بیکاری، قصه پرغصه این روزهای پیمانکاران عمرانی همدان است که عوامل مختلفی در آن تاثیر داشته ولی براساس نظر کارشناسان تجمیع، بهترین راهکار برای 800 شرکت پیمانکاری در همدان است.
کد خبر: ۱۱۷۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵ 26 October 2015
بیکاری، قصه پرغصه این روزهای پیمانکاران عمرانی همدان است که عوامل مختلفی در آن تاثیر داشته ولی براساس نظر کارشناسان تجمیع، بهترین راهکار برای 800 شرکت پیمانکاری در همدان است.

به گزارش تسنیم ازهمدان ، براساس اعلام انجمن پیمانکاران استان همدان،800شرکت پیمانکاری در همدان فعالیت می‌کنند که در سال 94 بیش از 50 درصد آنها بیکار هستند.

رکود در پروژه‌های عمرانی، عدم آغاز پروژه‌های جدید و توان پایین مالی و تجهیزاتی برخی شرکت‌های پیمانکاری استان از مهمترین عواملی است که سبب شده پیمانکاران عمرانی استان همدان این روزها، روزگار خوشی نداشته و منفعل باشند.

در این روزهای رکود، انتظار می‌رود شرکت‌های پیمانکاری پا را فراتر از همدان گذاشته و در استان‌های دیگر به فعالیت بپردازند که متاسفانه ترس از سرمایه‌گذاری، نبود توان رقابت با پیمانکاران سایر نقاط کشور و نبود ریسک‌پذیری این رویکرد را نیز با شکست مواجه کرده است.

برخی شرکت‌های پیمانکاری در همدان انتظار دارند پروژه‌های عمرانی بدون طی روند قانونی به آنها واگذار شود ولی این اقدام غیرقانونی بوده و دستگاه‌ها نمی‌توانند این اقدام را انجام دهند چراکه باید به دستگاه‌های نظارتی پاسخگو باشند.

ولی در چنین شرایطی بخش دولتی می‌تواند با اقدامات دیگر همچون پشتیبانی مالی و معنوی و تسهیل شرایط فعالیت شرکت‌های پیمانکاری بومی، آنها را تقویت کرده و آماده رقابت با پیمانکاران غیربومی کند.

واگذاری تمامی پروژه‌ها به پیمانکاران بومی، آفت است

معاون عمرانی استاندار همدان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، با اعلام اینکه واگذاری پروژه‌های عمرانی بدون فرآیند قانونی به پیمانکاران بومی خلاف قانون است، گفت: قوانین و مقررات به گونه‌ای است که نمی‌توان تمام کار را در سطح استان محدود کرد و از سوی دیگر این موضوع یک آفت است.

محمودرضا عراقی تصریح کرد: اما می‌توانیم پیمانکاران بومی را تقویت و پشتیبانی کنیم تا قوی‌تر شده و پتانسیل و ظرفیت بالایی در اجرای پروژه‌ها داشته باشند که این امر سبب افزایش قدرت رقابت آنها نیز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جلوگیری از ورود پیمانکاران عمرانی سایر استان‌ها خلاف قانون است، گفت: تعامل دو طرفه بیشتر بین دستگاه‌های دولتی و پیمانکاران عمرانی باید شکل گرفته و از سوی دیگر خود پیمانکاران نیز باید نقاط ضعف خود را آسیب‌شناسی کنند.

عراقی با بیان اینکه پیمانکاران عمرانی همدان باید از نقاط قوت پیمانکاران موفق در کشور الگوبرداری کنند، تصریح کرد: امروز نیاز است تا شرکت‌های پیمانکاری با یکدیگر تجمیع شده و قدرت مالی و تجهیزاتی خود را افزایش دهند که این امر در موفقیت در مناقصه‌ها تاثیر بسزایی دارد و از سوی دیگر بهتر می‌توانند پروژه‌ها را اجرایی کنند.

معاون استاندار همدان تاکید کرد: اینکه پیمانکاران عمرانی استان همدان انتظار داشته باشند دستگاه‌های اجرایی، پروژه‌ها را با کیفیت کمتر و قیمت بیشتر به آنها واگذار شود، اشتباه است، بلکه پیمانکاران همدان باید در بازار رقابت ورود پیدا کرده و کیفیت کار را با ارائه قیمت مناسب افزایش دهند.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های استان علاقمند هستند تا پروژه‌های عمرانی را به پیمانکاران بومی واگذار کنند، تصریح کرد: ولی در حال حاضر رکود در کشور وجود داشته و پروژه‌های استان نیز از گذشته در اختیار پیمانکاران سایر استان‌ها قرار گرفته است.

عراقی با بیان اینکه براساس سیاست دولت، دستگاه‌های اجرایی باید پروژه‌ها را با ارزان‌ترین قیمت و بالاترین کیفیت اجرایی کنند، تاکید کرد: دستگاه‌ها انتظار دارند پیمانکاران در این راستا تجهیز شده و با دستگاه‌ها همراهی بیشتری داشته باشند.

وی با اعلام اینکه دولت همچون سال‌های گذشته وضعیت مالی خوبی ندارد، عنوان کرد: پیمانکاران عمرانی استان باید فراتر از همدان فکر کرده و فعالیت خود را محدود به استان همدان نکنند بلکه به پروژه‌های ملی فکر کنند چراکه توان اجرای آنها را دارند.

افزایش کمی شرکت‌های پیمانکاری کمکی به تقویت پیمانکاری در همدان نمی‌کند

پیمانکار خط انتقال پساب فاضلاب همدان به نیروگاه مفتح نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، از افزایش کمیت شرکت‌های پیمانکاری در همدان انتقاد و تصریح کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات عرصه پیمانکاری همدان این است که پیمانکاران همدان در سطح گسترده شده‌اند یا اینکه تعداد آنها افزایش یافته است ولی در عمق رشدی آنچنان که باید نداشته‌اند.

خسرو میرابیان بیان کرد: همیشه در تشکل‌ها و جلسات بیان کرده‌ایم، کسانی که قصد ورود در عرصه پیمانکاری دارند به جای تاسیس شرکت جدید به بدنه شرکت‌های موجود جذب شوند که در این صورت سبب تقویت نیروی انسانی شرکت‌های پیمانکاری در همدان می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه این اقدام افزایش پتانسیل اجرایی پیمانکاران و کاهش هزینه‌های اضافی را به دنبال دارد، گفت: البته باید به این نکته نیز توجه داشت که امسال شرایط مطلوبی در زمینه پروژه‌های عمرانی کشور نداریم و پیمانکاران نیز با شرایط خاصی مواجه هستند.

70 درصد ظرفیت پیمانکاری همدان بیکار است

نایب رئیس کمیسیون عمران و خدمات فنی، مهندسی اتاق بازرگانی همدان با اعلام اینکه امسال 70 درصد ظرفیت پیمانکاری همدان بیکار است، گفت: نبود کار سبب همکاری چند پیمانکار در یک پروژه شده است.

مهدی درویشی نیز در جلسه‌ای اظهار داشت: امسال 70 درصد شرکت‌های پیمانکاری کار نمی‌کنند که این امر سبب شده شرکت‌ها برای اجرای یک پروژه با هم همکاری کنند.

وی با اشاره به اینکه مشکلات پیمانکاری با بخش صنعت تفاوت دارد، افزود: اداره کار باید حافظ منافع کارگر و کارفرما باشد، ولی متاسفانه در بدنه کارشناسی حمایتی از کارفرما وجود ندارد و آرایی صادره به حق نیست.

درویشی با بیان اینکه نگاه هیئت‌های حل اختلاف به سرمایه‌گذاران و وضعیت موجود جامعه باید واقع‌بینانه باشد، گفت: پیمانکاران و کارفرمایان به دنبال پایمال کردن حق کارگر نیستند ولی نگاه هیئت‌های حل اختلاف و کارشناسان اداره کار به گونه‌ای است که تمامی کارفرمایان به دنبال ضایع کردن حقوق کارگران هستند.

وی با اعلام اینکه کارشناسان اداره کار نگاه مثبتی به کارفرما نداشته و نسبت به کارفرماها بدبین هستند، عنوان کرد: انتظار این است تا شورای سازش دوباره احیا شده تا به روابط بین کارگر و کارفرما کمک کند چراکه این شورا در گذشته عملکرد مطلوبی را داشته است.

نایب رئیس کمیسیون عمران و خدمات فنی، مهندسی اتاق بازرگانی همدان بیان کرد: 60 درصد تحصیلکرده‌های کشور بانوان تشکیل می‌دهندو سازمان تامین اجتماعی به نام بانوان در لیست‌های بیمه ایرادات بسیار وارد کرده و بانوانی که رشته آنها مرتبط با پیمانکاری نباشد در لیست بیمه تایید نمی‌کند در صورتی که برای آقایان این تناسب رشته اهمیتی ندارد.

درویشی در این جلسه با تاکید بر اینکه باید قانون را در امور ملاک قرار داده و اجرایی کرد، تصریح کرد: چرخه اجرایی قانون در ایران بلندمدت و دائمی نیست، تا زمان چابک شدن قانون، وضعیت کار و بیکاری در ایران وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار