ظاهرا عده ای درصددند که با اظهارات نسنجیده وغیر کارشناسانه خود این تنها دلخوشی مردم استان ایلام را از آنان بگیرند واستان محروم ایلام را از فرصت گرانبها ومنافع سرشار گردشگری مذهبی محروم نمایند.
کد خبر: ۱۲۶۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 10 November 2015
مردم استان ایلام دراربعین سال گذشته ،همه داشته های کوچک وبزرگ خود رادرکف اخلاص نهادند تا میزبانان شایسته ای برای زوار اربعین حسینی باشند وعلیرغم مشکلات ونارسایی ها وقلت امکانات وضعف زیرساختهاومشکلاتی که دراین راه وجود داشت  توانستند آداب میزبانی رابه نحو احسن به جایی آورند.

به گزارش تابناک ایلام،ورود غیرقابل پیش بینی بیش از یک ونیم میلیون زائر اربعین حسینی به استان ایلام که سه برابر جمعیت ایلام تخمین زده شد ،مردم ومسئولین استانی وکشوری را غافلگیر نمود ودراین بین نکته مهمی که برهمگان خصوصا مسئولین دولتی هویدا شد ضعف زیرساختهای استان ایلام بود،استانی که باگذشت بیش دو دهه از جنگ تحمیلی هنوز زخمهای ناشی از آن برپیکره اش خودنمایی می کند.

عیان شدن ضعفهای ساختاری ، غیراستاندارد بودن راههای مواصلاتی ،ضعف فزاینده زیرساختها ،امکانات رفاهی وامدادی ، نابرابری غیرقابل کتمان وعمق محرومیت چندین ساله استان ایلام را پیش روی مردم سراسر کشور ومسئولین قرار داد بنحوی که راهی به جز پذیرش این محرومیت تلنبار شده تحمیلی برای  آنان باقی نگذاشت.
 
متعاقب این موضوع ،رفت وآمدهای مسئولین ارشد نظام وتشکیل جلسات متعدد ،ووعده وعیدهای آنان نویدبخش بهبود وضعیت زیرساختهای استان ،وسوی امیدی در دل مردمان این دیارمحروم بود که شاید به بهانه اربعین ،از این وضعیت نابسامان نابرابری ومحرومیت انباشته شده  رهایی یابند اما ظاهرا این رفت وآمدها به فرجام نرسید وتنها شعاربود وبس !

دراین بین مردمان این دیارتنها  به این دلخوشند که به هرحال درمسیر عتبات عالیات قراردارند واربعین حسینی فرصتی راپیش رویشان قرارداه است که با حضور زوار حسینی از دوفرصت مادی ومعنوی وخوان رنگینی که سید وسالارشهیدان درمقابل آنان گسترانیده است متنعم ومنتفع گردند.

اما ظاهرا عده ای درصددند که با اظهارات نسنجیده وغیر کارشناسانه خود این تنها دلخوشی مردم استان ایلام را از آنان بگیرند واستان محروم ایلام را از فرصت گرانبها ومنافع سرشار گردشگری مذهبی محروم نمایند.

هنوز یکماهی از اظهارات نگران کننده سردار مومنی مبنی بر حذف مهران از چرخه تردد زوار نمی  گذرد که این روزها اظهارات جانبدارانه یکی دیگر از مسئولین ارشد انتظامی پرده ای دیگر از نیات و برنامه ریزی های پشت پرده برای حذف مهران از چرخه تردد زائرین اربعین حسینی کنار زد.

امروزسرهنگ محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راه در گفت‌وگو با فارس‌‌ با اشاره به این مطلب که استان خوزستان و مرز چزابه و شلمچه آمادگی بیشتری را از این لحاظ دارند، تصریح کرد:‌ خوزستان به دلیل داشتن سیستم ریلی شرایط بهتری را خواهد داشت؛ بنابر این به زائران عتبات حسینی توصیه می‌کنیم که اولویت تردد خود را به استان خوزستان و مرزهای شلمچه و چزابه اختصاص دهند.

سرهنگ حمیدی ادامه داد: وضعیت شهر مهران در استان ایلام نسبت به گذشته تفاوت چندانی نکرده؛ بنابراین برای جلب مسافر محدودیت دارد و از طرفی در ناوگان مسافربری نیز تحول خاصی ایجاد نشده که مسلماً پیش‌بینی می‌کنیم مشکلاتی را در استان ایلام شاهد باشیم.

این مقام انتظامی در حالی از عدم تفاوت شهر مهران سخن می گوید که فرماندار مهران از آمادگی مهران برای پذیرش بیش از سه میلیون نفر خبر می دهد ،مراد ناصری با اشاره به اینکه این شهرستان مرزی اربعین سال گذشته علی رغم اینکه زیرساخت های آن برای جمعیتی حدود 15 هزار نفر تعبیه شده، پذیرای قریب 2 میلیون زائر شیفته و دلباخته عتبات عالیات بوده است، بیان داشت: خوشبختانه سال گذشته با تدبیر مدیریت ارشد استان و همراهی، همکاری و مساعدت ویژه همه دستگاهها، نهادها، ادارات، سپاه، بسیج، نیروهای نظامی، انتظامی، مرزبانی و همه مردم بصیر و فهیم استان، مشکل و معضل حاد و لاینحلی در برابر خیل عظیم زائران مشاهده نشد.

فرماندار مهران با تأکید بر اینکه گاهی اوقات برخی از مشکلات ریز و کوچک در مقابل این حجم نیروی انسانی و خودرویی، ظهور و بروز می کند و قطعاً امری طبیعی است، یادآور شد: از اربعین سال گذشته یک ستاد منسجم و پای کار تحت عنوان ستاد اربعین در استان شکل گرفت و تاکنون بسیاری از مشکلات فراروی زوار و مرز مهران حل و فصل شده است.

یکسال خدمت به اندازه 11 سال!

فرماندار شهرستان مرزی مهران به مشکل آب شرب مهران در اربعین سال گذشته اشاره و تصریح کرد: با ایجاد بیش از 17 کیلومتر شبکه آبرسانی، این مشکل کاملاً حل شده است و هم اکنون از این طریق در هر ثانیه بیش از 22 لیتر آب به شبکه آب شرب مهران تزریق و افزوده می شود.

مراد ناصری با اشاره به اینکه این مرز از سال 1382 به عنوان مرز بین المللی معرفی شده و در طول یکسال گذشته بیش از 11 سال در این مرز خدمات زیر ساختی صورت گرفته است، گفت: تملک 28 هزار متر مربع زمین از مالکین برای بهسازی و بهبود وضعیت پایانه مرزی، ایجاد باند دوم راه کربلا، ایجاد 11 کیلومتر روشنایی بعد از پل زائر، احداث 7 کیلومتر کمربندی در ضلع جنوبی شهر، ایجاد یک میدان بزرگ در پایانه مرزی، احداث یک پل 5 دهنه ای یکصد متری در کنار پل زائر، احداث یک پارکینگ بزرگ در 100 هکتار زمین و با ظرفیت بیش از 30 هزار خودرو، احداث بیش از 80 دهنه پل از تونل راه کربلا تا مهران و...، از جمله اقدامات زیرساختی انجام گرفته از اربعین سال قبل تا کنون است.

 هزینه 900 میلیارد ریالی در حوزه راههای مواصلاتی!

وی با بیان اینکه زحمات و تلاش های خوبی در طول این یکسال گذشته در منطقه صورت گرفته است و قطعاً تا رسیدن به نقطه مطلوب راه زیادی در پیش داریم، اظهار داشت: در این مدت بیش از 20 پارکینگ با ظرفیت  بیش از 100 هزار خودرو در مهران شناسایی و ایجاد شده است.

فرماندار شهرستان مرزی مهران به هزینه 900 میلیارد ریالی در حوزه راههای مواصلاتی این شهرستان در طول یکسال گذشته اشاره کرد و بیان داشت: تا کنون بیش از 300 چشمه سرویس بهداشتی در مسیر زائران احداث شده است و امیدواریم که تا اربعین امسال به بهره برداری کامل برسند.

* احداث پارکینگ بزرگ با ظرفیت پذیرش 30 هزار خودرو!

مراد ناصری با اشاره به اینکه به منظور کاهش بار ترافیکی و روان سازی عبور و مرور، قبل از ورودی شهر و در کنار کنارگذر شرقی، پارکینگ بزرگی با ظرفیت پذیرش 30 هزار خودرو احداث شده است، یادآور شد: در کنار این پارکینگ، یک اردوگاه به منظور اسکان زوار در مواقع اضطراری، 50 چشمه سرویس بهداشتی، درمانگاه، فروشگاه و دیگر خدمات رفاهی ایجاد و تعبیه خواهد شد.

وی با بیان اینکه به منظور ساماندهی اتوبوس ها و مینی بوس ها نیز ترمینال مسافربری مهران با هزینه ای بالغ بر 10 میلیارد ریال در زمینی به مساحت 15 هزار مترمربع بهسازی و بازسازی شده است، خاطرنشان ساخت: این ترمینال پذیرای 400 دستگاه اتوبوس، 100 دستگاه مینی بوس و 100 دستگاه خودرو سواری بصورت همزمان خواهد بود و امیدواریم که تا اربعین امسال مورد بهره برداری کامل قرار گیرد.

وی با بیان اینکه استان ایلام تمام امکانات، تجهیزات و نیروی اداری و انسانی خود را بسیج نموده و به کار گرفته است تا در اربعین امسال از زائران حسینی به نحو شایسته تری استقبال و پذیرایی به عمل آید، خاطرنشان ساخت: به منظور روان سازی خروج زوار از مرز، تعداد گیت های خروجی پایانه مرزی مهران از 18 گیت به96 گیت( 64 گیت ثابت و 32 گیت سیار ) افزایش یافته است.

این اظهارات مقامات انتظامی کشور علیرغم اعلام آمادگی مهران برای پذیرایی زوار، درحالی دربین مسامحه وسکوت مسئولین استان بیان می شود که موجی از نگرانیها بر مردم ونخبگان واصحاب رسانه مستولی شده است ،بهتر است مسئولین استان ایلام برای کاستن از این نگرانیهاودلشوره ها ،بدون اغماض وپرهیز از هرگونه مسامحه پاسخ این اظهارات را بدهند.

وآخر اینکه چنانچه اقدامات صورت گرفته در شهر مهران صرفا گزارشات بر روی کاغذ نبوده ووعملا شهر آماده پذیرایی از زواراربعین حسینی می باشدپس مسامحه وسکوت مسئولین استان در مقابل این اظهارنظرها بیش از این  جایز نیست وچنانچه که این اظهارنظرها محک صبر مردم نجیب استان ومسئولینش باشد قطعا پاسخگویی ومجاب نمودن افکار عمومی در آینده سخت تر وجوابگویی فردا دیر ومصداق "آب درهاون کوبیدن خواهد بود"!



اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
جلال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
این حجم ترافیک و شلوغی چه سودی برای مردم محروم مهران دارد خوابگاه مفتی غذای مفتی پارکینگ مفتی مسئولین انتظامی که اغلب اعل استانهای جنوبی هستند فکر میکنند از این حضور هموطنانمان چیزی عاید مردم مهران میشود جز زحمت هیچ سودی نداره از یک مشهدی سوال کردم چرا مردم مشهد وقتی ببینند طرف زائره پوستشو درسته میکنند کرایه سه چهار برابر ازت میگیرند اجاره هتل بالا حق پارکینگ زیاد ولی در شهرستان مهران غذای و جا و پارکینگ همه مجانیه گفت شما ساده اید من روی زائرها حساب باز کردم وقتی کسی میاد زیارت بایستی پول خرج کنه مفتی که نمیشه خدمات داد الان که فکر میکنم می بینم حق با اونه بذارید از مرز شلمچه برند تا قدر مهران رو بدانند
متین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
همه میدانیم محروم ترین استان کشور هستیم ،و اکثر مردم استان حقوق بگیر دولت هستند و با توجه به کمبود جمعیت کسب درآمد از طریق مشاغل آزاد بسیار پایین تر از دیگر استانها است ،پس چرا همانند شمالیها در تعطیلات نوروز و تابستان خانه هایشان را اجاره می دهند و به قول خودشان شهریه دانشگاه بچه ها را جمع جور می کنند ، پس اگر این آمارهای میلیونی که از سفر حج ( سعودیها با آن همه امکانات در عذابند) بیشتر واقعی باشد چرا مردم ایلام استفاده نکنند و در این مدت با فروش آبمعدنی- چای- غذا -ساندویچ-خشکبار -لوازم بهداشتی -... حمل و نقل - اسکان و.... چه تعداد قشر بیکار و کم درآمد کسب روزی حلال نمایند وشرمنده خانواده نباشند . آیا خدا و پیغمر راضی است که نذر توزیع کنیم در حالی که همسر و فرزندانمان از ابتدایی ترین امکانات رفاهی برخوردارنیستند و چرا کسی به سیل زدگان کمک نکرد..............
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
مردم مهران هرکاری کردن برای خداوامام حسین کردن اجرشوهم میبینن ولی این زیرساختهایی که دولتی ها میگن چرته مگرپارسال مثل امسال ذائر نیامده بود میتونستن توی این یکسال مشکلات وحل کنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
امام حسین با خونی که در راه حق داد.هنوز که هنوزه برملا میکنه حقو ناحقی رو...دیدید که مسگولان استان ایلام مس از گذشت سالها هنوز که هنوزه ..زیرساختای ابتدایی یه شهررو ندارن....جادههای باربک.شهرستان مهران شده بود پارکینگ از ماشین....چرا این همه سال خط ریل در کنار استان هست اما به ایلام ورود نکرد.؟؟برا مسءولان متاسفم...درود برحسین لعنت بر بزیدیان زمانه...به حق علی پیاممو بزارید....تا همه بدونن این استان و شهرستاناش چه مصیبتایی دارن...امیدوارم یه فکری برای راههای شهرستان بکنید ..ابروتون پیش حسین ع نره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار