در اولین کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم بررسی شد؛
سرنوشت بازارچه صنایع دستی قم و بررسی جانمایی منطقه نمونه گردشگری کهک از جمله مواردی بود که در اولین کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۱۳۳۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۷ 23 November 2015
به گزارش تابناک قم، اولین کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم در حالی به ریاست معاون عمرانی استاندار قم برگزار شد که دستورات ارایه شده در جلسه به تصویب نرسید و  مقرر شد از این پس دستورات جلسه قبل از ارایه در کارگروه در کمیته های فنی بررسی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم در این جلسه که سرنوشت مکان یابی برای بازارچه صنایع دستی و همچنین جانمایی منطقه نمونه گردشگری کهک از جمله مباحث مطرح شده بود با اشاره به اینکه ۵۰۰ واحد اقامتی و گردشگری در این استان فعالیت می کنند،  گفت: این تعداد شامل ۱۱۰ هتل و هتل آپارتمان و مهمانپذیر، ۱۶۰ خانه مسافر، ۱۳۰ مجتمع گردشگری و تفریحی و ۶۰ آژانس مسافرتی است.

عیسی رضایی در ادامه به فعالیت ۴ انجمن صنفی در ارتباط با گردشگری در استان قم اشاره و عنوان کرد: جامعه هتل داران و هتل آپارتمان ها، انجمن مهمانپذیران، مجتمع های گردشگری و انجمن دفاتر خدمات مسافرتی از جمله این موارد است.

وی به موضوع تصویب نامه هیت وزیران مبنی بر اخذ پروانه بهره برداری تاسیسات گردشگری از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری اشاره و گفت: بر اساس این مصوبه کلیه مراحل دریافت پروانه بهره برداری بر عهده این سازمان است و دیگر سازمان ها نباید در این زمینه ورود پیدا کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم بیان کرد: بر اساس تصویب نامه ذکر شده کلیه مراحل نظارت و بازرسی از تاسیسات گردشگری نیز بر عهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

در ادامه وی به مناطق نمونه گردشگری ثبت شده در استان قم اشاره و ابراز داشت: ۱۲ منطقه نمونه گردشگری در قم به تصویب رسیده است که از این تعداد ۶ منطقه دارای سرمایه گذار است.

وی به وضعیت کنونی منطقه نمونه گردشگری کهک اشاره کرد و گفت: در محور پردیسان - ورجان تقاضای زیادی برای احداث مراکز گردشگری وجود دارد که طبق بررسی های انجام شده می توان در قالب منطقه نمونه گردشگری کهک ۱۰۰ هکتار زمین در این قسمت در اختیار سرمایه گذار قرار داد.

مشکلات جاده پردیسان - ورجان

مدیرکل جهاد کشاورزی استان قم در ادامه جلسه طی سخنانی با بیان اینکه جاده پردیسان به سمت ورجان به عنوان کمربند سبز برای استان در نظر گرفته شده امکان واگذاری زمین برای احداث منطقه نمونه گردشگری را منتفی اعلام کرد.

محمدرضا طلایی در عین حال عنوان کرد: با توجه به اینکه ما در این منطقه با توسعه شهر مواجه هستیم در ابتدا باید خدمات مورد نیاز شهر را مورد توجه قرار دهیم.

همچنین معاون امور عمرانی استاندار قم نیز در این رابطه با اشاره به اینکه محور پردیسان به سمت ورجان جزو محورهای حادثه خیز استان قم است گفت: اگر دراین منطقه بدون توجه به زیرساخت های لازم برای رفع مشکلات جاده اقدام به احداث مراکز گردشگری شود قطعا جمعیت بیشتری را به این سمت خواهد کشید که به دلیل عدم زیرساخت مناسب مشکلات فراوانی ایجاد خواهد شد.

محسن بهشتی با بیان اینکه برای احداث جاده ای امن و دو بانده در این منطقه باید از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده شود عنوان کرد: قطعا بخش خصوصی هنگامی وارد مبحث احداث زیر ساخت ها می شود که برای وی بازگشت سرمایه وجود داشته باشد بنابراین سرمایه گذاری در این منطقه باید به شخصی واگذار شود که دوبانده کردن جاده و احداث زیرساخت های لازم در این زمینه را نیز بر عهده بگیرد.

احداث بازارچه صنایع دستی

در ادامه جلسه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم به بحث لزوم ایجاد بازارچه صنایع دستی در قم اشاره و بیان کرد: این استان در زمینه معرق، منبت، سفال، کاشی، انگشترسازی دارای هنرمندان و ظرفیتهای خوبی برای تولید است که متاسفانه بازارچه ثابتی را برای عرضه تولیدات این هنرمندان وجود ندارد.

رضایی به فعالیت ۱۵ هزار هنرمند صنایع دستی و سه هزار کارگاه تولیدی در این بخش اشاره و بیان کرد: ما به دنبال آن هستیم که بتوانیم در کنار شهرک چاپ و نشر زمینی را برای احداث بازارچه صنایع دستی در اختیار ما قرار دهند.

در ادامه جلسه این سخنان رضایی نیز با مخالفت اعضا روبه رو شد و معاون عمرانی استاندار قم طی سخنانی شهرک چاپ و نشر را به دلیل دوری از شهر به عنوان مکانی معرفی کرد که شهروندان قمی نمی توانند برای مراجعه به بازارپه صنایع دستی در آن منطقه حضور پیدا کنند

محسن بهشتی در ادامه بیان کرد: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم می تواند بازارچه صنایع دستی را در سایت گردشگری که تصویب شده است احداث کند تا مردم قم نیز بتوانند در داخل شهر به این بازارچه دسترسی داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به اینکه جلسه تشکیل شده اولین جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم است به برخی از دستورات جلسه ذکر شده اشاره و بیان کرد: باید دستورات جلسه قبل از ارائه در کارگروه در کمیته های تخصصی بررسی و تمامی جوانب در نظر گرفته شود تا در هنگام ارایه در کارگروه بتوان بر روی کلیات کار شده و بتوان دستورات را بهتر به نتیجه رساند.

یادآور می شود در ابتدای این جلسه از فیلم اقلیم بهشت با موضوع معرفی آثار تاریخی قم و کتاب دستان ماندگار با معرفی صنایع دستی قم به سه زبان، انگلیسی، فارسی و عربی رونمایی شد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار