اخیرا سه مرکز DIC تحت پوشش سازمان بهزیستی و یک مرکز دیگر مربوط به دانشگاه علوم پزشکی از سوی افراد ناشناس تعطیل و ورودی های آنها جوشکاری شد.
کد خبر: ۱۲۵۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۵ 10 March 2015
این مکان های تعطیل شده مربوط به سرپناه امن برای بانوان معتاد بود و دیگر مراکز خدمات لازم از قبیل سرنگ استفاده نشده را با هدف جلوگیری از بیماریهای عفونی نظیر ایدز و هپاتیت در اختیار این آسیب دیده های اجتماعی قرار می دادند.

در این مراکز به افراد معتاد که اغلب تزریقی بودند علاوه بر سرنگ های سالم خدماتی همچون دادن یک وعده غذای گرم در روز و استحمام آنان داده می شد.

بیماری ایدز و هپاتیت C یکی از ابعاد معضل اعتیاد است که از تزریق مشترک در میان معتادان تزریقی ناشی می شود، پس از انتقال از این طریق، بیماران عفونت را غالباً به همسران خود منتقل می نمایند و به واسطه سایر شیوه های انتقال، عفونت در جامعه گسترش خواهد یافت.

به گزارش دریافتی ایرنا به نقل از نمابر سه شنبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، دکتر رامین افشاری در این زمینه افزود : هیچ کس از اعتیاد و عوارض آن مصون نیست و همه باید در این ارتباط مراقب و به هوش باشیم.

در راستای اجرایی شدن بند شش ابلاغیه مقام معظم رهبری به سران قوا جهت جذب، ساماندهی و هدایت معتادان تزریقی کشور در سیستم درمان و بازتوانی، مراکز گذری (DIC) تاسیس گردید.

وی بیان کرد : در این مراکز سرنگ و سوزن به معتادان تزریقی ارایه می گردد تا از انتشار عفونت به واسطه تزریق مشترک کنترل شود،در مراحل بعدی پس از برقراری ارتباط با بیمار و مشاوره های لازم ، وی به سمت درمان های نگهدارنده با متادون و بوپرنوفین هدایت شده تا از تزریق جدا و مراحل انتهایی این درمان نیز پاکی کامل بیمار را رقم خواهد زد.

افشاری تصریح کرد: فعالیت مراکز گذری به تایید سازمان های بین المللی رسیده و از موفق ترین برنامه های پیشگیری و درمان اعتیاد کشور بوده که خود الگویی جهانی است.

وی اظهار داشت : اولین اثر تعطیل شدن این گونه مراکز ،انتشار عفونت های ایدز و هپاتیت در جمعیت پر خطر خواهد بود.

افشاری تاکید کرد : تعطیلی این مراکز به بهانه ها و توجیهات مختلف از جمله حفظ چهره بافت تاریخی فرهنگی شهر، نه تنها منجر به کاهش تعداد معتادان نخواهد شد بلکه ساماندهی صورت گرفته را از بین برده و موجب خرسندی سیستم های قاچاق و توزیع مواد مخدر خواهد بود.

رییس کل دادگستری استان فارس هم در پاسخ به سؤالی درباره تعطیلی مراکز موسوم به DIC در شیراز گفت : تعطیلی این مراکز با مجوز دستگاه قضایی انجام نشده و ما در این زمینه برای تعطیلی این مراکز مجوزی صادر نکرده ایم .
برچسب ها: مرکز ترک اعتیاد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار