معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از پایان فاز اول مرمت بام بازار سنتی تاریخی اراک‌ خبر داد.
کد خبر: ۱۱۴۳۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۳ 16 December 2023

به گزارش تابناک مرکزی،حسین محمودی افزود: این مرمت شامل برچیدن پوشش فرسوده، آواربرداری و پاک سازی و مرمت طاق و لنگه‌کاری جزی و آسیب دیده و عایق‌کاری سنتی با اعتباری بالغ بر 40 میلیارد ریال به اتمام رسیده است.
وی اظهار داشت: لازم است با هدف جلوگیری از تخریب احتمالی و حفظ سراهای بازار تاریخی اراک، این مجموعه‌های ارزشمند مرمت و بازسازی شود.
محمودی افزود: مجموعه‌ بازار اراک نقشه‌ای از پیش طراحی شده دارد و بر خلاف سایر بازارها، مسیر آن آزاد و منحنی نیست، بلکه مسیرها منظم و دارای تقارن هندسی هستند. این بازار دارای دو محور عمود بر هم است که یکی محور شمالی‌جنوبی به طول ۷۲۰ متر و دو ورودی یکی در شمال و یکی در جنوب و دیگری محور شرقی‌غربی به طول ۲۰۰ متر و دارای ۸ گذر و ورودی شرقی‌غربی است. گذرهای فرعی عمود بر دو گذر اصلی ساخته شده‌اند.
معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی: با پیش‌بینی احتمال وقوع بارش‌های پاییزی و زمستانی و همچنین لزوم حفظ و نگهداری بازار سرپوشیده اراک، مرمت بام این بنای تاریخی در اولویت کار این اداره کل قرار گرفت.
بازار تاریخی اراک مربوط به دوره قاجاری است که دارای ۲۰ سرا و تیمچه، که هر یک از سراها و تیمچه‌ها دارای فرم و پلانی متفاوت و خاص هستند. که در تاریخ دهم آبانماه 1355 با شماره ثبت 1285 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار