معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت:
رسیدگی فوری به خانوارهایی که منازل آنها آسیب دیده و دچار آبگرفتگی شدید شده و تامین آب شرب شهروندان ایلامی در اولویت فعالیت های دولت است.
کد خبر: ۱۲۰۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵ 30 October 2015
به گزارش تابناک ایلام، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: رسیدگی فوری به خانوارهایی که منازل آنها آسیب دیده و دچار آبگرفتگی شدید شده و تامین آب شرب شهروندان ایلامی در اولویت فعالیت های دولت است.
محمدباقر نوبخت روز جمعه در گفتگوی ویژه خبری سیمای مرکز ایلام اظهار کرد: پاکسازی معابر عمومی و محل زندگی مردم از موانع، سنگ و رسوبات ناشی از وقوع سیلاب از مهمترین برنامه های کاری دستگاه های خدمات رسان در شهر ایلام است.
وی یادآور شد: امکانات و تجهیزات ادوات و ماشین آلات استان برای ارائه خدمات کافی نیست و باید ماشین های مورد نیاز از دیگر استان های کشور به این استان اعزام شوند و دستگاه های مختلف نیز همه امکانات خود را برای کمک به سیل زدگان و پاکسازی منازل شخصی و معابر عمومی بسیج کنند.
نوبخت افزود: باید آبگرفتگی داخل منازل مردم با دستگاه های پمپاز و مکنده خارج شود و وضعیت این خانه ها بهبود یابد ضمن اینکه بنیاد مسکن نیز هر چه سریعتر نسبت به ارزیابی خسارت های وارده به منازل و زیر ساخت ها اقدام کند.
سخنگوی دولت در خصوص پرداخت خسارت به مردم آسیب دیده و اعتبار برای رفع مشکل زیرساخت های ایلام تاکید کرد: جبران خسارت ها به صورت کمک بلاعوض و همچنین تسهیلات بانکی ارزان قیمت است که خود دولت کارمزد آن را تقبل می کند.
وی گفت: بر اساس گزارش های دستگاه های اجرایی و استاندار ایلام و بازدید های میدانی امروز نتیجه جمع بندی اولیه وضعیت ایلام بصورت ویژه روز یکشنبه در نشست هیات دولت مورد ارزیابی قرار می گیرد و تصمیم های دولت در قالب مصوبه به تصویب هیات وزیران می رسد.
معاون رئیس جمهور از تشکیل کارگروه های فنی و کارشناسی متشکل از وزارتخانه ها و دستگاه های مختلف اجرایی برای رسیدگی به وضعیت خاص سیل در استان ایلام خبر داد و اظهار کرد: ستاد کمک به مناطق سیل زده استان را نیز تشکیل می دهیم.
نوبخت تاکید کرد: استان ایلام با توجه به هم مرز بودن با کشور عراق نیازمند امکانات ویژه ای است که در جریان سفر سال 93 ریاست جمهوری به استان 50 درصد اعتبارات به طرح های مصوب پرداخت شد و برای طرح هایی که تا پایان سال به اتمام می رسند نیز اعتبارات بصورت 100 درصدی تخصیص یافت.
وی با اشاره به راه ترانزیتی ایلام - مهران یادآور شد: با توافق های صورت گرفته با وزیر راه و شهرسازی تکمیل این مسیر و تخصیص اعتبارات آن به مرور و تا پایان کار دولت یازدهم در دستور کار قرار دارد.
معاون رییس جمهور گفت: زیرساخت های استان ایلام نیاز اساسی به بازسازی دارد و باید نسبت به ترمیم و تکمیل این زیرساخت ها اقدامات لازم صورت گیرد ولی هم اکنون نیاز اصلی مردم استان ایلام تامین آب شرب است که باید مشکل گل آلود بودن آب سد هر چه سریعتر رفع و آب مورد نیاز مردم وارد شبکه توزیع شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور افزود: پرداخت کمک های دولت برای همه نقاط آسیب دیده استان است که هنوز کاملا میزان آن مشخص نیست و باید به تفکیک میزان خسارت های مردمی و زیرساختی تعیین شود.
وی در خصوص تعمیر زیرساخت های استان ایلام گفت: مرمت و بازسازی این زیرساخت ها نیاز به حضور تیم های فنی و کارشناسی دارد تا بررسی شود، این زیرساخت ها همچون مسیل ها و سیل بندها آیا به سبک و میزان سابق باید مرمت شوند یاد در روند ساختار آنها تغییراتی ایجاد کرد.
دستیار ارشد رئیس جمهور هم در این گفت وگوی ویژه خبری گفت: دکتر روحانی به حقیقت نگران وضعیت مشکل مردم سیل زده و صبور ایلام هستند و هدف ما از این سفر بازدید از نقاط سیل زده و ارائه گزارش میدانی به ایشان است.
حسین فریدون افزود: نشست امروز ستاد بحران و شورای برنامه ریزی استان ایلام بیانگر همدلی و همراهی همه دستگاه های استان برای رفع مشکلات و معضلات نقاط حادثه دیده بود و تلاش همه این دستگاه ها و مسوولان ساماندهی مشکلات است.
وی ادامه داد: حضور مسئولان کشوری در مواقع بحرانی در کنار مردم به آنها دلگرمی و آرامش خاطر می دهد ضمن اینکه مدیریت برنامه ریزی کشور در حال بررسی ویژه این حادثه است تا در کوتاهترین زمان ممکن مشکل ها مرتفع شود.
استاندار ایلام هم در این برنامه تلویزیونی گفت: مشکل حادی در روستاهای استان وجود ندارد و عمده مشکل شهر ایلام است که 20 هزار واحد از منازل این شهر دچار آبگرفتگی شدید شده که برای تخلیه آب این منازل نیاز به ماشین های تخلیه آب و پمپ های مخصوص داریم که باید از دیگر استان ها در اختیارمان قرار گیرد.
محمدرضا مروارید ادامه داد: با وزیر راه و شهرسازی رایزنی های لازم برای اجاره ماشین آلات راهسازی برای کمک به پاکسازی معابر و جاده های برون شهری جاهای مختلف استان انجام شده است تا با کمک این ماشین آلات مشکلات ناشی از وقوع سیل بر طرف شود.
وی با بیان اینکه در برآوردهای اولیه میزان خسارت ها شش هزار میلیارد ریال است، افزود: بیشتر خسارت ها متعلق به منازل، اماکن تجاری، خودروهای شخصی و همچنین زیرساخت های عمرانی و شهری و تاسیسات زیربنایی است.
مروارید با بیان اینکه براساس برآوردها یک هزار دستگاه خودرو در جریان این سیل آسیب دیده اند، تاکید کرد: بطور میانگین به هر خانواده آسیب دیده 100 میلیون ریال خسارت وارد شده است.
محمد باقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهوری امروز جمعه برای بازدید از مناطق آسیب دیده از سیل در روزهای گذشته و بررسی خسارت های وارده به زیرساخت ها و مردم استان و شرکت در ستاد بحران وارد ایلام شد و ضمن بازدید از برخی مناطق سیل زده در نشست ستاد مدیریت بحران و شورای برنامه ریزی استان ایلام هم شرکت کرد.
بارش 324 میلی متر باران در 72 ساعت گذشته در شهر ایلام موجب اختلال در زندگی عادی و روزانه مردم شده است.
به علت بارش شدید باران فعالیت همه مراکز آموزشی، دستگاه های اجرایی و دولتی و بانک های ایلام روز پنجشنبه در پی اعلام ستاد بحران تعطیل بود، پروازهای فرودگاه ایلام لغو شد و براساس اعلام ستاد مدیریت بحران بر اثر وقوع سیل سه نفر کشته و یک نفر هم مفقود شده است./پ
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار