با پایان شمارش آراء انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه استان خراسان شمالی ترکیب نمایندگان جدید استان در مجلس دوازدهم مشخص شد.
کد خبر: ۱۱۵۷۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۱ 03 March 2024

به گزارش تابناک خراسان شمالی، با پایان شمارش آراء انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه استان خراسان شمالی ترکیب نمایندگان جدید استان در مجلس دوازدهم مشخص شد.

در حوزه انتخابیه بجنورد٬ راز و جرگلان جاجرم٬ گرمه٬ مانه و سمرقان محمد مهدی شهریاری نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی و نامزد اصلاح طلب که در واپسین روز‌های تایید صلاحیت توانسته بود مجوز ورود را از شورای نگهبان به کارزار انتخابات دریافت کند٬ با ۷۵ هزار رای وارد مجلس شد.

شهریاری جدی‌ترین گزینه اصلاحات در استان خراسان شمالی بود که در کنار علی قربانی نماینده ادوار مجلس نامش در همه لیست‌های اصلاحات و اعتدال حضور داشت. سابقه یک دوره نمایندگی مجلس استانداری آذربایجان غربی در دولت روحانی و حضور به عنوان کاردار ایران در سفارت ایران در آلمان را در کارنامه دارد.

سید محمد پاکمهر نامزد مورد حمایت ائتلاف اصولگرایان نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی نیز توانست با ۴۹۰۰۰ رای از حوزه انتخابیه بجنورد و ۵ شهرستان دیگر راهی بهارستان شود.

پاکمهر علاوه بر نمایندگی مجلس سابقه فرمانداری بجنورد و ریاست دو دوره شورای اسلامی شهر و استان خراسان شمالی را در کارنامه دارد و نام او در لیست شورای ائتلاف جبهه صبح ایران و برخی دیگر از ائتلاف‌های مرتبط با اصولگرایان حضور داشت.

در حوزه انتخابیه اسفراین٬ هادی قوامی نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی توانست با کسب حداکثر آرا در مقابل امان الله حسین‌پور نماینده دوره قبل مجلس شورای اسلامی به پارلمان راه پیدا کند.

طرفداران گرایش اصلاحات و اعتدال در همه لیست‌های خود نام هادی قوامی را گنجانده بودند و می‌شود این دوره او را به عنوان نماینده اصلاح طلبان در مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

وی سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی٬ عضویت کمیسیون برنامه و بودجه٬ سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی و معاونت وزیر اقتصاد و دارایی را در کنار تدریس در دانشگاه فردوسی مشهد در کارنامه دارد.

در شهرستان شیروان٬ رقابت بین دو گزینه جدید به نام عباس قدرتی و حمید جدی بود که عباس قدرتی توانست با کسب بیش از ۱۴ هزار رای به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کند.

در کارنامه عباس قدرتی سوابق چندان سیاسی و اجرایی دیده نمی‌شود و وی تحصیل کرده رشته اقتصاد در مقطع دکتراست که توانست با برادر نماینده دوره قبل مجلس شورای اسلامی در این شهرستان رقابت و بر او پیروز شود.

در حوزه انتخابیه قوچان و فاروج که حوزه مشترک بین استان‌های خراسان رضوی و شمالی است نماینده دوره قبل مجلس شورای اسلامی یعنی علی آذری توانست اکثریت آرا را از آن خود کرده و به مجلس دوازدهم راه پیدا کند.

با مشخص شدن آراء کسب شده توسط نمایندگان جدید مجلس دوازدهم آنچه پیش از همه می‌آید عدم حضور سه نماینده دوره قبل مجلس شورای اسلامی در مجلس دوازدهم است. جدی نماینده دوره قبل مجلس شورای اسلامی در شیروان نتوانست از شورای نگهبان مجوز ورود به فعالیت‌های انتخاباتی را پیدا کند.

از سوی دیگر محمد وحیدی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و امان الله حسین‌پور نماینده اسفراین و عضو کمیسیون کشاورزی نیز نتوانستند اقبال مردم را برای حضور در بهارستان دوازدهم از آن خود کنند.

برچسب ها: خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار