نياز امروز جامعه ما براي گراميداشت واقعه عاشورا به مقوله شعر هيئتي مربوط مي شود و ادبيات و موضوعاتي كه در شعر هيئتي استفاده مي شود بايد داراي عيار ادبي باشد.
کد خبر: ۱۳۵۵۶۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸ 26 November 2015
به گزارش تابناک ایلام، كارگاه تخصصي شعر آئيني با حضور دكتر بهروز سپيدنامه و 20 نفر از شعراي بسيجي استان در سالن جلسات مجتمع فرهنگي هنري ارشاد اسلامي ايلام برگزار شد.

در اين كارگاه يك روزه دكتر بهروز سپيدنامه عضو هيئت علمي دانشگاه ايلام و ناظر كشوري جشنواره استاني شعر آئيني به بيان مباحثي پيرامون تفاوت هاي موجود در شعر آئيني و شعر هيئتي پرداخت.

وي عنوان كرد: نياز امروز جامعه ما براي گراميداشت واقعه عاشورا به مقوله شعر هيئتي مربوط مي شود و ادبيات و موضوعاتي كه در شعر هيئتي استفاده مي شود بايد داراي عيار ادبي باشد.

سپيدنامه در ادامه به مقوله انسجام شعري اشاره كرد و اذعان داشت: شعر بايد بتواند از انسجام لازم برخوردار باشد تا بتواند با مخاطب ارتباط برقرار كند.

ناظر كشوري جشنواره استاني شعر آئيني با بيان اينكه شعر هيئتي از قالبي نظم گونه برخوردار است ادامه داد: در قالب شعر هيئتي بايد مدل ارتباطي به گونه اي برقرار شود كه فرستنده بتواند پيام اصلي شعر را به مخاطب القاء كند و اين موضوع روند بازخورد داشته باشد.

وي با بيان اينكه،اشتراك افق ميان ذهن گيرنده و فرستنده و قدرت تعديل پذيري پايين از جمله ويژگي هاي شعر هيئتي هستند عنوان كرد: اگر قدرت تعديل پذيري در شعر هيئتي زياد باشدبازخورد صورت نگرفته و در شرايط مبتني بر هيجان بازگشايي رمز از ضروريات است.

عضو هيئت علمي دانشگاه ايلام در ادامه اظهارات خودتصريح كرد: در شعر آئيني استغنا وجود دارد وظرفيت بالا و استفاده از آرايه ها از جمله خصوصيات شعر آئيني است و انتظار مي رود در سرايش اينگونه قالب هاي شعري، شاعرانه برخورد شود و وقايع شعري حادث گردند،در حالي كه در شعر هيئتي اين انتظار وجود ندارد و شاعر با دشواري هاي خاصي روبروست.

شاعر برجسته استان ، دشواري هاي شعر هيئتي را در فاصله گرفتن از آرايه ها قلمداد كرد و ابراز داشت: چون در شعر هيئتي بايد تاثيرگذاري نمود پيدا كند عناصر جايگزين آرايه ها مي شوند.

ناظر كشوري جشنواره استاني شعر بسيج در پايان اظهارات خود با بيان اينكه يكي از آسيب هاي جدي در شعر آئيني و مداحي مربوط به زبان حال سرودن و زبان حال گفتن است عنوان كرد: زبان حال پديده اي است كه سنديت تاريخي نداشته و اتفاق نيفتاده است ، در حالي كه در شعر هيئتي پديده زيسته بايد رخ داده باشد تا فرد بتواند روايت گر موضوع باشد.

گفتني است در پايان اين كارگاه تعدادي از شعراي بسيجي استان جديدترين اشعار آئيني خود را قرائت كردند./پ

منبع: خبرگزاری بسیج


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار