کد خبر: ۱۲۳۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰ 03 November 2015
مدیرکل پزشکی قانونی استان گیلان از کاهش 19درصدی غرق‌شدگان در دریا خبر داد و گفت: 58 درصد غرق‌شدگان دریای خزر بومی و 42 درصد غیر بومی بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، مهدی قربانی ثمین صبح امروز در نشست با اصحاب رسانه، درخصوص عملکرد 7 ماهه این اداره‌کل، اظهار کرد: در 7 ماهه اول سالجاری بالغ بر 50 هزار نفر مورد معاینات پزشک قانونی قرار گرفته‌اند که نسبت به سال گذشته 8 درصد کاهش داشته است. همچنین هزار و 110 جسد در این مدت مورد معاینه قرار گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل، با کاهش 10 درصدی ‌مواجه بوده است.

وی به کاهش 5 درصدی جانباختگان تصادفات در 7 ماهه سالجاری اشاره کرد و افزود: 389 نفر در استان گیلان بر اثر تصادفات جانباخته‌اند که بیشترین جانباختگان مربوط به موتورسواران و عابرین پیاده بوده است‌ که از تعداد یاد شده 147 نفر موتورسوار و 120 نفر عابر پیاده بوده‌اند؛ یعنی 70 درصد جانباختگان تصادفات را موتورسواران و عابرین پیاده تشکیل می‌دهند.

قربانی ثمین خاطرنشان کرد: در بحث نزاع نیز در استان گیلان شاهد کاهش 12 درصدی بوده‌ایم و 12 هزار و 462 پرونده در پزشک قانونی تشکیل شده است.

وی با اشاره به آمار بالای مسمومیت، اضافه کرد: استان گیلان رتبه 4 کشور را در زمینه مسمومیت دارد که در 7 ماهه اول سالجاری 38 نفر دچار مسمومیت شده‌اند که از این تعداد 36 نفر بر اثر استفاده از قرص برنج دچار مسمومیت شده‌اند. استان گیلان رتبه اول را در زمینه مسمومیت با قرص برنج دارد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان گیلان درخصوص سقط جنین در 6 ماهه اول سالجاری، تصریح کرد: 178 مورد مجوز برای سقط جنین توسط اداره‌کل پزشک قانونی استان گیلان صادر شده است.

وی با اشاره به کمیسیون‌های برگزار شده درخصوص کادر درمانی، گفت: در 7 ماهه اول سالجاری 70 مورد پرونده مورد بررسی قرار گرفته است که 26 مورد منجر به صدور نظریه کارشناسی محکومیت و 44 مورد منجر به صدور رای برائت شد.

این مقام مسئول از کاهش 19 درصدی غرق‌شدگان در دریا خبر داد و به آمار قربانیان طی 6 ماهه اول سال اشاره کرد و ادامه داد: در این مدت، 50 نفر در دریا غرق شده‌اند که همه این قربانیان در خارج از طرح‌های سالم‌سازی دریا اقدام به شنا کرده بودند. 58 درصد غرق‌شدگان دریای خزر بومی و 42 درصد غیر بومی بوده‌اند.

قربانی ثمین با اشاره به کمبود نیروی انسانی خاطرنشان کرد: کمبود نیروی انسانی و ضعف ساختاری و محدودیت شدید اعتباری در جذب پزشک از مشکلات عمده ما در این اداره‌کل است و اکنون ما تنها با 120 نفر نیروی متخصص و پشتیبان در حال ارائه خدمت به مردم هستیم. حداقل به 120 نفر نیروی جدید انسانی نیازمندیم.

وی با اشاره به اینکه باید کمک‌های ویژه‌ای به پزشک قانونی استان شود، افزود: ما تنها دارای دو سالن تشریح در رشت و انزلی هستیم و نیاز است که در شرق و غرب استان نیز سالن‌های تشریح ایجاد شود، زیرا ما اکنون تا رسیدن به استانداردها فاصله زیادی داریم، هرچند که استان گیلان رتبه بالایی را در میزان پزشک متخصص به خود اختصاص داده است، اما جاذبه درآمدی لازم برای ورود پزشکان به پزشک قانونی وجود ندارد.

قربانی ثمین ادامه داد: ما در شهرستان‌هایی همچون رودبار، انزلی، تالش و صومعه‌سرا تنها دارای یک پزشک هستیم، اما برای معاینه بانوان پزشک مونث در شهرستان‌ها وجود ندارد و این معاینات به مرکز استان ارجاع داده می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان گیلان همچنین به اجرای طرح «دادپزشک» با هدف صدور سریع گواهی فوت در استان گیلان خبر داد و متذکر شد: این طرح در شهرستان رشت شروع شده است. با اجرای این طرح، پزشکانی که تخصص پزشکی قانونی دارند، می‌توانند گواهی فوت و جواز دفن صادر کرده و از اعزام مواردی که ضرورت ندارد به پزشکی قانونی جلوگیری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار