کد خبر: ۱۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۶ 27 January 2015
کمبود امکانات درمانی و تجهیزات پزشکی در استان البرز با حدود سه میلیون نفر جمعیت، به روایتی تکراری و تا حدی ملال آور بدل شده است، روایتی که نه فقط مسوولان استان بلکه مقام های عالی بهداشت و درمان کشورنیز بر آن صحه گذاشته اند.
به گزارش ایرنا، چند ماه پیش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر به البرز با توصیف این استان به عنوان نماد وچهره واقعی بی عدالتی در حوزه بهداشت و درمان، گفت: گرچه کارهای خوبی صورت گرفته یا در آغاز راه است اما باید بپذیریم این استان در حوزه بهداشت و درمان حتی از استان سیستان و بلوچستان نیز عقب تر است و این وضعیت به هیچ وجه در شان مردم البرز نیست. 
سیدحسن هاشمی تاکید کرد: البرز در زمینه زیرساخت ها محروم بوده و امکانات بهداشتی و درمانی آن نیز فرسوده است و می توان به جرات این استان را فقیرترین استان کشور درحوزه بهداشت و درمان معرفی کرد. 
چند ماه بعد هم محمدحاجی آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش علوم پزشکی در سفر به البرز، توسعه نیافتگی زیرساخت های درمانی این استان را بسیار مشهود دانست و گفت: در کشور به ویژه در دهه های اخیر، سرمایه گذاری در بخش سلامت بسیار کم بوده است و استان البرز نسبت به استان های دیگر در بخش درمان بیشتر متضرر شده است. 
از سوی دیگر حجت الاسلام والمسلمین 'سیدمحمد مهدی حسینی همدانی' نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج چند هفته پیش در نماز جمعه اعلام کرد: شهرستان فردیس در این استان با نیم میلیون نفر جمعیت حتی یک تخت بیمارستانی ندارد که این گفته او توسط مسوولان بهداشت و درمان البرز نیز مورد تایید قرار گرفت. 
طبق برخی آمارها متوسط سرانه تخت بیمارستان در کشور حدود یک و نیم تخت به ازا هر یکهزار نفر است، در حالی که این شاخص دربیمارستانهای دولتی در استان البرز حتی از حدود نیم تخت به ازای هر یکهزار نفر هم کمتر است. 
به هر حال آنچه موجب تهیه این گزارش شد تماس های روزهای اخیر چند نفر از شهروندان البرز با ایرنا بود که برای دسترسی به خدمات پزشکی بخصوص در زمینه های مختلف بویژه بخش های مهمی مانند سونوگرافی با مشکلات متعددی مواجه شده بودند. 
به گفته آنان مراکز سونوگرافی که یکی از پیش زمینه های مهم برای تشخیص اولیه بعضی بیماری ها است در کرج فقط در ساعت های محدودی از روز فعالیت می کنند و اگر بیماری در ساعت های شب به چنین تجهیزاتی نیاز داشته باشد ناگزیر باید به تهران مراجعه کند. 
از این رو خبرنگار ایرنا این مشکل را با معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز در میان گذاشت که او نیز بطور تلویحی کمبود شدید مراکزسونوگرافی درشب در این استان را تایید کرد. 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: کمبود نیروی متخصص سونوگرافی از جمله مشکلاتی است که نه تنها در این استان بلکه در سطح کشور محسوس است . 
'هادی ناصح ' افزود: با توجه به اینکه تعرفه در برخی خدمات سونوگرافی کم است به همین دلیل پوشش لازم را در این زمینه ارایه نمی کنند. 
وی تاکید کرد: تنها یک بیمارستان کرج که دارای یک متخصص در این زمینه است که او نیز با توجه به تراکم کاری بالا ظرفیت خدمات دهی در شب برایش میسرنیست هرچند که در شرایط اورژانس از ارایه خدمت دریغ نخواهد کرد. 
ناصح ضمن تایید فعالیت تنها یک مرکز خصوصی در کرج در این زمینه خاطرنشان کرد: به دلیل تراکم و تقاضای بالا با هماهنگی های به عمل آمده در بیمارستان کمالی کرج یک مرکز سونوگرافی به صورت شبانه روزی ازطریق بخش خصوصی با تعرفه دولتی به مردم خدمات ارایه می دهد . 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز اضافه کرد: با توجه به اینکه در بخش سونوگرافی به حتم باید متخصص درمحل کار حضور داشته باشد ما دچار مشکل هستیم و این کمبود در ساعت عصر و شب محسوس تر است . 
ناصح گفت: برنامه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این شکل است که نیروهای متخصص حسب ضریب کار در اختیار استان قرارمی گیرند، این مربوط به تمام بخشهای درمانی است که سونوگرافی نیز یکی ازاین بخش ها است، اما ما در تلاش هستیم که به تدریج نیروی متخصص سونوگرافی در بیمارستانهای استان را با نیرویی که وزارتخانه در اختیار ما قرار می دهد، تامین کنیم. 
وی تاکید کرد: استفاده از بخش خصوصی دراین زمینه از بیمارستان کمالی کرج آغاز شده و درصددهستیم دربیمارستانهای مدنی و شریعتی نیز این بخش را فعال کنیم . 
ناصح در عین حال در مورد نیروی متخصص در سایر بخشهای بهداشت و درمان البرز گفت: در زمان حاضر درسایربخش ها کمبود نیروی متخصص نداریم و با اجرای طرح تحول سلامت، نیروی قابل توجهی از پزشکان متخصص را داریم که این امر بخاطر افزایش مراجعه مردم و پرداخت به موقع هزینه ها صورت گرفته است . 
وی گفت: علاوه براین، در بخش درمان استان البرزموضوع تامین زیرساخت ها و بازسازی بیمارستان ها را در برنامه کاری خود داریم و در حال حاضر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امکانات و تجهیزات بیمارستانی را خریداری کرده و به تدریج دراختیار استانها قرار می دهد. 
وی یادآور شد: در بخش بازسازی بیمارستانهای استان البرز، در بیمارستان کمالی بلوک تخصص زنان و زایمان با شش هزارمترمربع بنا و در چهار طبقه ساخته خواهد شد و اعتبار اولیه آن نیز تصویب شده است، هرچند در کنارساخت این بیمارستان، خدمات درمانی کماکان به بیماران ارایه خواهد شد. 
ناصح افزود: بیمارستان دیگر شهید باهنر است که این هم علاوه برخدمات دهی خود درهمان محوطه بیمارستان نیز ساختمانی به مساحت شش هزار مترمربع بنا ساخته می شود و در بیمارستان شهید رجایی نیز که یکی ازمهمترین بیمارستانهای استان البرز است قراراست یک ساختمان شش طبقه با اورژانس مجهز ساخته شود، هر چند درحال حاضر اورژانس این بیمارستان در وضعیت مطلوبی به سرنمی برد و در این بازسازی، اتاق عمل و بخشهای دیگر نیز ساخته می شود . 
به گفته وی، در بیمارستان شهید مدنی نیز سه طبقه دیگر در محوطه همان بیمارستان ساخته می شود که شامل بخشهای ICU و 10 اتاق عمل استاندارد است که امیدواریم بتوانیم پوشش بیشتری در زمینه بهداشت و درمان ارایه کنیم. 
به هرحال اکنون استان دارای 16 بیمارستان دولتی و خصوصی است که پاسخگوی نیاز جمعیت حدود سه میلیون نفری این استان نیست، هرچند این امیدواری وجود دارد که با اجرای طرح سلامت بخشی از کمبودهای بهداشتی درمانی مردم تامین شود و شاید هم بتواند سبب ساز کاهش روایت تکراری کمبود امکانات و تجهیزات درمانی استان نوپای البرز شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار