در تهران اقدامات عملی بسیار خوبی برای توسعه پایدار و استفاده از انرژی های پاک و تجدیدپذیر انجام شده است؛ درحالی که بسیاری از شهرهای جهان، اکنون فقط از جنبه نظری وارد این موضوعات شده اند.
کد خبر: ۱۱۵۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹ 20 October 2015
این جمله ای بود که دیروز رئیس بنیاد جهانی انرژی در حاشیه بازدید از تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران بیان کرد.

تصفیه خانه در کنار مزارع سبزی کاری و صیفی جات قرار دارد. همان مزارعی که تا چند وقت پیش بحث آبیاری آنها با فاضلاب حسابی خبرساز شده بود. هنگام عبور از باند جنوبی بزرگراه آوینی و در کنار روستایی به نام عمادآور، دستگاه های بزرگ تصفیه خانه خودنمایی می کند. دستگاه هایی که نقش مهمی در بازگشت آب سالم به چرخه مصرف و تولید برق به روش بیوگاز دارند.

ولفگانگ نیومن آلمانی برای بازدید از پروژه های سبز به تهران سفر کرده است. وی، رئیس بنیاد جهانی انرژی است که از تجهیزات و تونل های احداثی فاضلاب بازدید کرده بود. نیومن سپس در یک نشست خبری توضیحاتی راجع به رقابت جهانی در حوزه انرژی ارائه داد که قرار است مراسم معرفی برترین های آنها 29و 30دی ماه امسال در برج میلاد تهران برگزار شود.

مدیریت شهری تهران پیشرو در خاورمیانه 
کشور آلمان در راه اندازی کارخانه های بیوگاز جزو پیشرفته ترین کشورهای جهان است به گونه ای که در حال حاضر درصد قابل توجهی از برق این کشور از طریق استحصال بیوگاز از پسماندهای شهری تأمین می شود. تهران با تولید روزانه نیز بیش از 3 مگاوات ساعت برق واقعی در زمره شهرهای تولید کننده بیوگاز جهان درآمده است.

این در حالی است که مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفته راه اندازی کارخانه های زباله سوز در مناطق مختلف شهر تهران امکان افزایش تولید برق در این شهر بازهم وجود دارد. پیتر فرانک، کارشناس آلمانی در زمینه استفاده از بیوگاز است که چندی پیش با تأیید این صحبت ها عنوان کرد این فعالیت مدیریت شهری تهران یک اقدام پیشرو در خاورمیانه به حساب می آید.

3 رقیب جدی برای دریافت جایزه 
پروژه های سبز تهران 3رقیب جدی برای دریافت جایزه اصلی را پیش رو دارند. نخستین پروژه در استرالیا به اجرا درآمده است. در این پروژه آسمانخراشی با بازچرخانی نخاله های ساختمانی و زباله احداث شده است. تأمین 90درصد انرژی یک هتل در دانمارک از طریق انرژی خورشیدی و آب های زیرزمینی و همچنین پروژه ای مربوط به جمع آوری آب باران در چین 2رقیب اصلی دیگر به حساب می آیند.

ساماندهی کل فاضلاب تا 5سال دیگر 
شبکه یکپارچه فاضلاب شهری تهران این روزها در حال اجراست. چند روز پیش هم عملیات احداث تونل فاضلابروی غرب تهران در عمق متوسط ١٥تا ٣٤ متر شروع شد که انتظار می رود به خاطر ورود دستگاه TBM سرعت به نسبت بالاتری نسبت به تونل شرق داشته باشد. از کل شبکه یکپارچه فاضلاب شهری پایتخت اکنون حدود 550کیلومتر از 9هزار کیلومتر شبکه پیش بینی شده تکمیل شده است. این در حالی است که علی اصغر ریاضی، مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران به همشهری گفته که حدود 30درصد مشترکان که سیفون فاضلاب در جلوی در منازل آنها نصب شده هنوز تاسیسات داخلی خود را تاکنون به شبکه فاضلاب تهران وصل نکرده اند. محمد پرورش، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز دیروز از احتمال ساماندهی کل شبکه فاضلاب تهران شامل تونل ها، تصفیه خانه و... تا 5سال دیگر خبر داد.

2هزار نامزد برای جایزه جهانی انرژی 
برای جایزه جهانی انرژی امسال، حدود 2هزار پروژه از 177کشور نامزد شده اند. پروژه فاضلاب تهران یکی از 15طرح برتر جهان (یکی از 3طرح برتر جهان در بخش آب) به منظور دریافت جایزه جهانی انرژی برای نخستین بار مطرح شده است. مراسم اهدای جایزه آن هم برای نخستین بار در ایران و در برج میلاد برگزار می شود. اینطور که رئیس بنیاد جهانی انرژی گفت اهدای این جایزه 1500ساعت پخش تلویزیونی در سراسر دنیا خواهد داشت. به گفته نیومن بدین ترتیب تهران مرکز دیگر از نظر توسعه پایداری در سطح جهان می شود. 4عامل نوآوری، میزان سرمایه گذاری نسبت به بازدهی و موفقیت پروژه، قابل تکثیر بودن پروژه و تأثیرگذاری آن بر کاهش گازهای گلخانه ای در ارزیابی پروژه ها مدنظر هیأت داوری قرار می گیرد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار