استاد بیگی سه اختراع خود به نام‎های «ساز نای» و «زبانه ساز کلارینت» و «ساکسیفون» را ثبت ملی کرد و این روزها چشم انتظار سرمایه‌گذار برای صادرات اختراعش است.
کد خبر: ۱۳۱۶۳۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹ 20 November 2015

استاد بیگی سه اختراع خود به نام‎های «ساز نای» و «زبانه ساز کلارینت» و «ساکسیفون» را ثبت ملی کرد و این روزها چشم انتظار سرمایه‌گذار برای صادرات اختراعش است.

به گزارش فارس، «ساز نای» و «زبانه‌ساز کلارینت و ساکسیفون»، از تازه‎ترین ابداعات، هنرمند مبتکر همدانی در مرکز ثبت اختراعات کشور به ثبت ملی رسید.

بهروز بیگی، نوازنده و پژوهشگر موسیقی که پیش از این ساز یسنای را به ثبت ملی رسانده بود، توانست دو ابداع دیگر خود را ثبت کرده و به جامعه موسیقی ایران و جهان معرفی کند.

بیگی، خاطر نشان کرد: ساز بادی نای، ساز جدیدی است که از انواع چوب در کوک‏‎های مختلف ساخته شده و مورد تایید اساتید برجسته موسیقی ایران از جمله استاد محمد موسوی، استاد اکبر محمدی و استاد تقی ضرابی و اعضای هیئت مدیره خانه موسیقی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ویژگی این ساز ظاهر زیبا، پارازیت کم، رنگ‎های متفاوت و شفافیت صداست و نسبت به ساز نی یک نیم پرده اضافه دارد که وسعت صوتی ساز را ارتقا داده و امکانات بیشتری در اختیار نوازنده قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه هر چوب یک رنگ صدایی خاص دارد افزود: ساز نای، به لحاظ ظاهر و صدا از رنگ‎بندی‎های متفاوتی برخوردار است که کارایی ساز را افزایش داده است.

مخترع ساز یسنای گفت: اساتید موسیقی ایران به خصوص استاد موسوی حمایت قاطع و قوی روی این ساز داشتند و از طریق خانه موسیقی ایران، ساز نای به ثبت اختراعات کشور معرفی شد و به عنوان یک محصول فرهنگی جدید به ثبت رسید.

این هنرمند پژوهشگر در ادامه در خصوص دیگر اختراعش گفت: «زبانه قمیش سازهای کلارینت و ساکسیفون» به تایید استادان اکبر محمدی، تقی ضرابی، استاد درویشی و هیئت رئیسه خانه موسیقی ایران رسید و از طریق این مرکز برای ثبت در مرکز ثبت اختراعات ارسال شده و به ثبت ملی رسید.

بیگی افزود: زبانه سازهای ساکسیفون و کلارینت از جنس چوب است که مشکلاتی برای نوازندگان داشت اما زبانه قمیش ثبت شده، دو نوع پلیمر ترکیبی ساخته شده و مشکلات چوب از جمله نیاز به مرطوب کردن را ندارد.

وی در خصوص ویژگی این زبانه بیان کرد: این زبانه در سایزهای متفاوت برای دو ساز ساخته شده و در هر شرایطی از صدادهی بسیار عالی برخوردار بوده و کاملا قابل شست‌وشو است.

این هنرمند ادامه داد: این ویژگی در رعایت بهداشت فردی نوازندگی موثر خواهد بود و از سوی دیگر حین نوازندگی نگرانی از بابت گرفتگی، قطع و جیغ شدن صدای ساز وجود ندارد.

وی به یکی از ویژگی‎های مهم اختراع جدیدش اشاره کرد و گفت: زبانه سازهای ساکسیفون و کلارینت به دلیل جهانی بودن این سازها قابلیت صادرات دارد.

بیگی افزود: امیدوارم مسئولان به این مهم توجه خاص داشته باشند، زیرا با تولید انبوه و صادرات این محصول می‎تواند ضمن ارز آوری و توسعه صادرات فرهنگی، اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم نیز ایجاد کرد.

وی با تاکید بر اینکه بازار مکفی برای ابداع جدیدش در دنیا وجود دارد از سرمایه‌گذاران خواست تا به این حوزه نیز توجه کنند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار