تابناک کهگیلویه وبویراحمد
استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان چرام از پیشرو ترین استان های کشور در زمینه احیا و کاشت جنگل های مشارکتی است.
کد خبر: ۱۲۷۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳ 11 November 2015

استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان چرام از پیشرو ترین استان های کشور در زمینه احیا و کاشت جنگل های مشارکتی است.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد،ظهر امروز فریبرز غیبی همراه با مدیرکل منابع طبیعی استان و مسولان شهرستانی از طرح های مشارکتی کاشت درختان بادام در منابع ملی چرام بازدید نمودندو بااشاره به سیاست سازمان جنگل ها و مراتع کشور در زمینه احیا و جنگل کاری مشارکتی اظهار داشت:استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان چرام از پیشرو ترین استان های کشور در زمینه احیا و کاشت جنگل های مشارکتی است.

وی افزود:سیاست ما جنگل کاری با مشارکت مردم و جوامع محلی است و کاشت دولتی ممنوع است.زیرا کار نگهداری دولتی نمی شود و باید به مردم واگذار شود.چ

رئیس مرکز جنگل های خارج از شمال کشور بیان کرد:در طرح های مشارکتی 20هزار هکتار برای کاشت و احیا گونه های مختلف جنگلی داریم و طرح 100هزار هکتاری زمین سازی در جاهایی که دیم هستند که بذر و نهال را میان بهره برداران محلی توزیع می کنیم.

وی ابراز کرد:مراقبه و نگهداری طرح های مشارکتی کاشت جنگل توسط جوامع محلی انجام می شود و افراد سازماندهی و مشخص شود که حفاظت و اطفا خودشان انجام دهند که در سال آینده این طرح را عملیاتی می کنیم.

عضو ستاد گیاهان دارویی کشور با اشاره به صرفه اقتصادی کاشت گیاهان دارویی گفت:نسخه ای که برای اقتصادی کردن عرصه های احیا و کاشت جنگل ارائه نمودیم این است که گیاهان دارویی در بین آنها کشت شود .

غیبی افزود:ازمزایای کاشت گیاهان دارویی در عرصه های منابع ملی و جنگل ها این است که هم برای جوامع محلی صرفه اقتصادی دارد و توانمند می شوند و همچنین باعث پایداری و حفا ظت جنگل می شود.

معاون سازمان جنگل ها و مراتع کشور با اشاره توسعه کاشت گیاهان دارویی در عرصه های جنگلی گفت:طبق سند چشم انداز و افق 1440سالانه در کشور 150هزار هکتار گیاهان دارویی با مشارکت جوامع محلی و جهاد کشاورزی در 50هزار هکتار در منابع ملی و 100هزار هکتار در مستثنیات کشت می شود.

غیبی با اشاره به کاشت مشارکتی و احیا جنگل تصریح کرد:کاشت گیاهان بادام در شهرستان چرام و همراهی جوامع محلی نمونه بسیار خوبی در کشور است که امیدواریم در چند سال آینده یک جنگل زیبا در چرام و استان کهگیلویه و بویراحمد داشته باشیم که همه از آن استفاده نمایند
فریبرز غیبی همچنین در بازدید از طرحهای بادام کاری شهرستان کهگیلویه با اشاره به تامین بذر، قلمه و نهاده مورد نیاز مردم در این طرح افزود: مراحل کشت ، داشت و بهره برداری با جوامع محلی خواهد بود.
وی اظهارکرد: با این سیاست علاوه بر درآمد زایی و ارز آوری برای کشور جنگل پایدار نیز در سطح کشور ایجاد خواهد شد.
غیبی تصریح کرد: با توجه به درآمد زایی طرح های بادام کاری توسعه این گونه طرح ها در جنگلهای کشور یک اولویت است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار