امسال نیز همچون سال گذشته تعرفه‌گذاری بالای دولت بر صادرات این محصول آن هم درست در فصل برداشت گوجه‌فرنگی خارج از فصل، قیمت آن را با افت شدیدی مواجه کرده و باعث نگرانی گوجه‌کاران شده است‌.
کد خبر: ۱۱۴۷۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۲ 08 January 2024

به گزارش تابناک بوشهر، شهرستان دیر سالانه با تولید ۳۰۰ هزار تن گوجه ‌فرنگی خارج از فصل بیش از نیمی از تولید این محصول را در استان بوشهر به خود اختصاص داده و به عنوان‌ قطب تولید گوجه فرنگی خارج از فصل کشور نیز شناخته می‌شود.

این روزها محصول گوجه‌فرنگی نوبرانه شهرستان دیر به ثمر نشسته و کشاورزان در حال چیدن محصول خود هستند تا حاصل چندین ماه تلاش شبانه‌روزی خود  را برداشت کنند.

نگرانی کشاورزان از تعرفه‌ صادرات گوجه‌فرنگی

امسال نیز همچون سال گذشته تعرفه‌گذاری بالای دولت بر صادرات این محصول آن هم درست در فصل برداشت گوجه‌فرنگی خارج از فصل، قیمت آن را با افت شدیدی مواجه کرده و باعث نگرانی گوجه‌کاران شده است‌.

برداشت گوجه‌فرنگی از مزارع آبدان

این تعرفه در حالی اعلام شده که تجربه تعرفه‌گذاری سال گذشته، پیش روی سیاستگذاران پایتخت‌نشین است و انتظار می‌رفت بار دیگر با تکرار این موضوع امیدهای کشاورزان جنوب بویژه گوجه‌کاران نجیب دیری را به یاس مبدل نکنند.

گوجه‌فرنگی شهرستان دیر به دلیل کیفیت بالایی که دارد نه تنها در داخل کشور بلکه در خارج از مرزها نیز مشتریانی از کشورهای عراق، قطر، امارات، عمان، پاکستان و حتی روسیه دارد و ارزآوری خوبی نیز برای کشور در پی خواهد داشت.

با این حال امسال بار دیگر تعرفه‌گذاری بی‌هنگام دولت بر این محصول عملا نه تنها درهای صادرات را بر روی گوجه‌کاران بسته است بلکه با افت شدید قیمت این محصول در بازار داخلی، تمام امیدهای کشاورز زحمتکش جنوبی را به سراب تبدیل کرده و با توجه به هزینه‌های سنگینی که برای به ثمر نشستن محصول انجام داده، منجر به ورشکستگی او شود و این در حالی است که دولت باید بازوی تولیدکننده و قشر مولد جامعه باشد نه اینکه چوب لای چرخ زندگی آنها بگذارد.

محصول گوجه‌فرنگی بردخون

رضا خیاط از کشاورزان بخش بردخون شهرستان دیر به خبرنگار فارس، می‌گوید: آغاز فصل کشاورزی در منطقه ما از برج ۵ است و از اوایل آذرماه  برداشت محصول شروع  می‌شود و در دی‌ماه  اوج برداشت گوجه فرنگی در این منطقه است.

تعطیلی صادرات گوجه‌فرنگی به کشورهای منطقه

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته به کشورهای عراق، امارات، پاکستان، روسیه و ... صادرات داشتیم، ادامه می‌دهد: امسال با توجه به تعرفه‌گذاری دولت بر صادرات گوجه‌فرنگی عملا هیچ‌گونه صادراتی انجام نمی‌شود.

این کشاورز عنوان می‌کند: هزینه کارگر ثابتی که برای هر هکتار محصول خود استخدام می‌کنیم ماهانه ۱۵ میلیون تومان است که تا پایان زمان برداشت ۱۲۰ میلیون تومان می‌شود.

هزینه بالای کشت گوجه‌فرنگی

وی می‌گوید: هزینه پرداختی به کارگران گوجه‌چین برای برداشت محصول در هر هکتار ۶۰ میلیون تومان است و در کنار آن نزدیک ۴۰۰ میلیون تومان هزینه کود و سم و پلاستیک و ... است.

خیاط با اشاره به افزایش سرسام‌آور هزینه‌های کشاورزی، بیان می‌کند: پاکت بذری که قبلا ۳ تا ۴ میلیون بوده الان با قیمت ۲۳میلیون تومان خریداری می‌کنیم، از طرفی هزینه حمل و نقل محصول ۱.۵ برابر شده و اینها جدای از هزینه سوخت و استهلاک ماشین‌آلات و ... است که با توجه به افت شدید قیمت گوجه‌فرنگی برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد.

برداشت گوجه‌فرنگی از مزارع بردخون

وی عنوان می‌کند: متاسفانه بانک‌ها در زمینه پرداخت تسهیلات هیچ‌گونه همکاری با کشاورزان نمی‌کنند و اگر کشاورزی تسهیلاتی می‌گیرد، از محل تسهیلات مختص کشاورزی نیست بلکه مانند بقیه مردم از تسهیلات عادی استفاده می‌کند‌.

خیاط با بیان اینکه معیشت دو سوم جمعیت بخش بردخون به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به کشاورزی وابسته است و در فصل برداشت محصول بین ۳ تا ۴ هزار کارگر در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کنند، می‌گوید: متاسفانه کارشناسانی که از جهاد کشاورزی استان به این جا می‌آیند واقعیت‌ها را به‌درستی به تهران انعکاس نمی‌دهند؛ امروز در زمین کشاورزی گوجه‌فرنگی به قیمت هفت هزار تومان هم نمی‌خرند‌.

این کشاورز با بیان اینکه سال گذشته بیشترین صادرات سمت کردستان و اربیل و سلیمانیه عراق داشتیم، خاطرنشان می‌کند: سال قبل از شهرستان دیر روزانه ۶۰ تا ۷۰ تریلر به پاکستان، ۱۲ تا ۱۳ کانتینر به امارات و یا هر باربری ۲۰ تا ۳۰ کامیون به سوریه صادرات گوجه‌فرنگی داشتیم ولی امسال با این تعرفه‌گذاری، صادرات تعطیل شده است و باعث شده کشورهای دیگری جای ما را در بازارهای منطقه غرب آسیا بگیرند.

تعرفه‌گذاری به‌روز باشد

وی با اشاره به لزوم به‌روز بودن وزارت جهادکشاورزی، تاکید می‌کند: تعرفه‌گذاری باید براساس قیمت محصول به‌روز و به گونه‌ای باشد که کشاورز متضرر نشود نه الان که قیمت گوجه‌فرنگی ۷ تا ۸هزار تومان است و ما در اوج برداشت محصول هستیم این تعرفه لحاظ می‌شود.

افت قیمت گوجه‌فرنگی و ضرر کشاورزان آبدانی

چرابه از کشاورزانی آبدانی نیز با گلایه شدید از تعرفه‌گذاری بر صادرات گوجه‌فرنگی به خبرنگار فارس می‌گوید: بخش آبدان ۱۰هزار نفر جمعیت دارد که زندگی ۸۰ درصد آن‌ها به کشاورزی وابسته است.

وی با بیان اینکه اولین محصول گوجه‌فرنگی امسال را برداشت کرده‌ام، ادامه می‌دهد: قیمت گوجه‌فرنگی در زمین کشاورزی بین ۷.۵ تا ۸ یا ۱۰ هزار تومان است که با توجه به هزینه‌هایی که داشته‌ایم، به صرفه نیست.

کارگران گوجه‌چین در مزارع آبدان

این کشاورز بیان می‌کند: مسؤولان قبل از اینکه کشاورزان بیشتر از این متضرر شوند باید نسبت به حل موضوع تعرفه صادرات گوجه‌فرنگی چاره‌اندیشی کنند.

تعرفه‌گذاری بر صادرات گوجه‌فرنگی باعث شد تا ائمه جمعه شهرهای دیر، آبدان و خورموج نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند و از مسوولین بخواهند که تا دیر نشده قضیه را حل کنند.

ضربه به مسلمین اشکال شرعی و عقوبت دنیوی و اخروی دارد

حجت‌الاسلام سیدابراهیم سعیدی امام جمعه موقت دیر در خطبه‌های نمازجمعه ۱۵ دی‌ماه درباره مشکلات ایجاد شده برای کشاورزان با افزایش تعرفه صادرات گوجه فرنگی، گفت: مسؤولین بدانند که ضرر زدن به مسلمین اشکال شرعی و عقوبت دنیوی و اخروی دارد.

گلایه امام جمعه موقت دیر از تعرفه‌گذاری بر صادرات گوجه‌فرنگی 

وی افزود: شما می‌دانید هر کیلو گوجه‌فرنگی چه هزینه سنگینی بر دوش کشاورز دارد تا به نتیجه می‌رسد که این همه تلاش می‌کنید قیمت گوجه‌فرنگی از فلان مبلغ بالاتر نرود؛ آیا می‌دانید الان هیچ نفعی برای کشاورز ندارد. آیا می‌دانید کشاورز چندین میلیارد هزینه و از همه بانک‌ها استقراض کرده است؟

سعیدی ادامه داد: این ضرر و زیان هم به مردم و هم نظام اسلامی است؛ آیا کشاورز مقصر است یا ما که این‌گونه با کشاورز رفتار می‌کنیم. اینجا دادگاه توصیه به تقوا است از خدا بترسید.

امام جمعه موقت دیر گفت: وقتی فرماندار و امام جمعه شهرستان و مسؤولین ذی‌نفوذ و افرادی که در میدان هستند، ما در میدان هستیم و می‌بینیم مردم دارند ضرر می‌کنند و زیر بار این مشکل له می‌شوند باید یک کسی هم این صدا را بشنود.

وی تاکید کرد: مسؤولان هرچه سریع‌تر نسبت به حل مشکل فروش محصولات کشاورزی مردم اقدام و تعرفه را کاهش دهند و مرزها را برای صادرات باز کنند تا مردم و صنایع وابسته بیش از این متضرر نشوند.

راهکار تنظیم بازار، بستن مرزها نیست

سید عبدالرسول حسینی نائب‌رئیس و مسوول کمیسیون کشاورزی شورای اسلامی آبدان در رابطه با مشکلات ایجاد شده برای کشاورزان با اعلام تعرفه ۵۵ درصدی صادرات گوجه‌فرنگی، گفت: استان بوشهر، به‌ویژه شهرستان دیر و بخش آبدان قطب تولید خارج از فصل گوجه‌فرنگی است و نقش مهمی در تأمین بازار پاییزی و زمستان بر عهده دارند.

وی افزود: افزایش قیمت این محصول در بازار در حد فاصل پایان برداشت فصل و شروع برداشت خارج از فصل، مقطعی و زودگذر است و راهکار تنظیم بازار بستن مرزها یا افزایش عوارض صادرات و فشار بر کشاورزان نیست.

عضو شورای اسلامی شهرستان دیر تأکید کرد: قیمت بذر و نهادهای کشاورزی در سال زراعی جاری سه تا پنج برابر سال گذشته بوده و چشم امید کشاورز به برداشت محصول خود و بازار است.

حسینی با ابراز امیدواری در رابطه با توجه ستاد تنظیم بازار کشور به مطالبه کشاورزان، تصریح کرد: راهکار تنظیم بازار حمایت از تولیدکننده برای تأمین مقدمات کشت و تسهیل در صادرات و بازار فروش است تا با انگیزه بیشتری به افزایش تولید بپردازد، نه اینکه با ایجاد محدودیت و کاهش شدید محصول، تولیدکنندگان را از چرخه تولید خارج کنیم.

عدم‌حمایت از کشاورزان و دلسردی آنها 

حجت‌الاسلام موسی احمدی نماینده جنوب استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی اخیرا برای پیگیری موضوع با همراهی نماینده دشتی و تنگستان، مشاور امور کشاورزی خود، نائب‌رئیس و مسوول کمیسیون کشاورزی آبدان، مدیرعامل شرکت «تعاونی تأمین نیاز گوجه‌کاران تماته بهار جنوب» و تعدادی از کشاورزان گوجه‌کار جنوب استان بوشهر با وزیر جهاد کشاورزی دیدار کرد.

دیدار نمایندگان استان در مجلس به همراه تعدادی از کشاورزان با وزیر جهاد کشاورزی 

وی در این نشست پس از بیان مطالبات و مشکلات کشاورزان، بر حذف عوارض ۵۵ درصدی صادرات تأکید کرد و گفت: استان بوشهر قطب تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل کشور است و نقش پررنگی در تأمین بازار کشور در زمستان دارد.

احمدی تأکید کرد: حمایت نکردن از کشاورزان موجب دلسردی آنان، کاهش تولید و آسیب به بازار می‌شود، این کشاورزان بذر و نهاده‌های خود را با قیمت چند برابری سال گذشته تأمین کرده‌اند و امیدشان به فروش محصولات خود است.

به گزارش فارس، مسؤولین پایتخت‌نشین نسبت به این موضوع توجه جدی داشته باشند که با تصمیمات نسنجیده و جزیره‌ای خود کاری نکنند که با تعطیل شدن صادرات گوجه‌فرنگی، قیمت این محصول کاهش یابد و در پی آن زندگی کشاورزان نیز به تعطیلی کشیده شود.

اتفاقات سال گذشته باید پیش روی مسؤولین باشد و هرچه سریع‌تر نسبت به حل این موضوع تدبیری بیاندیشند و بدانند که گوجه‌فرنگی محصولی است که نمی‌تواند منتظر تصمیم آقایان بماند و زود خراب می‌شود و ضرر آن متوجه کشاورز است، بنابراین تا از این دیرتر نشده تعرفه صادرات گوجه‌فرنگی را حذف یا به اندازه‌ای کاهش دهند که برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشد‌.

برچسب ها: بوشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار