کد خبر: ۱۱۵۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹ 21 October 2015
تابناک گیلان: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از احیای سنت «مقتل خوانی» به منظور کسب آگاهی صحیح و مستند درباره قیام ابا عبدالله الحسین(ع) در استان خبر داد.

فیروز فاضلی با اشاره به ضرورت روایت واقعه کربلا بر اساس مستندات تاریخی گفت: با توجه به اهمیت روایت واقعه کربلا بر اساس مستندات تاریخی و در جهت جلوگیری از تحریف این واقعه، «مقتل خوانی» که یکی از آیین های عزاداری در ماه محرم است در استان گیلان احیا می شود.

وی افزود: در قدیم که نحوه عزاداری ها با امروز فرق می کرد، مقتل خوانی یکی از مهمترین آیین های عزاداری در ماه محرم بود که متاسفانه با تغییر شکل و نحوه عزاداری ها، این سنت کمرنگ شده و امروزه در کمتر هیاتی شاهد اجرای مقتل خوانی هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تصریح کرد: پس از واقعه جانگداز عاشورا در سال ۶۱ هجری نخستین گزارش ها را شاهدان عینی واقعه یعنی خانواده امام حسین(ع) به ویژه حضرت زینب کبری (س) و حضرت سجاد (ع) به تاریخ ارائه کردند.

فاضلی با اشاره به نقش سنت مقتل خوانی در انتقال مفاهیم واقعه کربلا تاکید کرد: کلیه نهادهایی که در خصوص برگزاری مناسبات مذهبی مسئولیتی دارند باید در احیای مقتل خوانی کوشیده و مانع از فراموشی این سنت شوند.

وی افزود: در راستای احیای این سنت، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز اقدام به برپایی مجلس های مقتل خوانی در سراسر استان کرده تا با این اقدام، ضمن آشنایی بیشتر عزاداران حسینی با مستندات واقعه کربلا، زمینه ای برای احیای این سنت فراهم شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار