عرضه گسترده صنایع دستی چینی در جزیره قشم در حالی صورت می گیرد که فرهنگ غنی استان هرمزگان و تجربه فراوان مردان و زنان این منطقه در تولید صنایع دستی مناسب و با ارزش کمتر مورد توجه قرار گرفته و عملا این بخش را که می تواند ارزآوری فراوانی داشته باشد به ورطه تعطیلی کشانیده است.
کد خبر: ۱۲۹۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵ 16 November 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، یکی از راههای رونق دهی به کسب و کارهای محلی در استان های جنوبی کشورمان و بخصوص در استان هرمزگان،‌ کمک به اشتغال خانگی در زمینه تولید انبوه صنایع دستی است که می تواند ضمن تقویت پایه های اقتصادی خانواده های ساکن در این مناطق،‌ ارز آوری مناسبی نیز برای کشور به دنبال داشته باشد.

در فروشگاه چینی های جزیره قشم که شعب مختلف آن در درگهان و سطح مجتمع های تجاری این منطقه و شهر قشم نیز ایجاد شده،‌ به وفور می توان صنایع دستی کشور چین را مشاهده کرد که امکان صادراتی به ایران و دیگر کشورها را یافته و مردم کشورمان نیز در سفر به این جزیره به وفور از این دست از کالاها به عنوان سوغات خریداری می کنند.

قیمت پائین و جذاب بودن و بدیع بودن نوع طراحی برخی از این صنایع دستی چینی است که موجب می شود تا مسافران از این کالاها خریداری کنند. به نظر می رسد که چینی ها در این زمینه با شناسایی آن دسته از نیازهای بازار ایران به طور دقیق کالاها را به قشم برای فروش آورده اند که اشتراکات فرهنگی مناسبی نیز با فرهنگ ایرانیان دارد.

عرضه گسترده این دست از کالاها در جزیره قشم در حالی صورت می گیرد که فرهنگ غنی استان هرمزگان و تجربه فراوان مردان و زنان این منطقه در تولید صنایع دستی مناسب و با ارزش کمتر مورد توجه قرار گرفته و عملا این بخش را که می تواند ارزآوری فراوانی داشته باشد به ورطه تعطیلی کشانیده است.

در همین زمینه   سرپرست مدیریت ژئوپارک قشم می گوید: یکی از فعالیت های ارزشمندی که در ژئوپارک ها قابل توجه بوده و موجب ترویج  برند ژئوپارک و همچنین جلب مشارکت جامعه محلی در فعالیت های مرتبط با این حوزه می شود، تولید محصولات مرتبط با جاذبه های طبیعی و زمین شناختی ژئوپارک (ژئوپروداکت Geo Product) است. وی می افزاید: شناسایی های اولیه برای تولید انبوه و سازماندهی شده محصولات مرتبط با علوم زمین و پدیده های زمین شناختی و رونق اقتصادی در جوامع محلی توسط کارشناسان متخصص انجام شده است و هدف از این برنامه طراحی و پیشنهاد محصولاتی است که جامعه محلی توان و ظرفیت تولید آنان را دارد یا هم اکنون تولید می کند.

اهمیت سرمایه گذاری و بازاریابی

از مهم ترين صنايع دستي مردم قشم مي توان به لنج سازي، گلابتون دوزي، خوس دوزي، شک دوزي، سوند و... اشاره کرد. این نوع از کالاهای با ارزش ساخت دست مردمان این منطقه اکنون دست خوش نامهربانی های روزگار شده و دیگر کمتر کسی به سمت و سوی تولید آنها می رود چرا که دیگر مانند گذشته ها زمینه های لازم برای فروش آن باقی نمانده و عملا بازاریابی مناسبی نیز در مورد این محصولات صورت نمی گیرد.

علاوه بر این با گذشت زمان حتی محلی نیز برای معرفی و شناساندن این قبیل از صنایع دستی در این مناطق وجود ندارد و بیم آن می رود  که بطور کلی این بخش از اقتصاد محلی به فراموشی سپرده شود.

با این تفاسیر به نظر می رسد که سرمایه گذاری در این بخش در وهله اول و بازاریابی مناسب در اولویت بعدی می تواند اثربخش بوده و به رشد و رونق این حوزه کمک کند. در عین حال مسئولین باید نسبت به ورود کالاهای خارجی به قشم بخصوص در بخش صنایع دستی دقت نظر بیشتری به خرج دهند تا هر کالایی بخصوص کالاهای رقابتی نتوانند به این بازار راه پیدا کنند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار