مدیرکل ثبت اسناد و املاک ایلام:
مدیرکل ثبت اسناد و املاک ایلام گفت: تاکنون ۲۹ هزار و ۳۱۳ جلد سند مالکیت حدنگاری مربوط به اراضی و املاک بافت مسکونی روستاها صادر شده است./
کد خبر: ۱۱۴۵۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰ 26 December 2023

به گزارش تابناک ایلام؛  علی مرادپور در برنامه زنده رادیویی ایلام در مسیر توسعه اظهار داشت: حدنگاری نقش بسیار مهمی در پیاده سازی اهداف مدیریت زمین دارد چرا که با بهره گیری از اطلاعات آن می توان پاسخ مناسبی به مشکلات ناشی از موضوع مدیریت زمین و املاک دارد.

وی افزود: در راستای موضوع قانون حدنگاری، قانونگذار تکالیفی هم برای سازمان ثبت اسناد و املاک و هم سایر دستگاه‌ها مشخص و مقرر گردیده که با توجه به افزایش تجاوز و تعدی به اراضی ملی،  بحث تثبیت و حدنگاری و صدور سند مالکیت تک برگ و اهمیت آن در اولویت سازمان ثبت قرار گرفته است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک ایلام با بیان اینکه حدنگاری اراضی کشاورزی مهم ترین وظایف این سازمان است، گفت: در راستای صدور اسناد مالکیت کشاورزی اقدامات خوبی در استان انجام شده است.

مرادپور بیان داشت: بحث نقشه برداری، مستندسازی و تشکیل پرونده برای متقاضیان اراضی کشاورزی در سطح استان جمعا ۱۳۰ هزار هکتار از طریق برگزاری مناقصه عمومی به شرکت‌های طرف قرارداد در سال ۱۴۰۲ واگذار شده است

وی عنوان کرد: تاکنون بیش از ۷۵ هزار هکتار معادل ۲۹ درصد اراضی کشاورزی منجر به حدنگاری و اسناد مالکیت بنام متقاضیان صادر شده است.

مدیرکل ثبت و اسناد ایلام از اتمام حدنگاری اراضی و املاک نیروهای مسلح در استان خبر داد و گفت: تاکنون ۱۵ هزار و ۴٠٠ برگ سند مالکیت اراضی و املاک دستگاه‌های دولتی که دارای سند مالکیت دفترچه‌ای بوده اند صادر شده است.

وی اضافه کرد: همچنین ۱۱۶ هزار و ۲۲۵ فقره سند مالکیت حدنگاری اراضی شهری صادر و تحویل شده است.

مرادپور با بیان اینکه طرح حدنگاری می‌تواند به حل اختلاف دعاوی کشاورزی کمک کند عنوان کرد: بسیاری از دعاوی قضایی از قبیل فروش مال غیر تصرف عدوانی تجاوز به حدود اراضی به علت مشخص نبودن حدود اراضی کشاورزی در اسناد مرسوم می‌باشد که در اجرای قانون اصلاحات ارضی به کشاورزان و زارعین صاحب نسق واگذار شده است.

وی بیان داشت: با حد نگاری اراضی کشاورزی حدود هر قطعه زمین مشخص و پس از مستندسازی مشخصات مالک یا مالکین و میزان سهام هر یک در قطعات مشخص و پس از صدور سند مالکیت هرگونه تغییر در مرز قطعات قابل تشخیص می‌باشد.

مدیرکل ثبت اسناد ایلام افزود: پس از صدور سند مالکیت هرگونه تغییر در مرز قطعات قابل تشخیص می‌باشد لذا این موضوع باعث کاهش تصرف و تعرض به اراضی کشاورزی می‌گردد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۳۷۵ روستای بالای ۲۵ خانوار در استان وجود دارد که از این تعداد نقشه تفکیکی ۲۷۰ روستا از طرف بنیاد مسکن تهیه و به ادارات ثبت ارسال شده است.

مرادپور اظهار داشت: ۲۹ هزار و ۳۱۳ جلد سند مالکیت حدنگاری مربوط به اراضی و املاک بافت مسکونی روستاها صادر و در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر نیز تعداد ۳ هزار و ۳۳۹  سند مالکیت صادر گردیده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه مطابق قانون جامع حدنگار، ادارات ثبت و سایر ادارات زیربط و شهرداری‌ها از ارائه هرگونه خدمات به اسناد مالکیت دفترچه‌ای منع شده‌اند لذا همین جا از هم استانی‌های ارجمند در شهرها و روستاها درخواست می‌کنم که جهت تعویض و تبدیل اسناد مالکیت دفترچه ای به تک برگ حدنگاری در شهرها به نزدیک‌ترین دفترخانه اسناد رسمی و در روستاها به دهیار و یا بنیاد مسکن شهر محل وقوع ملک مراجعه نمایند./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار