دبیر جامعه اسلامی مهندسین ایلام گفت:
بارندگی اخیر ایلام نشان داد که ما در طراحی و مهندسی پروژه‌های عمرانی و زیرساخت‌ها و توجه به ضرورت اجرای سازه‌های آبی مشکل جدی داریم و خانه تکانی شدید در این زمینه‌ها به شدت احساس می‌شود.
کد خبر: ۱۲۳۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۹ 03 November 2015
به گزارش تابناک ایلام، دبیر جامعه اسلامی مهندسین ایلام گفت: بارندگی اخیر ایلام نشان داد که ما در طراحی و مهندسی پروژه‌های عمرانی و زیرساخت‌ها و توجه به ضرورت اجرای سازه‌های آبی مشکل جدی داریم و خانه تکانی شدید در این زمینه‌ها به شدت احساس می‌شود.

خدابخش داوودی‌نصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: باید شکرگزار خداوند برای نزولات آسمانی باشیم که در سرزمین خشک ایلام و در فصل پاییز شروع به بارش کرده است.

دبیر جامعه اسلامی مهندسین ایلام گفت: بر اساس اعلام مسئولان امر بارندگی ایلام در یکصد ساله اخیر بی‌‌سابقه بوده است حال اینکه عدد 100 از کجا به دست آمده است، بماند. هرچند بارندگی ذاتا نعمت است اما در عین حال می‌تواند آزمون، عبرت و گاهی هم نغمت باشد.

وی ادامه داد: برخورد نامناسب و بی‌برنامگی نعمت باران را به نغمت تبدیل می‌کند. شاید کسی بگوید که چنین حوادثی هر از چند گاهی و در دوره‌های بلند مدت زمانی اتفاق می‌افتد که این مطلب نیز نمی‌تواند توجیهی برای درست برخورد نکردن با پدیده‌های جوی باشد.

این مسئول اضافه کرد: پی بردن به قدرت لایزال خداوند دور کردن رذایل اخلاقی و غرور و ناسپاسی، انجام کارهای مهندسی و کشاورزی و لزوم توجه بیشتر به برنامه‌ریزی و نظارت از دستاوردهای چنین حوادثی است.

داوودی‌نصر تصریح کرد: بارندگی اخیر ایلام نشان داد که ما در طراحی و مهندسی پروژه‌های عمرانی و زیرساخت‌ها و توجه به ضرورت اجرای سازه‌های آبی مشکل جدی داریم و خانه تکانی شدید در این زمینه‌ها به شدت احساس می‌شود.

دبیر جامعه اسلامی مهندسین ایلام گفت: البته این پدیده‌ها لایه‌های پنهانی داشته که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌ است. ارزش قایل شدن برای پوشش گیاهی و فضای سبز به ویژه درختان جنگلی، اجرای فعالیت‌های آبخیزداری و نظارت مطلوب‌تر بر پروژه‌های عمرانی از آن جمله هستند.

وی ادامه داد: بارندگی ذاتا باید عامل توسعه باشد نه اینکه زیرساخت‌های توسعه‌ای را تخریب کند. کمترین توجه به نکات فوق حداقل می‌تواند دامنه خسارت سنگین فعلی را کاهش دهد. همیشه گفته‌اند پیشگیری بهتر از درمان است هرچند در مرحله درمان نیز خاطره خوشی از برنامه‌ریزی و هماهنگی یکپارچه دستگاه‌های اجرایی در مواجهه با وقایع مشابه مانند آتش‌سوزی اخیر جنگل‌های ایلام نداریم.

این فعال سیاسی اضافه کرد: اگرچه برآورد اولیه خسارت 6 هزار میلیارد ریال رقم کمی نیست اما خسارت‌های غیر مستقیم ناشی از فشار روحی و روانی آسیب‌دیدگان که به ویژه در غم از دست دادن عزیزان جبران‌ناپذیر است را نیز باید به آن افزود.

داوودی‌نصر تصریح کرد: مبلغ برآورد شده خسارت تقریبا معادل سه سال بودجه عمرانی کل استان ایلام است که در صورت برخورد مناسب و با مبلغی بسیار کمتر از آن در سال‌های گذشته مسئولان می‌توانستند مانع افزایش سطح کنونی خسارت باشند.

دبیر جامعه اسلامی مهندسین ایلام گفت: روحیه بسیجی، تفکر جهادی در مسئولان نیاز به تقویت دارد و وجود چنین ویژگی‌هایی در عرصه مدیریت، طراحی پروژه‌های عمرانی را مطلوب‌تر، آمادگی برخورد به موقع دستگاه‌های اجرایی با حوادث را بیشتر و دامنه خسارت‌ها و هزینه‌ها را کمتر می‌کند.

وی ادامه داد: باید همه با هم از حرکت‌های جزیره‌ای دستگاه‌های اجرایی جلوگیری کنیم و با تخصیص بهینه منابع از تحمیل هزینه‌های گزاف به دولت و بیت‌المال دوری کتیم./پ


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار