کد خبر: ۱۱۵۰۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶ 22 January 2024

اولین استانی که تمام شهرهای آن تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته‌اند، استان گلستان است. این استان شمالی کشور با دارا بودن 14 شهرستان و بهره‌مندی از تکنولوژی به روز و کاربردی فیبرنوری پیشرفت‌های زیادی در زمینه مخابرات و شبکه ارتباطی رایانه‌ای داشته است.

استان گلستان تحت پوشش صد در صدی فیبرنوری قرار گرفت!

فواید و تغییرات مثبتی که دسترسی به زیرساخت‌های ارتباطی پیشرفته و به روز می‌تواند بر توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان گلستان بگذارد را می‌توان به خوبی پیش‌بینی کرد.

پیشینه انتقال اطلاعات و ضرورت فیبر نوری

در دوره‌های متفاوت از تکنولوژی‌های مختلف برای انتقال اطلاعات استفاده شده است. به عنوان مثال در هنگام استفاده از تلفن‌های ثابت، سال‌هاست که کابل‌ها توانسته‌اند صدای ما را در سراسر جهان منتقل کنند. در تلفن‌های همراه از امواج رادیویی استفاده شد تا بدون کابل و به صورت وایرلس اطلاعات دریافت و ارسال شوند. اما تکنولوژی جدید فیبر نوری که سرعت آن چندین برابر تکنولوژی‌های قبلی است، با استفاده از تابش نور و ابزارهای مخصوص اطلاعات را جا‌به‌جا می‌کنند. از تجهیزاتی که برای انتقال اطلاعات توسط فیبر نوری استفاده می‌شود می‌توان کابل‌های مخصوص فیبرنوری، دستگاه فیوژن، مفصل فیبرنوری و ... را نام برد که می‌توان از فروشندگان مجاز و تولید کنندگان تجهیزات شبکه کامپیوتری و مخابراتی و فیبر نوری تهیه نمود.

کاربردهای فیبر نوری

فیبرنوری یک فناوری پیشرفته برای انتقال داده‌ها است که امروزه به دلیل سرعت بالای انتقال دیتا، پایداری و قابل اطمینان بودن در محیط‌هایی با تداخل الکترومغناطیسی بالا در بسیاری از زمینه‌ها مانند شبکه‌های تلفن شهری و بین شهری، شبکه‌های کامپیوتر و اینترنت، موارد صنعتی و پزشکی و همچنین نظامی استفاده می‌شود.

اصلی‌ترین کاربرد فیبرنوری در مخابرات است. برای انتقال هر چه سریع‌تر داده‌ها و سیگنال‌های تلفنی، تلویزیونی و اینترنتی و افزایش ارتباطات جهانی از فیبر نوری استفاده می‌شود. انواع فیبرنوری برای تصویربرداری‌ها در پزشکی کاربرد دارند و به پزشکان این امکان را می‌دهند که تصاویر سه بعدی باکیفیت از داخل بدن انسان داشته باشند و از این طریق با صرف زمان کمتر و با اطمینان بیشتری به تشخیص و درمان بیماری‌ها بپردازند. اساس زیربنای شبکه‌های ارتباطی کامپیوتری فیبر نوری است و شرکت‌های معتبر دنیا برای افزایش سرعت ارتباطات بین دفاتر مختلف خود از شبکه پایدار و سریع، که از طریق فیبرنوری فراهم شده است، استفاده می‌کنند. در حوزه نظامی هم برخورداری از ارتباطات امن در سیستم‌های کنترل وامنیتی از اهمیت خاصی برخوردار است. به این ترتیب فناوری هوش مصنوعی این امکان را فراهم می‌آورد که کشورها در برابر تداخلات الکترومغناطیسی ایمن شوند و اطلاعات محرمانه و سری خود را با امنیت بالاتری تبادل کنند. استفاده از فیبرنوری در صنعت سینما و تلویزیون هم برای ایجاد جلوه‌های ویژه و نورپردازی‌های خلاقانه کاربرد دارد. به علاوه به دلیل قابلیت انتقال باند سریع و ارائه تصاویر با کیفیت در ارتباطات براند باند و تلویزیون کابلی هم فیبر نوری پیشرفت‌هایی را رقم زده است.

با وجود مواردی که ذکر شد می‌توان به خوبی پیش‌بینی کرد که ورود این فناوری نوآور در کشور چطور می‌تواند چه تغییرات مهمی را می‌تواند رقم بزند. در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

تأثیرات اجتماعی و اقتصادی فیبر نوری استان گلستان

استان گلستان تحت پوشش صد در صدی فیبرنوری قرار گرفت!

در آینده بخشی از پیشرفت فناورانه استان گلستان مدیون فیبر نوری خواهد بود، از جمله تأثیر آن بر تجارت، آموزش از راه دور، دسترسی به خدمات دولتی و بهداشت دیجیتال اهمیت بنیان‌گذاری و پایه‌ریزی این فناوری را آشکار می‌کند.

به دلیل سرعت بالای انتقال دیتا، پایداری و قابل اطمینان بودن تبادلات با استفاده از فیبرنوری، رونق و به کارگیری از آن در زمینه‌های مختلف می‌توان پیش‌بینی کرد که در کیفیت زندگی مردم منطقه تغییرات قابل توجهی به وجود بیاید. به عنوان مثال استفاده از فیبرنوری در مخابرات می‌تواند موجب شود تا سیگنال‌های اینترنتی با سرعت بالایی در سراسر دنیا منتقل شود. در عرصه پزشکی و بیولوژی افراد می‌توانند تا خدمات را با کیفیت قابل توجهی دریافت کرده و به راحتی به مراکز بهداشتی سراسر دنیا دسترسی داشته و ارتباط بگیرند. در زمینه آموزشی تغیراتی که حاصل می‌شود، می‌تواند ارتقا آموزش را در تمام سطوح فراهم بیاورد و دانش‌آموزان، دانشجوها، معم‌ها و اساتید به راحتی و با سرعت بالا به بهترین منابع آموزشی سراسر دنیا دسترسی خواهند داشت.

هرچند تمام موارد ذکر شده باید به خوبی اندازه‌گیری شود تا کشور در جهت رشد و پیشرفت حرکت کند، تمام این موارد می‌تواند چالشی باشد و به پذیرش و آموزش افراد در این زمینه نیاز دارد تا بتوانند به درستی از این تکنولوژی استفاده کرده و تغییراتی که می‌تواند تا حد زیادی مثبت باشد را بپذیرند و برای ارتقا سطح زندگی خود و اطرافیان‌شان آموزش‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی لازم را ببینند و پیشرفت کنند.

آینده و گسترش فیبرنوری در ایران

استان گلستان تحت پوشش صد در صدی فیبرنوری قرار گرفت!

با باز شدن مسیر رشد و توسعه تکنولوژی پیشرفته فیبر نوری در استان گلستان قطعا برنامه‌های مشخصی برای گسترش این فناوری در سایر نقاط کشور وجود خواهد داشت. به این ترتیب کشور نیازمند به برنامه‌ریزی دقیقی برای تحقق این نیاز در دست خواهد داشت که به توسعه و تامین نیروها و منابع انسانی برای اجرای این تکنولوژی و زیرساخت‌های آن نیاز خواهد بود. به علاوه نیاز دیگری که تا حد زیادی حس می‌شود وجود شرکت‌هایی برای تامین تجهیزات لازم برای پیاده‌سازی فناوری فیبرنوری در کشور است. شرکت‌هایی که با تامین کالاهای مورد نیاز و وارد کردن تجهیزات باکیفیت از خارج از کشور بتوانند زیرساخت‌هایی مستحکم و بادوام و در عین حال با قیمت مناسب برای تامین نیازهای کشور در اختیار مهندسین قرار دهند. به عنوان مثال یکی از این مجموعه‌ها هامین است که تجهیزات شبکه و فیبرنوری را با قیمت مناسب تامین و ارائه می‌کند.. با صرف بودجه مورد نیاز و تجهیز زیرساخت‌ها با بهترین ابزارها کشور ایران در جهت هوشمند شدن قدم‎‌های بزرگی خواهد گذاشت.

با گسترش فیبر نوری در کشور دورترین مناطق از جمله روستاهای مرزی و مناطق در حال توسعه هم به اینترنت پرسرعت دسترسی خواهند داشت و به این ترتیب شکاف دیجیتالی در کشور رو به کاهش خواهد بود. این امر می‌تواند منجر به افزایش سطح کیفی زندگی در همه نقاط کشور شود و فرصت‌های شغلی و رشد آموزشی را برای همگان آسان‌تر کند.

توانمندی کسب وکارهای محلی با استفاده از تجارت الکترونیک و استفاده از اینترنت پرسرعت برای ارتقا شغلی از فواید دیگری است که استفاده از فیبرنوری و گسترش آن در کشور می‌تواند برای همگان به ارمغان بیاورد.

به طور کلی می‌توان گفت...

اهمیت دسترسی به اینترنت پرسرعت و نقش آن در بهبود کیفیت زندگی مردم گلستان و تبدیل این استان به یک هاب دیجیتالی در منطقه نوید تبدیل شدن کل کشور به کشوری هوشنمد و دیجیتال است. برای محقق شدن این آینده زیبا و روشن برای کشورمان ایران لازم است تا سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در زیرساخت‌های فناوری اطلاعات کشور، توسعه نیروهای انسانی متخصص و حرفه‌ای، تهیه تجهیزات باکیفیت در حد استانداردهای جهانی و پیاده‌سازی سیاست‌های حمایتی برای اعمال این تغییرات انجام شود. این تغییرات می‌توانند برای اشخاص، کسب و کارها و دولت در عرصه‎‌های مختلف دارای مزایای قابل توجهی باشد و این مزایا می‌توانند گام مهمی در جهت پیشرفت و مدرنیزاسیون کشور به شمار بیاید.

در صورتیکه قصد بررسی قیمت، انتخاب و خرید انواع تجهیزات شبکه و مخابرات را داشته باشید. می‌توانید به آدرس https://www.haamin.ir مراجعه کنید. و همینطور برای بهره مندی از مشاوره و راهنمایی‌های تخصصی از طریق شماره تلفن 02171057135 با کارشناسان مجموعه هامین تماس حاصل فرمائید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار