مسئول پروژه شناسنامه‌دار شدن و پلاک‌ کوبی درختان شهر شیراز گفت: طرح شناسنامه‌دار شدن و پلاک کوبی درختان موجود در سطح شهر، در جهت هویت بخشی به درختان در سازمان فضای سبز و پارک‌ها به تصویب رسیده و هم‌اکنون در حال اجراست.
کد خبر: ۱۱۵۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶ 21 October 2015
تابناک فارس به نقل از ایسنا:سیدجواد نقیبی افزود: درختان بخش زنده‌ای از اکوسیستم شهری محسوب می‌شوند که تأثیر بسزایی در کنش‌های مثبت زیست محیطی به واسطه فرآیند فتوسنتز و تولید اکسیژن، تلطیف و ایجاد هوای پاک و دلپذیر دارند.

وی افزود: به‌واسطه اثر دیداری دلنشینی که درختان در چهره و فضای کالبدی شهری بوجود می‌آورند، اثرات مثبت و غیر قابل‌انکاری بر روحیه و روان شهروندان خواهند گذاشت، از این رو هویت بخشی به درختان می‌تواند تأثیر بیشتر و مضاعفی بر حفاظت از درختان بگذارد.

مسئول پروژه شناسنامه‌دار شدن و پلاک‌ کوبی درختان شهر شیراز خاطرنشان کرد: شهروندان شیرازی از قدیم به حفاظت از محیط زیست و فضای سبز معروف بوده و هستند به گونه‌ای که در هر کجای شیراز بنگریم، در خانه‌های شهر درخت و یا بوته‌ای را مشاهده می‌کنیم.

نقیبی اضافه کرد: شایسته است در شهری مانند شیراز که به سرسبزی شهره بوده است، درختانی که هرکدام تاریخی را زیر سایه خود دارند، با هویت‌بخشی احیا شوند که در همین راستا و با اشراف به این مهم، و پیرو تأکید مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شیراز، بررسی طرح شناسنامه‌دار شدن و پلاک کوبی درختان شهر شیراز را حدود یکسال پیش در کارگروه تخصصی سازمان پارک‌ها و فضای سبز مطرح کردیم و در نهایت این طرح به تصویب مدیرعامل و هیئت مدیره سازمان رسید.

وی هم‌چنین اجرای این طرح را به مثابه هویتی برای درختان گمنام شهر توصیف و با اشاره به اجرای طرح و تطابق آن با پیشینه ثبت احوال در ایران، خاطرنشان کرد: در ایران تاسیس ثبت احوال در 30 آذر 1297 هجری شمسی به تصویب هیئت وزیران رسید و نخستین شناسنامه نیز برای دختری به نام فاطمه در تاریخ 3 دیماه 1297 صادر شد.

مسئول پروژه شناسنامه‌دار شدن و پلاک‌ کوبی درختان شهر شیراز ادامه داد: در زمان کنونی با توجه به افزایش ساخت و سازهای جدید در شهرها، کاهش بارندگی، پایین رفتن سطح آب‎های زیرزمینی، وجود ریزگردها و بسیاری از خطرهایی که در پیرامون ما به چشم می‌خورد، اهمیت و ارزش درختان افزایش پیدا می‌کند، بنابراین حفاظت از آن‌ها نیز باید با جدیت دوچندان دنبال شود.

نقیبی اظهار کرد: مانند هر پروژه دیگر صحت و دقت طرح را در اولویت قرار دادیم که در این راستا پس از انتخاب پیمانکار ذی‌صلاح جلسات توجیهی و کارگاه آموزشی برگزار و تیم اجرایی پیمانکاری متشکل از مهندسان کشاورزی و منابع طبیعی تشکیل شد.

درختان اماکن خصوصی مشمول طرح پلاک کوبی نیست

وی با بیان این‌که درختان اماکن خصوصی مشمول طرح پلاک کوبی نیستند، گفت: در فاز اول اجرای طرح طبق همان ماده 2 قانونی تنها درختان اماکن عمومی که تحت اختیار شهرداری است، مانند: معابر، پارک‌ها، بزرگراه‌ها و آرامستان‌ها شناسنامه‌دار و پلاک کوبی می‌شوند.

مسئول پروژه شناسنامه‌دار کردن و پلاک کوبی درختان شهر شیراز یادآور شد: نتایجی که از اجرای این طرح بدست خواهد آمد، نخست آن است که ما به یکی از وظایف محول شده به شهرداری عمل کرده‌ایم و دوم تغییر معنادار سیمای فضای سبز شهر و برجسته شدن موضوع اهمیت درختان به واسطه نصب پلاک‌هاست که موجب می‌شود تا این موضوع در اذهان شهروندان برجسته‌تر نمود پیدا کند.

نقیبی با اشاره به کاربرد پلاک‌ها برای شهروندان و کارشناسان نیز خاطرنشان کرد: پلاک کوبی در حقیقت برای ما کاربردی دوجانبه دارد. در وجه برون سازمانی آن مخاطب شهروندان به‌واسطه اثر دیداری هستند اما نکته دیگر، وجه درون سازمانی و معنایی است که پلاک‌ها و کد روی آنها برای کارشناسان خود سازمان پارک‌ها حائز اهمیت است که این وجه با تکمیل پرسشنامه‌هایی که در آنها مشخصات درخت و در نهایت در بانک اطلاعاتی ما قید خواهد شد، محقق می‌شود.

وی گفت: جنس پلاک‌ها آلومینیومی است که زنگ نزند و آسیبی به درخت وارد نکند. میخ‌های کوچکی نیز برای کوبیدن پلاک‌ها به کار می‌بریم که مشکلی برای درختان به وجود نخواهد آورد.

مسئول پروژه شناسنامه‌دار کردن و پلاک کوبی درختان شهر شیراز در پاسخ به این سوال که آیا سن و سال درخت در پلاک کوبی آن نقشی دارد؟ گفت: طبق قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهری، موضوعی به عنوان درخت شناخته می‌شود که محیط بن آن بیش از 15 سانتی متر باشد، اما به دلیل این‌که نهال‌های بسیاری در سطح شهر داریم و از جهتی نیاز به آمار و مشخصات اینها داریم که چون نهال‌ها در حال رشد هستند و از جهتی دیگر از باب فرهنگ سازی نیز اگر در نظر بگیریم درخت به عنوان یک موجود زنده است و به همین دلیل تمام درختان ما پلاک‌کوبی می‌شوند.

نقیبی گفت: برای نصب پلاک آیین نامه‌ای تدوین کرده‌ایم که طبق آن پلاک در ارتفاع دو متری تنه درخت نصب می‌شود تا از دسترس دور و مصون بماند و در عین حال قابل رؤیت باشد و جهت نصب پلاک‌ها نیز عمود بر نزدیکترین محور معبر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار