در ایام گذشته افراد یک قبیله یا قلعه با توجه به محدود بودن رجل و کوچک بودن محیط زندگی با گردهمایی هایی کوچک امرا و تصمیم گیرندگان را انتخاب می‌کردند.امروزه با رشد خیلی شدید شهرها و تجمعات بشری فرایند انتخاب تغییر کرده و نامزد های کرسی قدرت تقریباً برای اکثر مردم نا آشنا هستند.
کد خبر: ۱۱۵۶۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸ 29 February 2024

به گزارش تابناک فارس: امروز این سوال برای بسیاری از افراد جامعه مطرح است که چگونه می‌توانیم نامزد اصلح را تشخیص بدهیم؟

بدیهی که یکی از راه‌کارهای تشخیص نامزد اصلح استفاده از نظر و مشورت افراد معتمد و صاحبنظر است، اما معیارهایی مانند؛ ویژگیهای اخلاقی، رفتاری، اعتقادی و یا قدرت مدیریت، آینده‌نگری و امثال آن، مؤلفه‌هایی هستند که می‌توانند مبنای قضاوت ما قرار گیرند .

مؤلفه‌هایی دیگری نیز وجود دارد، که می‌توانند مبنای قضاوت ما قرار گیرند و مهمترین آنها عبارتند از:

نحوه برخورد با رقبای انتخاباتی

متأسفانه گاهی برخی از داوطلبین رقابتهای انتخاباتی برای کسب پیروزی در رقابتها، مبادرت به طرح مباحثی می‌کنند که نه‌تنها آبرو و حیثیت رقبای خود را زیر سوأل می‌برد، بلکه جایگاه و اعتبار کل نظام و دستاوردهای انقلاب اسلامی را نیز دچار خدشه می‌کند.به عبارت دیگر برخی از داوطلبین حاضرند به هر قیمتی و به هر شکل ممکن (به حق یا نا به حق) از دیگران به‌عنوان نردبانی برای موفقیت خود بهره ببرند.بدیهی است، این رویکرد ناصواب و خسارتبار بیانگر آن است که تقوای الهی جایگاهی در وجود این افراد ندارد و به همین دلیل این رفتار غلط می‌تواند، معیاری برای خارج کردن چنین افرادی از لیست نامزدهای برگزیده ما باشد، چرا که قطعاً چنین فردی نمی‌تواند قابل اعتماد باشد.

 

هزینه‌های تبلیغاتی

آیینامه تبلیغات انتخاباتی به علت نواقص موجود در آن، خواسته یا ناخواسته برخی از نامزدهای انتخابات را به سوی استفاده از روشهای نامشروع و غیرقانونی و یا حتی نامتعارف و ناصواب رقابتی سوق می‌دهد ، در این میان وظیفه مردم است تا با بررسی شیوه تبلیغاتی نامزدها هزینه این سو رفتارها را بالا ببرند برای دستیابی به این مهم کاوش و جست وجو در چند نکته می‌تواند مارا به انتخاب صحیح نزدیک کند .

اول این‌که؛ فرد داوطلب شخصاً صاحب سرمایه است و با هر نیتی و در چارچوب قانون فقط از اموال خودش برای تأمین هزینه‌های تبلیغاتی استفاده می‌کند یا سرمایه چندانی ندارد، اما در هر حال متناسب با مقدورات شخصی که در اختیار دارد، هزینه می‌کند که در این صورت اگر سایر شرایط را هم احراز کرده باشد، می‌تواند در فهرست گزینه‌های احتمالی ما قرار گیرد.

دوم این‌که؛ بخشی از هزینه‌ها را در حد مقدورات از جیب خودش پرداخته و بقیه آن به شکل خودجوش از طریق کمکهای مردمی تأمین شده باشد که خود بیانگر مقبولیت و شاید محبوبیت فرد مذکور است و طبیعتاً بهتر است که در فهرست افراد برگزیده ما قرار گیرد.

سوم این‌که؛ برای معرفی خود به هر شکل ممکن (مستقیم یا مستقیم) و به بهانه‌های مختلف از امکانات دولتی و عمومی و موقعیت شغلی خودش یا دوستانش در نظام اداری سوءاستفاده نموده است که طبیعتاً نباید جایگاهی در فهرست افراد برگزیده ما داشته باشد.

چهارم این‌که؛ تأمین هزینه‌های تبلیغاتی آنها حاصل توافقهای پشت پرده با سرمایه‌دارانی (اسپانسرهایی) باشد که قرار است بعداً و در صورت دستیابی داوطلب موردنظر به موقعیت پیش‌بینی‌ شده یا حتی موقعیت و منصب دیگر، از موقعیت وی به هر شکل ممکن (ارائه تسهیلات، رانت اطلاعاتی، شغل و مقام دولتی و سایر امتیازات) منتفع شوند که قطعاً این گروه نیز نمی‌توانند برای تصدی موقعیت موردنظر اصلح و قابل اعتماد باشند.

همراهان و همکاران نامزدها

شاخصه‌ها و مولفه‌های متفاوت دیگری نیز وجود دارد که به نظر می‌رسد، تاکنون کمتر مورد توجه افکار عمومی جامعه قرار گرفته است.یکی از این مولفه‌ها، ویژگی‌های همراهان و همکاران نامزدها (اعم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شوراهای اسلامی شهر و روستا) در ستادهای انتخاباتی آنها است.

در واقع با شناخت و آگاهی از نگرش و ویژگیهای رفتاری، اخلاقی و عملکردی اعضای ستادهای انتخاباتی نامزرها، می‌توان تا حدود زیادی به ماهیت فکری خود کاندیداه نیز پی برد.

گرایش به تنظیم برنامه های مدون

بی شک یکی از رازهای موفقیت مدیران در سطوح مختلف (از بالاترین سطح تا پایینترین سطح) را باید در میزان گرایش آنها به تنظیم برنامه های مدون، منطقی و علمی جستجو کرد.

قطعأ این مولفه می تواند در مورد کاندیداهای ریاست جمهوری و حتی کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان یک معیار مهم برای تشخیص اصلح مورد توجه قرار گیرد.

در این رابطه حتی اقداماتی مانند؛ معرفی تیم برنامه ریزی، شیوه برنامه ریزی و مدت زمان برنامه ریزی و امثال آن نیز می تواند در تشخیص قدرت مدیریت و رویکرد و نگرش کاندیدا و در نتیجه تصمیم گیری رای دهندگان موثر واقع شود.

این نکته همان موضوعی است که هم نقش اساسی در تبلیغ و معرفی کاندیدا دارد و هم فرایند تصمیم گیری را برای رای دهندگان تسهیل می نماید.

برچسب ها: انتخابات ، مجلس ، کاندید ، اصلح
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار