بررسی تابناک گیلان از پدیده ای ویرانگر؛
به گزارش تابناک گیلان، با توجه به شرایط مسائل داخلی اداراتی چون محیط زیست و منابع طبیعی و جهاد کشاورزی و همچنین وضع نیروهای یگان امداد در این ادارات، در سال های اخیر با روند رو به رشد زمین خواری و تغییر کاربری بدون مجوز رو به رو بوده ایم.
کد خبر: ۱۲۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۷ 11 March 2015
به گزارش تابناک گیلان، با توجه به شرایط مسائل داخلی اداراتی چون محیط زیست و منابع طبیعی و جهاد کشاورزی و همچنین وضع نیروهای یگان امداد در این ادارات، در سال های اخیر با روند رو به رشد زمین خواری و تغییر کاربری بدون مجوز رو به رو بوده ایم.

تا زمانی ک یگان های امدادی سازمان منابع طبیعی و همچنین سازمان محیط زیست به امکانات مورد نیاز جهت گشت زنی در مناطقی ک چشم انداز های متفاوتی از طبیعت را داراست تجهیز نشود، رویه تخریب منابع طبیعی قطع نخواهد شد.

همچنین کمبود نیروی انسانی نیز اشراف یگان ها بر مناطق مختلف را کم خواهد کرد.با تشدید احکام موجود در جهت تخلفات مختلف در زمینه های مختلف طبیعی، می توان از طمع طمعکاران در راستای تخریب منابع طبیعی و زمین خواری جلوگیری نمود.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از افزایش 20 درصدی سطح جنگل‌هایی که در سال جاری مورد حریق قرار گرفتند خبر داد.

سرهنگ قاسم سبز‌علی درباره فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون موضوع زمین خواری عنوان کرد: سخنان ایشان ما را به برنامه ریزی زیربنایی، گشت و مراقبت بیشتر و همچنین تعاملات بیشتر با محاکم قضایی وا می‌دارد تا در حداقل زمان، پرونده‌های مرتبط با این موضوع را رسیدگی کنیم.

وی با بیان اینکه در سالهای گذشته مسائل تغییر کاربری زمین بسیار پیش آمده بود، گفت: ایجاد کارگروه مقابله با زمین خواری و قاچاق چوب در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برنامه ریزی شده است و یگان حفاظت این سازمان ملزم به برخورد جدی با متصرفین و رفع تصرف شده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها با اشاره به تشکیل این کارگروه در همه استان‌ها افزود:‌ بر این اساس ضمن شناسایی افراد حرفه‌ای در زمین خواری پرونده‌های سنواتی را برنامه ریزی می کنیم همچنین پیشگیری و جلوگیری ادامه این روند نیز در دستور کار سازمان قرار خواهد گرفت و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری این موضوع به صورت جدی تری پیگیری خواهد شد.

سبزعلی با بیان اینکه سالانه بیش از 30 هزار پرونده درباره تخلفات مرتبط با زمین خواری، تغییرکاربری، قاچاق چوب، قاچاق محصولات مرتعی و چرای غیر مجاز تشکیل می‌شود، گفت:‌ عمده این جرائم در خصوص مسائل مربوط به زمین است که امسال نسبت به سال گذشته کاهش پرونده‌ها را داشتیم.

وی ادامه داد: استان‌های مازندران، گلستان، گیلان، اصفهان، تهران و خراسان رضوی که ارزش افزوده زمین در آن وجود دارد متخلفین را بیشتر به خود جلب می‌کند که با سندسازی و ادعاهای واهی تصرف هایی انجام دهند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر اینکه سند دار کردن زمین‌های ملی می‌تواند باعث جلوگیری از چنین تخلفاتی شود گفت: باید حد و مرز ما بین مستثنیات و اراضی ملی مشخص شود.

سبزعلی با اشاره به افزایش 9 درصدی پرونده‌های مرتبط با زمین خواری ، اظهارکرد: در یازده ماه نخست سال 92 ، پنج هزار پرونده با سطح 12 هزار و 300 هکتار و در یازده ماه سال 93 ، پنج هزار و 400 پرونده با همین سطح تشکیل شده است. همچنین تخریب و تصرف نیز در سال 92 ، 10 هزار فقره بوده است که امسال با ده درصد افزایش به 11 هزار فقره رسیده است.

وی تصریح کرد: رفع تصرف نیز توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سال 92 ، 13 هزار و 500 هکتار بود و در سال جاری نیز با 6 درصد افزایش به 17 هزار هکتار رسیده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار