تبدیل بارش های جوی به برف از ظهر چهارشنبه با رخنه جریان هوای سرد سطح زمین پوششی از نخستین برف پاییز امسال را بر پهنه دشت اردبیل و سایر نقاط سردسیر این استان گسترانیده است.
کد خبر: ۱۳۱۵۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۰ 18 November 2015
به گزارش خبرنگار ایرنا ؛ ساکنان شهر اردبیل که از روز یکشنبه تا سه شنبه گذشته با وزش تندباد گرم موسوم به گرمیج مواجه بودند درپی نفوذ جریان هوای پرفشار سرد از نواحی جنوب روسیه جلوه های زیبایی از هوای زمستان را در واپسین روزهای آبان ماه تجربه می کنند.
از شامگاه دیشب (سه شنبه) زبانه های هوای سرد شمال در گذرگاههای درون شهری اردبیل به شکل ناگهانی با کاستن 15 درجه ای از دمای هوا ؛ درجه حرارت این شهر را به نزدیکی های صفر درجه کاهش داد و در سپیده دم امروز (چهارشنبه) قطره های باران همراه با دانه های برف باریدن گرفت ولی از ظهر با رخنه هرچه بیشتر جریان هوای پرفشار سرد به تدریج بارش ها به برف تبدیل شده اند.
ریزش برف که با وزش باد سرد با بیشینه سرعت 35 کیلومتر در ساعت از جانب شمال شرق همراه است در شامگاه چهارشنبه گذرگاههای درون شهری اردبیل را پوشانده و ارتفاع آن در بعضی نقاط به هشت سانتیمتر می رسد.
فعالیت این ناوه تا سپیده دم فردا (پنجشنبه) در قسمتی از شمال غرب و نیز کرانه های جنوب غرب خزر ادامه می یابد و این درحالیست که بلافاصله با خروج آن از روی منطقه موج کم دامنه دیگری از نزدیکی های ظهر همین روز در منطقه فعالیت خواهد کرد که اثرهای آن به شکل ادامه هوای سرد و ریزش خفیف برف در این نقاط پدیدار خواهند شد.
ظهر جمعه پیش رو دوباره موج ضعیف تر دیگری وارد منطقه می شود که آن هم سبب افزایش ابر و مه در آسمان و ریزش های بسیار خفیف برف در بعضی نقاط استان اردبیل و به خصوص بلندی های منتهی به استان گیلان خواهد شد.
در شامگاه چهارشنبه آسمان اردبیل تمام ابری همراه با ریزش برف و دمای هوا منفی دو درجه سانیتگراد است که باتوجه به وزش باد و سردتر شدن هوا وقوع پدیده کولاک در بعضی گذرگاهها انتظار می رود.
نقشه های پیش یابی هواشناسی نشان می دهند در صورت تغییر نیافتن الگوهای کنونی با خروج کامل این موج از منطقه از روز شنبه تا اواخر هفته آینده هوایی به شکل نسبی پایدار بر قسمت اعظم کشور حاکم خواهد شد و فقط از روز سه شنبه آینده نقاطی از جنوب غرب ایران در دامنه فعالیت یک موج ناپایدار قرار خواهند گرفت.
مرکز اطلاعات راههای استان اردبیل با اعلام ادامه ریزش برف و باران در اکثر جاده های مواصلاتی این استان و لغزندگی سطح آنها از رانندگان خواسته است که با احتیاط و رعایت سرعت مطمئنه حرکت نمایند.
اردبیل به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی از شرایط هوای بسیار متغیر برخوردار است. نفوذ پی در پی ناوه های بارشزا به این استان از ابتدای پاییز امسال تاکنون از در پیش بودن سال کشاورزی آبی مطلوب در منطقه خبر می دهد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار