بررسی تابناک گیلان از صحبت های روز گذشته خطیب رشت؛
به گزارش تابناک گیلان،بحران شادی و عدم تعریف روشن و واضح مرز بین رفتارهای مجاز شادی از رفتارهای غیرمجاز و غیر قانونی از جمله معضلات شناخته شده و معمول جامعهء ایران است که دست‌اندرکاران مسائل اجتماعی را به‌ تفکر جدی واداشته است.
کد خبر: ۱۳۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶ 14 March 2015
به گزارش تابناک گیلان،بحران شادی و عدم تعریف روشن و واضح مرز بین رفتارهای مجاز شادی از رفتارهای غیرمجاز و غیر قانونی از جمله معضلات شناخته شده و معمول جامعهء ایران است که دست‌اندرکاران مسائل اجتماعی را به‌ تفکر جدی واداشته است.

بروز حوادث هولناک در خلال برپایی جشن‌ها تصویری ناخوشایند از برگزاری‌ جشن در خاطره‌ها به جای گذاشته است و شیوع رفتارهای غیرمجاز و آسیب‌زا در زمینهء گذران اوقات فراغت و ابزار شادی نظیر رشد و گسترش مجالس معروف به اکس پارتی،پارتی و پارتی‌های‌ شبانه،خوی خراب‌کاری و بروز رفتارهای وحشیانه در خلال جشن‌ها از جمله جشن چهارشنبه سوری، جشن‌های پیروزی در مسابقه‌های ورزشی،جشن ازدواج و کاروان حمل عروس و صحبت های اخیر خطیب جمعه مردم رشت انگیزهء اصلی تابناک گیلان در خصوص تهیه این گزارش بود.

تاریخ ایران باستان پر از جشن هایی است كه همگی بر پایه دید و نگاه پیشینیان ، دارای فلسفه و جوهری وجودی اند. امروزه تنها « جشن سوري » ، معروف به « چهارشنبه سوري » و نيز
 « جشن سده » برايمان به يادگار مانده است و در باره جشن هاي فراموش شده ي آتش ، به
« آذرگان » در نهم آذر ماه و « شهريورگان » يا « آذر جشن » مي توان اشاره داشت .

 آتش نزد ايرانيان نماد روشني ، پاكي ، طراوت ، سازندگي ، زندگي ، تندرستی و در پايان بارزترين نماد خداوند در روي زمين است .

به گزارش تابناک گیلان،چهارشنبه سوری در فرهنگ پارسي به عنوان مقدمه و پيش درآمد عيد نوروز نيز شناخته شده است كه همواره در طول تاريخ، قبل از فرا رسيدن سال نو و تحويل نوروز برپا مي شده و هنوز هم در بين اقوام و شهروندان ايراني از اهميت فوق العاده اي برخوردار است.

تاریخچه چهارشنبه سوری

ابو جعفر نرشحی، مورخ سده سوم در كتاب تاریخ بخارا به این جشن پرداخته است.
به شهادت وی، در زمان منصور بن نوح از شاهان سامانی، اواسط سده چهارم این جشن به نام جشن سوری بر قرار بوده است. در این متن آمده شاه سامانی در زمانی كه سال هنوز پایان نیافته بود این جشن را با آتش زدن بر پا كرد و همچنین این جشن طبق عادت و رسم قدیم بود كه اشاره به كهن بودن این رسم و سنت دارد.

اما نکته اینجاست که با توجه به همه کاستی ها و کج اخلاقی ها و کبود فرهنگی در خصوص پرپایی برخی از جشن ها  و راهپیمایی ها در کشور نباید از اساس به آن حمله کرد و آن را نفی کرد.

خطیب نماز جمعه این هفته مردم رشت در خصوص چهارشنبه آخر سوال صحبت هایی را مطرح کرد که جدا جای تامل دارد!!

خطیب موقت رشت اظهار کرد:۳۶ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و هنوز بین برخی از مردم خرافاتی وجود دارد و چهارشنبه‌سوری جزو خرافاتی است که از گذشته‌های دور وارد فرهنگ ایرانی شده است.

خطیب موقت رشت اضافه کرد: تمام مراجع چهارشنبه‌سوری را جزو خرافات و حرام می‌دانند و هر سال خسارات بسیاری به جامعه وارد می‌شود و چهارشنبه‌سوری موجب مختل شدن امنیت عمومی شده و مردم مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه دشمنان ما را متهم به خرافه‌پرستی و وحشی‌گری می‌کنند، اظهار کرد: اگر کسی از روی اعتقاد کارهای چهارشنبه‌سوری را انجام دهد منتهی به شرک می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
فقط سنت دیرینه حرام خرافات هست , مابقی هیچ...دلواپس نباشید!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار