کارخانه دوچرخه سازی زندان قزلحصار با ظرفیت ۵۰۰ نیروی کار با حضور معاون اول قوه قضاییه و رئیس سازمان زندان‌ها افتتاح شد.
کد خبر: ۱۱۵۵۳۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹ 21 February 2024

به گزارش «تابناک البرز» در جریان ششمین تور نظارتی قوه قضاییه که با حضور ۳۵ نفر از اصحاب رسانه برگزار شد، کارخانه دوچرخه سازی زندان قزلحصار با ظرفیت ۵۰۰ نیروی کار به محیطی به وسعت حدود ۷۰۰۰ متر مربع با حضور حضور با حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق، معاون اول قوه قضاییه، غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندانها، مطهرنژاد مدیرعامل بنیاد تعاون کشور و حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز و حشمت الله حیات الغیب، مدیرکل سازمان زندان‌های استان تهران افتتاح شد.

معاون اول قوه قضاییه: نیازمند برنامه مدون در زمینه اشتغال زندانیان در سال جدید هستیم 

حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق در این برنامه گفت: بر اساس آموزه‌های دینی، هدف اصلی زندان‌ها در کشور، عبارت است از اینکه زندانیان را باز اجتماعی و بازپروری کرده و به آغوش جامعه بازگردانند. 

وی با اشاره به روند اشتغال آفرینی و حرفه آموزی زندانیان افزود: اگر زندانی بعد از آزادی بتواند کارآفرین و شاغل شود، نرخ بازگشت زندانیان به زندان به حداقل می‌رسد و‌ در آن زمان است که ما موفق عمل کرده‌ایم. 

معاون اول قوه قضاییه تاکید کرد: بر اساس سند تحول و تعالی قوه قضاییه، حرفه آموزی و اشتغال زندانیان نیاز به برنامه مدون علمی و عملیاتی دارد که بنیاد تعاون و سازمان زندان‌ها این کار را انجام می‌دهند. 

حجت الاسلام والمسلمین مصدق با تاکید بر ضرورت افزایش اشتغال زندانیان گفت: برای تعیین دستمزد زندانیان جلسات زیادی برگزار شده که بررسی‌ها نشان می‌دهد، میزان دستمزد زندانیان افزایش یافته است. 

وی افزود: اگر بتوانیم بر اساس یک برنامه دقیق و منسجم، سالانه بین ۲۰تا ۳۰ درصد اشتغال زندانیان را افزایش دهیم، به موفقیت زیادی در عرصه اشتغال زندانیان دست پیدا خواهیم کرد که البته همکاران سازمان زندان‌ها و بنیاد تعاون در این مسیر در حال حرکت هستند. 

معاون اول قوه قضاییه تاکید کرد: امیدواریم برنامه مدونی در زمینه اشتغال زندانیان، برای سال آینده تدوین و از فرودین ماه اجرایی شود و هر سه ماه یکبار پس از اجرا، آسیب شناسی شود تا شاخص‌های موفقیت در این زمینه افزایش یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق گفت: بر اساس آموزه‌های دینی، مسیر درستی در عرصه اشتغال زندانیان در حال طی شدن است که نیاز به اطلاع رسانی بیشتری در این زمینه به مردم وجود دارد. 

وی گفت: اطلاع رسانی قطعا به اعتماد سازی و جلب مشارکت مردم و خیران در حوزه اشتغال زندانیان کمک می‌کند. بازدید دوره‌ای اصحاب رسانه از اقدامات بنیاد تعاون و سازمان زندان‌ها، مهم است و موجب انعکاس کار‌های انجام گرفته در این حوزه می‌شود. 

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: انتظار می‌رود در سال آینده طرح تحولی جهشی در اشتغال و حرفه اموزی زندانیان مدون شود. 

رئیس سازمان زندان‌ها: دنبال اجرای راهبرد خوابگاه- کارگاه در ندامتگاه‌های کشور هستیم

غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان‌ها در این مراسم گفت: گردهمایی امروز به بهانه افتتاح کارخانه تولید دوچرخه و جهت توسعه اشتغال زندان‌ها در پی احرای برنامه تحول و تعالی قوه قضاییه برگزار شد. 

رئیس سازمان زندان‌ها بیان کرد: مهمترین رسالت سازمان اصلاح و تربیت زندانیان است و اشتغال بهترین بستر برای تحقق این هدف و باز اجتماعی کردن زندانیان است. 

وی افزود: طی دو سال اخیر، توسعه اشتغال به عنوان رویکردی اساسی در سازمان زندان‌ها مطرح بوده و برنامه‌های بسیاری را به خود اختصاص داده است. 

محمدی تاکید کرد: امروزه برنامه‌های فرهنگی و تربیتی و قرآنی زیادی در زندان‌های سراسر کشور برگزار می‌شود.

رئیس سازمان زندان‌ها خاطرنشان کرد: افتتاح این کارخانه بزرگ دوچرخه سازی در زندان قزلحصار برای ما موضوعیت دارد چرا که زندانی پرجمعیت و محل نگهداری مجرمان مواد مخدر است که یکی از آسیب‌های بزرگ اجتماعی است و اشتغال راهکار مناسبی برای مبارزه با این آسیب اجتماعی است. 

وی یادآور شد: این سوله با مساحت ۷ هزار متر سال‌ها متروکه بود، اما با همت سازمان و ادارات کل زندان‌های استان البرز و تهران امروز برای اشتغال زندانیان افتتاح شد. 

محمدی با بیان اینکه امروزه ایجاد اشتغال صنعت محور رویکرد سازمان زندانهاست، بیان کرد: چراکه پایدارتر است و افزایش درآمد سرانه فرد شاغل و امکان ظرفیت بالای بکارگیری نیروی کار را در بردارد. دست همه فعالان و کارآفرینان حوزه تولید و صنعت برای ورود به این عرصه را برای می‌فشاریم. 

رئیس سازمان زندان‌ها با تاکید براینکه به دنبال اجرای راهبرد خوابگاه- کارگاه هستیم، افزود: برای تحقق این مهم در نظر داریم، ابتدا در زندان‌های مرکزی هر استان این راهبرد شکل بگیرد. اجرای این روش باعث افزایش راندمان کار شده و فرهنگ کار بین زندانیان را افزایش می‌دهد.

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور: مهمترین سیاست ما در سه سال اخیر افزایش دستمزد زندانیان بوده است

رحیم مطهرنژاد درباره میزان حقوق زندانیان شاغل در کارخانه دوچرخه سازی گفت: سیاست بنیاد تعاون در سه سال اخیر افزایش حقوق و دستمزد زندانیان بوده است. 

وی با بیان اینکه برخی زندانیان تمام ۲۲ روز کاری را در محل کار خود نیستند، گفت: هرجا که مشاغل قابلیت اندازه گیری داشته باشد، حقوق کارمزدی پرداخت می‌کنیم. میانگین دستمزد پرداختی از ۳ میلیون تومان تجاوز کرده، اما این محدودیت را داریم که همانند کارگران بیرون از زندان به طور ۸ ساعته نمی‌توانیم از زندانیان شاغل در کارگاه‌ها استفاده کنیم. 

مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان کشور عنوان کرد: هیچ مانعی برای پرداخت دستمزد کامل زندانیان به خانواده شان وجود ندارد. 

وی با اشاره به اینکه دوره‌های آموزشی برای زندانیان برگزار می‌کنیم، افزود: زندانیان با آموزش‌هایی که می‌بینند و بعد از آن در محیط کار خود، بسیار حرفه‌ای مشغول بکار می‌شوند و پس از آزادی از زندان با دریافت تسهیلات می‌توانند کارآفرین شوند. 

مطهرنژاد با بیان اینکه ایجاد کارخانه نیاز به زیرساخت‌های لازم دارد، افزود: با توجه به اینکه هر استان چه ظرفیتی برای اشتغال زندانیان داشته باشد، دنبال کارآفرین در آن استان می‌گردیم.

وی گفت: بناست سرمایه‌گذار کارخانه موتورسازی در استان قم که اخیرا افتتاح شد، در استان‌های خراسان رضوی، تهران و فارس و اصفهان نیز خط تولید موتور با استفاده از ظرفیتی که ما در اختیارش قرار می‌دهیم، راه اندازی کند. 

مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان کشور عنوان کرد: بزودی در گرگان کارخانه نخ‌های پنبه‌ای و پارچه‌های گردباف را افتتاح می‌کنیم. 

مطهرنژاد خاطرنشان کرد: هزینه تامین زمین، سوله، انرژی و نیروی انسانی گران است، اما کارآفرینان می‌توانند همه این امکانات را در زندان‌ها با هزینه‌ای بسیار کم داشته باشند و به تولید محصولات خود مشغول شوند.

وی با اشاره به اینکه به همت بنیاد تعاون زندانیان کشور در ۴ استان چادر‌های هلال احمر تولید می‌شود، گفت: میزان اشتغال مولد و غیر مولد زندانیان ۳۰ تا ۳۵ درصد است. 

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور با اشاره به اینکه هیچ تاکید و اجباری به کارآفرینان برای استفاده از برندمان را نداریم، گفت: هزار و ۲۵۰ فروشگاه حامی در زندان‌های کشو‌ر فعال است تا زندانیان مایحتاج خود را تامین کنند و در زندان‌های دارای بالای ۵۰۰ نفر زندانی کترینگ مستقر کردیم و خدمات رفاهی را گسترش دادیم و خدمات پولی بانکی شان را گسترش بخشیدیم.

وی گفت: سازمان‌ زندانها، بنیاد تعاون، انجمن‌های حمایت از زندانیان و ستاد دیه در امتداد قوه قضاییه با ایجاد اشتغال برای زندانیان، آسیب‌های اجتماعی را مدیریت می‌کنند. 

مطهرنژاد با اشاره به تولید ۴۰ هزار پابند الکترونیک برای زندانیان گفت: در ۱۲ سال گذشته ۶ هزار میلیارد تومان برای آزادی زندانیان با کمک مردم و دولت خرج شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار