بسته ویژه خبری تابناک قم:
سایت تحلیلی خبری تابناک قم؛ سعی دارد تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخبار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و اقتصادی استان، که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد را به نقل از منابع مختلف، در یک بسته خبری برای مخاطبان آماده و منتشر نماید.
کد خبر: ۱۱۹۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱ 28 October 2015
به علمای اسلام درباره فاجعه منا ‌نامه می‌نویسم

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار با مدیران ارشد پژوهشی سازمان صدا و سیما که در دفتر این مرجع تقلید انجام شد، حادثه منا را بی‌سابقه در تاریخ اسلامی دانست و ابراز کرد: برخی از کشورهای اسلامی که تلفات بسیار در این حادثه داده‌اند در حال سکوت و شبه سکوت هستند که این نشان می‌دهد عربستان در این زمینه از توانایی‌های مالی خود استفاده کرده است.

به نقل از فارس، وی از سکوت مجامع بین‌المللی و علمای اسلام در مورد حادثه منا یاد کرد و افزود: صدا و سیما باید این خلأها را پر کند و ریشه آن‌ها را شناسایی کرده و اطلاع‌رسانی‌های لازم را به مردم انجام دهد.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: بنده نامه‌ای به علمای اسلام به ویژه افرادی که در کنگره جریان‌های تکفیری حضور داشتند می‌نویسم که چرا در مورد این حادثه ساکت هستند.

این مرجع تقلید خاطر نشان کرد: حادثه عظیمی در منا صورت گرفت که در تاریخ اسلام بی نظیر بود، استکبار و رژیم سعودی با تزریق مالی کشورهای اسلامی را وادار به سکوت کردند و مجامع بین المللی و علمای اسلام و مسئولان کشورهای اسلامی نیز در این زمینه سکوت اختیار کردند که در این زمینه صدا و سیما وظیفه دارد علت آن را منتشر کند.


نارنجی پوش های زحمتکش و مسئولان غافل

با وجود  ازدحام و شلوغی روزهای تاسوعا و عاشورا، صبح روز یکشنبه نکته جالبی در سطح شهر و خیابان‌های قم خودنمایی می‌کرد، تنها چند ساعت بعد از پایان یافتن مراسم شام غریبان با وجود ایستگاه های صلواتی زیاد، سطح شهر و کوچه‌ها هیچ نشانی از آن همه شلوغی یا به عبارت ساده‌تر زباله‌های شهری نداشت.

به نقل از قم فردا، تنها چیزی که صبح روز یکشنبه در سطح شهر دیده می‌شد تمیزی و پاکیزگی معابر و کوچه‌های شهر بود که نشان می‌داد نیروهای خدماتی در سازمان پسماند و خدمات شهری قم بلافاصله نسبت به تمیز کردن و جمع‌آوری زباله‌های شهری اقدام کرده‌اند که شایسته تقدیر است.

هرچند شهردار قم با صدور پیامی از خدمات این عزیزان تشکر کرد اما آیا یک تشکر شهردار کافی است؟ آیا سایر نهادها و سازمان‌هایی که متولی برگزاری و ساماندهی مراسم عزاداری امام حسین (ع) بودند نیز نباید از این پرسنل زحمتکش و بی‌ریا که در برخی زمان‌ها تا چند ماه حقوق معوقه خود را دریافت نمی‌کنند تشکر و قدردانی کنند؟

با این حال سقائیان نژاد شهردار قم به‌تنهایی جور سایر سازمان‌ها و نهادها را کشید و با صدور پیامی از زحمات پرسنل خدماتی شهرداری تشکر کرد.

البته این برای اولین بار نیست که نیروهای خدماتی شهرداری قم در کمترین زمان به خدمت‌رسانی می‌پردازند، شهر قم در اعیاد و مناسبت‌های مختلف پذیرای زائران و مسافران بسیار زیادی است که برای زیارت و عرض ارادت به ساحت کریمه اهل‌بیت (س) به شهر مقدس قم سفر می‌کنند و بو نوعی می‌توان گفت تلاش و همت مضاعف نیروهای خدماتی شهرداری همواره در روزهای تعطیل سال است که نیازمند توجه بیش از پیش به این پرسنل زحمت‌کش و آسیب‌پذیر جامعه است.


ضرورت دوگانه شوز شدن 10 درصد از نانوایی ها

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قم گفت: با گاز سوز شدن سوخت مصرفی نانوایی های قم باید 10 درصد نانوایی ها برای خدمت رسانی در مواقع ضروری و بحران دوگانه سوز شوند.

به نقل از ایرنا، مهدی متقیان همزمان با دومین روز از هفته پدافند غیرعامل بیان داشت: 600 نانوایی در شهر قم مجوز فعالیت دارند و همه آن ها تنها از گاز شهری برای سوخت خود استفاده می کنند و دوگانه سوز کردن حداقل 10 درصد از نانوایی های قم باید در دستور کار باشد.

وی در مورد فعالیت های ترویجی انجام شده در حوزه پدافند غیرعامل درقم گفت: پنج هزار نفر ساعت آموزش برای مدیران استان، مسئولان حراست های ادارات و کارشناسان سایبری گذاشته ایم که از دل آن ها 15 نفر مربی آموزشی پدافند غیرعامل تربیت خواهند شد.

متقیان افزود: استان قم 350 هزار نفر دانش آموز دارد و در طرحی نو که به نوبه خود در کشور اولین طرح است سعی داریم مسئولان بسیج دانش آموزی هر مدرسه را در ابلاغی به عنوان مسئول پدافند غیرعامل مدرسه تعیین کنیم.


وقوع ۱۱ حریق طی ۴۸ ساعت گذشته 

مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری قم اظهار داشت: ۲۶ عملیات آتش نشانی طی ۴۸ ساعت گذشته قم توسط نیروهای آتش نشانی انجام شده است.

به نقل از مهر، عباس جعفری گفت: عملیات‌های انجام گرفته طی این مدت شامل ۱۱ مورد ایمن سازی‏، ۱۱ مورد حریق و چهار عملیات نجات می‌شود. ایمن سازی‌های انجام شده شامل ۲ مورد نشت سوخت از خودرو، پنج مورد بازگشایی درب خودرو و منزل‏، ۲ مورد رهاسازی گربه، یک مورد قطع آژیر و یک مورد صید زنبور می‌شود.

وی بیان کرد: حریق‌های بوقوع پیوسته نیز شامل ۲ حریق منزل‏، ۲ مورد حریق درخت، سه حریق ضایعات، یک حریق خودرو، یک حریق مغازه،‌ یک مورد حریق پیک نیک و یک حریق اطاقک نگهبانی است.

جعفری گفت: نجات‌های انجام گرفته توسط نیروهای آتش نشانی طی ۴۸ ساعت گذشته شامل سه مورد محبوس شدن داخل خودرو و منزل و یک مورد گیر کردن در آسانسور می‌شود.


مهدکودک ها زیر ذره بین مسئولان

فرماندار قم در جلسه شورای آموزش‌ و پرورش استان قم که در سالن امام جواد (ع) استانداری قم برگزار شد، با اشاره به وضعیت فعالیت مراکز پیش‌دبستانی در سطح استان قم اظهار داشت: بر اساس گزارش‌های ارائه‌ شده توسط اداره کل بهزیستی و اداره کل اطلاعات اعلام شد یک سری آموزش‌های غیرمتعارف به کودکان داده می‌شد و فرمانداری مکلف شد که با محوریت بهزیستی به موضوع ورود پیدا کند.

به نقل از تسنیم، رضا سیار بابیان اینکه قریب به 180 واحد مهدکودک و مرکز پیش‌دبستانی بودند که هیچ مجوزی نداشتند، اظهار داشت: از این میان 70 واحد بودند که تنها مجوز از یک مرکزی داشتند که تنها یک مربی کلاس قرآنی داشت.

فرماندار قم با اشاره به شناسایی واحدهای مهدکودک و پیش‌دبستانی غیرمجاز گفت: باید هماهنگی بین اداره کل تبلیغات اسلامی، سازمان بهزیستی و آموزش‌ و پرورش در مورد عدم فعالیت این مراکز غیرمجاز به وجود بیاید.

سیار مانع دیگر را عدم استمرار رسیدگی به واحدهای غیرمجاز بیان و خاطرنشان کرد: به‌ عنوان نمونه وقتی بهزیستی شاکی یک واحد غیرمجاز است باید دستگاه‌های اجرایی برابر مقررات اقدام کنند اما این کار صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد مراکز مهدکودک و پیش‌دبستانی تحت عنوان بوستان قرآنی فعالیت می‌کنند، گفت: مناسب نیست یک مرکزی که به توسعه مراکز قرآنی می‌پردازند تعطیل شود و مناسب‌ترین کار این است که به سمت ساماندهی این مراکز برویم. از طرفی توسعه مبانی قرآنی ضروری است اما نباید آموزش قرآن همراه با آموزش‌های دیگری مثل آموزش زبان فرانسه و یا رقص آیروبیک باشد و باید ایمنی کودکان رعایت شود.


حمله ماهواره ای عربستان سعودی به ایران

رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صدا و سیما با بیان اینکه 117 ماهواره تلویزیونی بر فراز آسمان ایران وجود دارد، گفت: این شبکه‌ها به عربستان وابسته هستند و تفکرات افراطی را با استفاده از شبهه‌افکنی در میان مردم ترویج می‌دهند.

به نقل از فارس، جعفر عبدالملکی در دیدار مدیران ارشد پژوهشی سازمان صدا و سیما با آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به شدت مورد تهاجم رسانه‌های بیگانه است و دشمن برای نفوذ در جامعه اسلامی از رسانه‌های مختلف از جمله ماهواره‌ها استفاده می‌کند.

رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صدا و سیما با اعلام این خبر که 117 ماهواره تلویزیونی بر فراز آسمان ایران وجود دارد، گفت: این شبکه‌ها به عربستان وابسته هستند و تفکرات افراطی را با استفاده از شبهه‌افکنی در میان مردم ترویج می‌دهند.

وی انجام مطالعات در حوزه دین به منظور تدوین راهبردهای رسانه‌ای در زمینه استفاده از ظرفیت‌های حوزه و هدایت مردم را بخشی از رسالت مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صدا و سیما دانست و تاکید کرد: در این اداره‌کل در زمینه پژوهش‌های رسانه فعالیت‌های گسترده انجام می‌شود تا معارف اصلی دین را فراگرفته و به تولیدات رادیویی و تلویزیونی تبدیل کنیم.


برگزاری یک انتخابات با حواشی خاص در قم

مجمع انتخابات هیأت ورزش‌های رزمی قم در حالی در هفته نخست آبان ماه برگزار می‌شود که با برگزاری این مجمع سرانجام ورزش‌های رزمی قم از بلاتکلیفی خارج خواهند شد...

به نقل از همشهری، هیأت ورزش‌های رزمی که خبرساز‌ترین هیأت ورزشی استان قم در چند سال گذشته بوده سرانجام رئیس جدید خود را برای یک دوره ۴ ساله خواهد شناخت. مجمع انتخابات هیأت ورزش‌های رزمی استان قم در هفته اول آبان با حضور محمود رشید رئیس فدراسیون ورزش‌های رزمی برگزار می‌شود و در اتفاقی جالب و بی‌سابقه ۱۰ نامزد برای کسب کرسی ریاست با هم رقابت دارند.

مجمع انتخابات این هیأت ورزشی ۲ سال پیش برگزار و جواد محمدزاده به عنوان رئیس انتخاب شد اما پیگیری‌های شخصی به نام محمدجواد فرد که از مربیان ورزش‌های رزمی در قم است و از نامزدهای ریاست هیأت ورزشی ۲ سال قبل نیز بود سبب شد وزارت ورزش و جوانان انتخابات سال ۹۲ را فاقد اعتبار خوانده و دستور تجدید برگزاری انتخابات را بدهد.

حالا پس از ۲ سال در میان نامزدهای ریاست این هیأت ورزشی هم نام محمدجواد فرد و هم نام جواد محمدزاده به چشم می‌خورد و ۸ نامزد دیگر نیز در این فهرست قرار گرفته‌اند.

با توجه به تعداد تقریبی اعضای مجمع و دارندگان حق رای که بین ۱۵ تا ۲۰ نفر خواهند بود اگر هیچ یک از نامزد‌ها کناره گیری نکنند آمار رای جالبی در پایان این مجمع که ممکن است حواشی خاص خود را نیز داشته باشد به دست خواهد آمد.


بیش از 500 مورد تخلفات تغییر اراضی

مدیرکل جهاد کشاورزی استان قم در گردهمایی مدیران امور اراضی منطقه یک کشور که در هتل پارسیای قم برگزارشد، با اشاره به اینکه بحث مقابله با تغییرات کاربری نیاز به توجه ویژه است، اظهار داشت: برای رفع مشکلات موجود در اجرای قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها به یک عزم ملی نیاز داریم.

به نقل از تسنیم، محمدرضا طلایی با بیان اینکه در بحث حفظ کاربری اراضی توفیق کاملی نداشته‌ایم و به اندازه کافی موفق نبوده‌ایم، افزود: در استان قم در بحث تخلفات تغییر اراضی در استان قم در چند سال اخیر بیش از 500 مورد تخلف در این زمینه داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه بازدارنگی قوانین به حد کافی نیست، تصریح کرد: از این رو در این زمینه نیازمند بازنگری و اصلاح قانون هستیم تا افراد سودجو نتوانند از خلاهای قانونی سوء استفاده کنند.

طلایی  با تاکید بر اینکه برای تخریب اراضی تغییر کاربری شده هم با مشکل رو به رو هستیم، افزود: حتی برخورد با این تخلفات هم هزینه‌های بالایی را برای سازمان جهاد کشاورزی به همراه دارد، از این رو جریمه‌های بالای نقدی با چند برابر ارزش زمین می‌تواند مؤثر باشد و از تغییر کاربری‌ها جلوگیری شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به راه اندازی گشت‌های ویژه امور اراضی در استان قم، خاطرنشان کرد: با راه اندازی سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی با شماره تلفن 131 مردم در سراسر کشور می‌توانند هرگونه تخلفی را در این زمینه  از جمله تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، تفکیک و خُرد کردن زمین‌های کشاورزی، تصرف‌های غیرمجاز و زمین خواری، شناسایی اراضی کشاورزی رها شده و بایر را گزارش دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار