هدیه ،امانت و یا معرفی متن یا کتاب به دیگران براساس شریک کردن دیگران در تجارب خوشایند به مثابه یک رفتار معمول به عنوان قدردانی از متن و خالق ان مرسوم است اما کسی که یک کتاب امانتی را محبوس می کند بیشترین قدر ناشناسی را نسبت به متن و مولف آن روا داشته است.
کد خبر: ۱۳۰۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰ 17 November 2015
هدیه ،امانت و یا معرفی متن یا کتاب به دیگران براساس شریک کردن دیگران در تجارب خوشایند به مثابه یک رفتار معمول به عنوان قدردانی از متن و خالق ان مرسوم است اما کسی که یک کتاب امانتی را محبوس می کند بیشترین قدر ناشناسی را نسبت به متن و مولف آن روا داشته است.
به گزارش تابناک ایلام،این ناحقی افزون بر متن و مولف ، به طور مستقیم ومصداقی متوجه دیگر افرادی است که خواهان مطالعه ان کتاب از طریق کتابخانه های عمومی هستند علاقه مندانی که همچنان منتظر برگشت کتاب به امانت رفته به مخزن کتابخانه هستند تا امکان مطالعه برای انها نیز فراهم شود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام در نشست خبری روز دوشنبه خود با خبرنگاران پرده از یک واقعیت تلخ برداشت و آن اینکه در سال های گذشته50 هزار جلد کتاب توسط اعضا به امانت برده شده ولی به قفسه کتابخانه ها باز نگشته است.
براستی نام این واقعیت تلخ را چه باید گذاشت؟ بی مسوولیتی؟ عدم رعایت حقوق شهروندی؟ عدم رشد فرهنگی مردم؟ تفکر و برداشت نادرست از اموال عمومی؟ و یا کتابخوانانی که حرمت امانت را شکستند؟
امروزباوجود توسعه شبکه های مجازی ولی کتاب جایگاه خود را داشته و بسیاری از افراد در دورافتاده ترین نقاط کشور و به تبع این استان به علت کمبود امکانات و یا عدم داشتن توانایی مالی، آرزوی داشتن کتاب های غیر درسی را دارند.
براستی عضوی از اعضای کتابخانه های عمومی که یک یا چند جلد کتاب را به امانت با خود برده ولی پس از مطالعه توجهی برای بازگشت آن نداشته چرا بدون توجه به نیازهای مردم اینگونه عمل کرده است؟
از طرفی یار مهربان در این میان چرا باید قربانی سهل انگاری افرادی بی مسئولیت شود که موجب رنجش خاطر سایر مردم و بی اعتمادی کتابخانه ها به اعضای دیگر شود.
کتاب هایی که اکنون بجای جای گرفتن در قفسه های کتابخانه و خودنمایی برای مخاطبان، معلوم نیست به چه علتی که بی شک بی حرمتی به امانت است، کجا قرار دارند؟
شاید با این 50 هزار جلد کتاب که هنوز به کتابخانه ها برنگشته و سرنوشت آنها نامعلوم است می شد از مجموع 600 روستای دارای سکنه استان که تاکنون فقط شش روستا کتابخانه دارد در تعداد دیگری کتابخانه دایر و رویای کودکان کتاب دوست این مناطق را به واقعیت تبدیل کرد.
مراد جلیلیان در این نشست اعلام کرد: این کتاب ها متعلق به عموم مردم است و از اعضایی که آنها را به امانت برده اند می خواهیم برای استفاده سایر افراد کتاب ها را تحویل دهند.
وی اظهار کرد: در این زمینه تخفیفی هم برای این افراد اعمال شده و چنانچه در طول هفته کتاب و کتابخوانی این کتاب ها را به کتابخانه ها برگردانند جریمه دیرکرد از آنها اخذ نخواهد شد.
جلیلیان در خصوص مداخله این نهاد برای برگرداندن این کتاب ها افزود: متاسفانه این اداره کل نیرو و امکانات لازم برای بازگشت این کتاب ها از طریق پیگیری آدرس اعضا را ندارد بنابراین آنها باید در این زمینه همکاری و مشارکت کنند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار