نمیشود و کارهای خدماتی از طریق تامین نیروی شرکتی ایجاد شود.تا امروز هم وعده داده اند ولی عملی نشده است.

روابطتان با سیاسیون و شخص دکتر قالیباف در طول شهرداری چه جور بود؟

مردم شخصیت نوین را مستقل میدانند.همیشه سعی کردم که کار محول شده را به نحو احسن انجام دهم و زیر علم کسی سینه نزنم.

پس عیارشما در سیاست کیست؟

بدون تعارف ،فقط معیار برای من شخص ولی فقیه است. نه از ایشان جلو تر رفتم وهر وقتم ازایشان عقب افتاده ام سعی کردم که خودم را به ایشان برسانم. نهایتا معیار فضای سیاسی و اعتقادی ما ولایت فقیه هست.و هرکس پیش من میاید و در مورد بحث انتخابات می پرسد که تحت کدام فکر هستید؟ در جوابشان می گویم که حقیقتا اصولگرا و اصلاح طلب را چه کسی قبول کرده است.این جریانات هنگام انتخابات وجود می آیند و بعد از انتخابات نیز به حالت سکون در میایند. من به شخصه معتقد به اصول گرایی به معنای خط امام و خط رهبری است.

بنابراین به نظر شما حوزه فکری سردار باغبان و آبدار یکی است؟

آبدار خوش پوش و کارمند شهرداری و کارکرد اجرایی دارد.من از 2 جهت آبدار را به کار گرفتم . یکی سابقه کاری و جانبازی ایشان بود. چون بیشتر اوقات من مشغول کارهای عمرانی بودم ، کسی باید باشد که به عنوان نماینده شهرداری به جلسات برود.به همین دلیل او را انتخاب کرده بودم.

آیا فیش حقوق 10 میلیونی آبدار درست بود؟

آن فیش تایید نشد. حقوق ایشان در زمان من 3.5میلیون بود که در آن فیش 5 میلیون معوقات زده بودند و موجب آن مبلغ شده بود.

ولی در آن فیش معوقات وجود نداشت؟

نه همان معوقات او بود

در زمان انتخاب آقای بیگی به عنوان استاندار گفته بودید که ایشان را نمی شناسم آیا این جمله از چه نشات می گرفت؟

واقعا ایشان را نمی شناختم.من در سال 1369 به تهران رفتم و ایشان در آن زمان فرمانده انتطامی استان بود و من ایشان را نمیشناختم.

در آخرین جلسه شورای اداری همان آقای بیگی را که گفتید نمی شناسم برای شما تجلیل برگزار کرد، آیا برای ائتلاف با شما برای چنین روزی فکر میکرد؟

خیر. در آخرین دیدار ما نیز ایشان برای آمدن به عرصه انتخابات دو دل بود.این جلسه 2 نکته داشت. یکی این بود که موجب سربلندی ایشان شده بودیم مهمترین آن برگزاری سه همایش سرمایه گذاری خارجی در استان بود و دیگری نیز نا مهربانی هایی بود که شورای جدید به من کرد.

چون دعوت نکردند که شهردار بمانید؟

اشتباه نکنید . چون من چندماه قبل گفته بودم که من نمی مانم.نمی دانستم هم جه کسانی انتخاب خواهند شد.بیش از 8 سال نمی توان شهردار ماند.


با آقای قالیباف ارتباط دارید؟

بله آخرین بار 6 ماه قبل بود.که صحبت  هایی هم باهم داشتیم.

روابطتون با آیت الله شبستری به چه نحوی بود؟

در موقع مراسم معارفه بنده ایشان در تبریز نبودند و در سفر خارج از کشور بودند. بعد از آمدنشان رفتم خدمتشان. حاج آقا نیز گفتند که در جریان انتخاب شما بودم و از من نیز نظر گرفته بشده بود .حاج آقا مرا نمی شناخت و یک بیو گرافی به ایشان دادم. در آن دیدار به ایشان گفتم که خواهش می کنم اگر موردی هم در جریانات شهرداری پیش آید مستقیما به خود من بگویید.اما در 3 مورد حاج آقا غیر مستقیم گفتند. یک مورد در نماز جمعه به خاطر جشن های تابستانی تذکر دادند که شهرداری زیبنده نیست که عاشیق بیاورند. من هم در آن موقع کربلا بودم آمدم به حاج آقا گفتنم که بهتر بود که دفتر تان مستقیما به ما می گفتند. یک مورد هم گزارشاتی از بحث های شورا به صورت کذب به ایشان گفته بودند که خودم به ایشان گفتم که این مطالب کذب است.و نکته سوم هم درباره مجسمه هایی بود که در میدان شهدا زده بودیم.بمن گفتند، که حاج آقا گفتند که آن ها را بردارید. من رفتم خدمتشان و گفتم که از دفتر آقا استفتاء کرده و بعد اقدام به نصب مجسمه ها کرده ایم. اما انصافا حاج آقا از من تمام قد حمایت کرد.

ماجرای حاشیه هایی که بعد از اینکه شهرداری را تحویل دادید به وجود آمدچه بود؟

جریان از زمانی شروع شد که قبل از انتخابات در یکی از سایتها کابینه آقای قالیباف را گذاشتند . من در آن کابینه به عنوان معاون ریاست جمهور در مناطق آزاد منتخب شده بودم . افتتاح لاله پارک که آقای قالیباف آمده بود و کار هم کرده بودیم ،این ها دست به دست هم داده و یک شایعه ای درست کردند که چون نوین در کابینه خواهد بود ، پس به نظر میرسد که در انتخابات دخالت خواهد کرد.

آیا مسائل مالی دخیل بود؟

ببینید این دلایلی که گفتم همه دست به دست هم داد ، و گفتند که سهم شهرداری در مجموعه لاله پارک کم شده است. در جواب گفتم که به من چه مربوط است ، چون من لایحه را به شورا میدهم و شورا تصمیم می گیرد. به هر حال بررسی این مسائل را بعد از اینکه من از شهرداری رفتم به جریان انداختند . متاسفانه چون در مجموعه هم نبودم و نمی دانستم که پرونده ها کجاست. این مسائل در مرداد 92 به وقوع پیوست. در این جریان مدیر مالی ما را یک ماه به حبس بردند.اول با حاج آقا شبستری صحبت کردم و بعد با وزیر اطلاعات وقت رفتم صحبت کردم و شفاف سازی کردم.بحث این بود که چرا سهم شهرداری تبریز چرا 15 درصد شده و چرا بالاتر نشده است؟چون بررسی کرده بودند و میگفتند که کارشناسان ما حداقل سهم شهرداری را 20 درصد اعلام کرده اند. بنده در جوابشان گفتم که وظیفه من دادن لایحه به شورا است و شوراست که تصمیم میگیرد، دوم فرمانداری هم تایید کرده است و این خود صحبت حاج آقاست که گفتند که اگربرای رونق اقتصادی در تبریز ، سهم شهرداری به سرمایه گذار داده شود این خود ارزشمند است.

سرمایه گذار کی بود؟

سرمایه گذار این طرح آقای علی پولاد است که متولد تبریز و ساکن ترکیه است.

باخواننده معروف ترکیه ای مرتبط بود؟

نه این ها شایعاتی بود که به وجود آمد. آن موقع مرتبط نبود اگر هم سهامش را فروخته من نمی دانم .طرف شهرداری در آن زمان علی پولاد بود.خوشحالم که در 8 سال فقط در این مورد دست گذاشتند . در حالی که در یک و نیم سال گذشته ، کسانی را برای پرونده هایی دعوت کردند.افتخار میکنم که برای چنین کار بزرگی تاوان دادم برای کسانی هم که سوال دارند باید شفاف سازی کنم و خوشحالم که شقاف سازی صورت گرفت.

ترکیب شورای جدید را چگونه ارزیابی می کنید؟

من ترکیب شورا را خوب میبینم. هم کارشناس عمران و هم کارشناس شهرسازی ،البته اگر دعوا و سهم خواهی صورت نگیرد خوب است. شورا را مردم انتخاب می کنند اگرچه من هم دوست نداشته باشم خلاصه مردم انتخاب میکنند

دلیل رای بالای دکتر دبیری را چه می دانید؟

به نظر من چنین رای بالایی را نمی توان از راه صحیح کسب کرد. اما به چه راه وشیوه من نمی دانم . چون سند هم ندارم و هرچی حرف بزنم چون براساس شنیده هاست بیهوده است. چه طور کسی می تواند 115 هزار رای بیاورد و یک سردار 25 هزار . یک مقدار...(سکوت میکنند) .امروز آلودگی عرصه انتخابات را همه می دانند.

آیا شما هم در انتخاباتتان به شورا سهم میدادید؟

اصلا. من در اول کارم بنای این کار را قطع کردم. من در اولین جلسه با شورا گفتم که در تصمیم سازی از نظرتان ممکن است استفاده کنم ولی در تصمیم گیری که حق من است، نمی گذارم که دخالتی صورت گیرد.

آیا فکر میکنید شهردارجدید نیز این گونه است؟

من فکر میکنم که چاره ندارد . بالاخره وقتی در صحبت با اعضای شورا، برای رای گیری یک سری تعهداتی هم ردو بدل می شود و این تعهد به آن صحبت هاست و ما میبینیم که اعمال نظر در تصمیم ها مشاهده میشود.

کارنامه عملکرد آقای نجفی را چه طور میبینید؟

اگر از من به عنوان یک کارشناس شهرسازی ؛ میپرسید که که میخواهم شهردار شوم من می گفتم نه. بالاخره مدیریت و سابقه و تحصیلات او به شهرداری نمی خورد همان طور که اگربه من می گفتند برو به جای آقای نجفی رئس سازمان صنایع بشو من قبول نمیکردم چون تحصیلات من به آن مدیریت نمی خورد.اما در هرحال باید ایشان باید شهر را اداره کند .برای مدیریت شهری هم تایید و هم نقد است. در بعد شهرسازی کار خاصی صورت نگرفت.چرا که این پروژه های عمرانی که انجام میدهند دارای پشت صحنه است.چون که اکثر این طرح ها را ما در کمیته فنی رد کرده بودیم. برای مثال پل شهیدان آذرآبادی در بلوار شهریار،اصلا ضرورت نداشت. این پل مانند یک قیف برعکس عمل میکند و ترافیک را از محل آرام وارد ترافیک سنگین چای کنار میکند. البته در ترکیه این طور پل ها را با نحوه ترافیک تنطیم میکنند و صبح ها مثلا غربی –شرقی و بعد از ظهر ها برعکس.

پروژه بعدی پل راه آهن است. این پل زمانی مطالعه کرده بودیم که کنار گذر غربی تبریز وجود نداشت . آن زمان ضرورت داشت و بعد از این کنار گذر ،احداث این پل ضرورتی نداشت.از همه مهمتر معماری شهری است. قرار بود راه آهن میدان بزرگی شود که ساختمان قدیمی راه آهن نمایان شود نه اینکه مقابل این ساختمان دیوار بکشیم.در میان این پروژه ها فقط پل حمید را ضروری میدانستم. در زمان من هم به احداث این پل تاکید داشتم.

چرا شورا جلوی این ها را نمیگیرد؟

دکتر درسخوان، شعبانی و باغبان می گویند که موافق این کارا نیستند،و به بازرسی می نویسیم و پرونده میدهیم. الان صدای این کارها در نمی آید بعدا ازاین جریانات خواهید شنید.

در مورد شهر از آقای نجفی بعدا زیاد خواهید شنید. وام 2500 میلیاردی ، لاله پارک را با 75 میلیارد فروختند که سرمایه ثابت برای شهرداری بود.مغازه های ولیعصر ، بازار مبل، سهام بانک شهر و خاوران را فروختند. ما به فکر زیر ساخت بودیم و لی ایشان به دنبال خود نمایی و پرونده ای برای خود درست کند و بعد برود. اقساط وام نزدیک است. در حالی که من به دنبال وام نبودم. این عملکرد ها در چشم مردم سرعت عمل است مثلا یک پروژه ای که یک ساله باید تمام میشد به پیمانکار میگویند 9 ماهه تمام کند و پیمانکار هم با افزایش ضریب های مالی این کار را انجام میدهد و این یعنی پروژه با سه برابر قیمت آن تمام میشود.از یک طرف می گوییم ورشکسته ایم و و نمی توانیم حقوق مجموعه شهرداری را پرداخت کنیم و در مقابل آن به پیمانکار اضافه میدهیم.اجازه بدهید مردم بعدا قضاوت خواهند کرد.

آیا به آقای نجفی گفته اید؟

من با ایشان ارتباط ندارم و فقط وقتی به مراسم حج می رفت آمدو از من حلالیت خواست.

ارتباط آقای نجفی و زنوزی چه طور اریابی میکنید؟

این پشت صحنه هایی است که خودتان بهتر میدانید.

شما به عنوان کسی که کاندیدای نمایندگی مجلس پشت پرده هارا باید بگویید؟

اگر من نماینده بشم نمی گذارم این کار ها صورت بگیرد.

ساز و کارتان چیست؟

اولین سازو کار وزیر کشور است .

اگر به عنوان یکی از نماینده های تبریز انتخاب بشوید اگر سایر منتخبین با شما همراه نباشند چه طور می توانید این سر کارها را انجام دهید؟

اگرکسی همراه نباشند من به تنهایی حق سوال دارم . این را هم بدانید که نوین می تواند سایر منتخبین را همراه کند.

الان با کدام یک از نمایندگان حاضر در مجلس میتوانید کار کنید؟

من با همه آن ها می توانم کار کنم. اگر نتوانم با آن ها کار کنم ایراد من است.

پس چرا نمایندگان حاضر این کار هارا نمیکنند؟

نمایندگان وقت ندارند که به این مسائل برسند. این ها یا به دنبال تحصیل و تدریس و یا عمل جراحی هستند.خدارو شکر تحصیل را تمام کرده ام و وقتی نماینده شوم فقط دنبال کار و مطالعه هستم.درد ما این است که از 300 نفر نماینده مجلس ، 30 نفر حقیقتا کار میکنند بقیه لایحه را مطالعه نمی کنند و بالابی رای می دهند. نمایندگی کار سنگینی است و من با رای سفارشی کار نمیکنم. یک ذره از غیرت وشجاعت شهید باکری به من رسیده و با آن رویه کارخواهم کرد.

چه تضمینی برای این سخنانتان دارید؟

عملکرد من گویای تایید این صحبت هایم هستم. تنها مدیری بودم در استان که به احمدی نژاد انتقاد می کردم. اگر نماینده شوم به وزیر کشور گزارشات پشت صحنه را خواهم داد. پشت پرده، درصد شرکت هایی که ساختند را که آقای اسوتچی هم به بازرسی گزارش داده را پیگیر خواهم بود.برای کارهای صورت گرفته در زمان مدیریتم تعصب داشیم. در جریان همین لاله پارک بعضی از اعضای شورا گفتند که نوین شهر را فروخته است. اگر من مدیر نبودم با این اتفاقات کنار میکشیدم.

اگر نماینده شدید مهمترین دغدغه شما چه خواهد بود؟

بزرگترین و اساسی ترین مشکل ما انحراف انقلاب از ریل اصلی آن است. متاسفانه به تذکرات آقا کسی گوش نمی دهند. به عرصه فرهنگی نگاه کنید با اینکه در دبیرستان فردوسی تبریز در میان انحرافات زمانه، درس می خواندیم اعتقادات ما خیلی محکم تر از امروز بود.چرا این طور شد؟آن روز که آقا فریاد میزند که هجمه فرهنگی. از آن طرف وزیر ارشاد وقت میگوید که هجمه فرهنگی توهمی بیش نیست!!، چه انتظاری از وضعیت فرهنگی دارید؟ همه اعم از حوزه علمیه و دانشگاهها و عموم مردم مسئول هستیم.انحراف زمانی آغاز می شود که پاسخگویی وجود ندارد.

خدارو شکر آقا به روز است. یک بار آیت الله ملکوتی به من گفت که در سفر رهبر معظم انقلاب به تبریز فهمیدم که آقا تنهاست بروید پشتیبان ایشان باشید.

من مثل این نمایندگان امروز تبریز نخواهم بود. این نمایندگان برای حفظ جایگاه خود فلان وزیر را نگه داشته و اعتراضی نمی کند و مثل آن نماینده ای نمیشوم که ساق و سول دوش رئیس باشم . در نتیجه آن نماینده نمی تواند صحبت کند بع ضی از اینهابه دنبال لیدر و ریاست فراکسیون هستند. نماینده این طور نباید باشد.به صراحت می گویم که باید نماینده در عرض 4 سال باج ندهد و اعتراض خودرا به مشکلات بگوید اگرچه هم برای دور بعد انتخاب نشود.

آیا برای انتخابات ائتلاف تشکیل خواهید داد؟

من خودم را از جریان نو اصولگرایان می دانم که به رهبری و ارزش ها و قانون اساسی پای بند است ولی اعتراضاتی نیزبا ادبیات درست دارد نه به صورت افراطی که بعضی از دوستان اصلاح طلب می گویند. برای حقوق شهروندی, مشکلات شهری و فرهنگی باید اعتراض کنیم. برای این که دولت مردم را با وام 25 میلیون برای خودرو فریب داد. چرا باید اعتراض نکنیم.

در تبریز چه کسی برای این فکر برای ائتلافتان انتخاب کردید؟

در تبریز کسی را به این فکر نزدیک نمیبینم

وقتی به صحبت های شما نظر میکنیم متوجه نزدیکی صحبت های شما با آقای پزشکیان میشویم؟

من یک فرقی با دکتر پزشکیان دارم.دکتر پزشکیان آتشین اعتراض می کند ولی راهکار نمی دهد. برای مثال در طرح سلامت انتقاد می کند ولی درجواب اینکه شما در موقع وزارت چه کار کرده اید، در جواب می گوید که خانه های بهداشت را راه انداختم که الان میبینم که اکثرا به حالت نیمه تعطیل است. فرق من با او در این است که من یک مقدار اجرایی ترم .تشابهاتی هم داریم که هردوی ما با جرات حرفمان را میزنیم . محافظه کار نیستیم و لی راهکارهای من عملی تر ازایشان است.

برای نمایندگی کدام مفیدتراست؟

برای نمایندگی، مردم دنبال عمل هستند .در تبریز روزی بود که جشنواره ، کنسرت نمی شد برگزار کرد ولی با تلاش ها و تاوان هایی که دادیم برای اولین بار انجام گرفت.

با دکتر فرهنگی ارتباطتان به چه نحو است؟

آقای فرهنگی را به عنوان دوست قدیمی قبول دارم . نه ایشان از من حرف قبول میکند و نه من از او. سلیقه مدیریتی  او را ,وقتی که در سپاهم بود قبول نمیکردم.

با آقای سعیدی چه طور؟

آقای سعیدی چون ادعای مجتهدی ندارد و در حدی مورد قبول نیز تلاش میکند .

فکر کنم با آقای پور جمشید بهتر می توانید کار کنید؟

بله با سردار پورجمشید حدود 30 سال همکار بودیم و لی در مورد انتخابات شورا او را نقد میکردم.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
از اینکه با جناب فرهنگی حرف هایتان نمیخواند خوشحالم. داماد پروری ایشان خیلی اشتباه بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
منکه نفهمیدم بلاخره با کی مشکل ندارید شما؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
نوین یک بلدیه چی واقعی برای این شهر بود و او میتواند وکیل خوبی برای شهرمان باشدچراکه بلدیه چی خوبی بود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
عیار ایشان بدون هیچ محافطه کاری واقعأ ولی فقیه است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
ایشان هرچه هستند صادق هستند و سیاستشان بازی در رو است بر خلاف دیگرانی که صحبتشان شاید باشد... .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
دکتر نوین فدایی داری....
جعفریان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
انصافأ نقد به جایی نسبت به حوزه شهرداری داشتند. نوع سئوالات بیانگر مطالعه عمیق طراح سئوال و شخصیت نوین داردو اما در عمق مسئله میتوان نمره قبولی بالایی به نوین در این خصوص داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
مهندس نوین شهرداری بود که به فکر رضایتمندی مردم نبود بلکه به فکر منافع مردم بود.
یاسر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
در مورد حوزه شهری و وام های شهرداری آینده ای وخیم از باب مسائل مالی را در آینده نزدیک برای شهرداری پیش بینی میکنیم که ناشی از فروش و تاراج زیر ساختار ها دارد. جناب دکتر نوین ما بی صبرانه منتظریم مردم جامه نمایندگی را بر قاموس شما بپوشانند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
از نظر من شخصیت هایی مثل ایشان باید نماینده مجلس بشوند که سابقه کار اجرایی زیادی دارند و به مشکلات بدنه اجرایی و آسیب هاش مسلط، نمایندگی یک شغل مناسب برای آنهاییست که در سن بازنشستگی هستند و تجربه دارند اما مسئولیت و اجرا نفید برای جوانان.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
جناب نوین شخصیت واقعأ بزرگ و قابل احترامی هستند اما یک ایراد بزرگ دارند آنهم که هیچ کس را در سطح خود نمیبینند و نمیپسندند.
پاسخ ها
طاها
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
این ایراد را من هم تا حدی به جا میدانم، اما ایشون دلسوز و فداکار به نظام و انقلاب و مردم هستند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
خوب اینکه نسبت به کسی مثل یک نماینده که به علت نسبت فامیلی مارک اصولگرایی میزنه به فامیلش و اون رو شورای شهر میکنه با حمایت همه جانبش، مهندس نوین انتقاد میکنه و سبکش رو قبول نداره باید بگیم هیچکس رو نمیپسنده؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
من یک کارمند شهرداری هستم و اعتراف میکنم در زمان ایشان شاید به نام مدیران بود اما همه چیز به کام ما کارکنان و کارمندان شد... جناب نوین راست میگویند که توجه ویژه به قشر آسیب پذیر شهرداری داشتند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
ایشان خود را متعلق به بدنه پایین جامعه میداند و با این طبقه ارتباطی دلی و معنوی دارد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
الان مدیریت شهرداری فقط اهل ضعف کشیه!
بهزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
من خیلی وقت بود گفتگویی صادقانه به این سبک نخوانده بودم، اینکه با صراحت و بدون مرزبندی سئوالات پرسیده شده و پاسخ داده شده کمال تشکر را دارم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
منتظر گفتگوهای آتی تابناکی هستیم...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
واقعآ میشه گفت نوین شخصیت بزرگ و صادقی داره!
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
سلام. خسته نباشید؟! من جناب نوین رو نمیشناختم اما همین که به این صراحت و بدون محافظه کاری به سئوالات پاسخ میدهند نشان میدهد انسان بزرگ هستند و روح بزرگ و مطالبه گری دارند. ایشان نسبت به پروژه های شهرداری بدون بی احترامی حقایق را میگویند و نسبت به رفتار و هدر رفت وقت نمایندگان دردمندند و دغدغه دارند. منکه از ایشان خیلی خوشم آمد و دوست دارم به فرمایش مولایم عمل کنم که فرمود: به گوینده حرف نگاه مکن و به گفته او نگاه کن.
پاسخ ها
یحیی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
اتفاقأ من هم با خواندن این مطلب علاقه زیادی به صحبت و دیدار با ایشون پیدا کردم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
یعنی واقعأ ایشون میتونن و روحیش رو دارند که به تنهایی از وزیر سئوال کنند؟ یا سایر نمایندگان رو با خودشون همراه کنند؟
ریحانه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
ایکاش نظر ایشون رو در خصوص مسائل و حقوق زنان میپرسیدید! اینکه در شهرداری تا چه اندازه از مدیریت بانوان استفاده کردند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
آره خوب نصف بیشتر جامعه مارو بانوان تشکیل میدهند!
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
نوین حقیقت را میگوید . در دولت احمدی نژاد ایشان منتقدانه رفتار و سیاستهای دولت را نقد میکرد ند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
واسه همینه که تو افتتاحییه لاله پارک نوین مشایی رو دعوت نکرد
بابک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
اقای نوین مکر در جلسه ای که اقای دبیری به شما در مورد کارمندان شهرداری اعتراض کرد وشما در جوابش کفتید اقای دبیری شما نمی توانید اعتراض کنید چون اختیارات شورا را بمن تفیض نموده اید مردم که دران جلسه حاظر بودند شاهدند
حسنی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
اگر نماینده شدید مهمترین دغدغه شما چه خواهد بود؟ ایا کسیکه به فرمایشات ولی فقیه ونماینده مقام رهبری وامام جمعه محترم تبریز توجه نمیکنه و می گوید ما از این حرف ها زیاد شنیده ایم حق کاندیدا شدن را دارد؟؟
پاسخ ها
صابر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
مشابه سازي افراد با شخص ولي فقيه و قانون اساسي امري اشتباه است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
چه جالب خوب حوزه شهرسازی تخصص خودشو داره و میطلبه و نمیشه به هرکس که راوی گری میکنه از جانب اشخاص اعتماد کردکه! این سئوال خودش ایراد داره از نظر من.
الماسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
من واقعأ به شخصه خیلی ناراحتم که وقتی صراحت بیان در کسی وجود دارد اجتماع آن را بر نمیتابد، آنقدر عادت کرده ایم که تعریف و تمجید از این و آن بخوانیم که وقتی مطالبی واقع بر نقد میخوانبم ناراحت میشویم. و فراموش میکنیم که مولایمان امیرالمومنین فرمود: تا میتوانی بر گفتار برادر دینیت محمل نیکو گزین.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
نوین دیروزحضوردرجبهه های حق علیه باطل... نوین سالهای مقاومت درکسوت فرماندهی...نوین سالهای توسعه حضور در مدیریت شهرداری بمدت 8سال با خدمت صادقانه وساخت پروژه های بهینه برای مردم... نوین امروز شرکت درانتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ایران با تجربه عملکرد قابل قبول برای کارهای بزرگتر برای این مردم غیرتمند ونجیب ولایق و ولایتمدار...مردم غیور تبریز.اسکو.آذرشهر.همت شما را در این انتخابات میطلبیم..حتما وحتما بیوگرافی کلیه کاندیداها خوب وبادقت کامل مطالعه وبیوگرافی آقای دکتر علیرضانوین شهردار سابق وصادق را هم مطالعه خدا را در نظر گرفته وخودتان نظر دهیدوحتما هم اطلاع رسانی نمایید که آیا ایشان اصلح برای انتخاب مجلس شورای اسلامی میباشد یا خیر؟ ترا به آن خدا و........کسیکه میپرستی عقلانه جواب دهید.مردم روشن وبدانند به چه افرادی باید رای دهند.البته ناگفته نماند عده ای با اخذ پول ناچیز اقدام به رای دان به کاندیدای غیر اصلح میکنند.خوب همان نماینده آیا در مجلس بفکر شما و این مردم خواهد بود؟...انشاالله که در کاندیداهای فعلی چنین افرادی نباشند و نیستندو چنین افرادی که با پول رای می اندازند هم نباشند ونیستند.انشاالله.حرف آخرم به نمایندگانی است که انتخاب خواهند شد.نیت و فکرتان برای توسعه اقتصادی وکارآفرینی برای کشور و شهرمان باشد.که حتما انشاالله چنین خواهد بود....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار