استاندار گیلان در همایش تجاری گیلان و آستراخان روسیه خبر داد:
نماینده عالی دولت در گیلان با ابراز خرسندی از رشد ۵۰ درصدی تجارت و ترانزیت کالا میان ۲ استان گیلان و آستراخان روسیه، گفت: آمادگی کامل در گیلان وجود دارد که افزایش مبادلات تجاری بین این ۲ استان مهم حاشیه دریای خزر به ۱۰۰ درصد افزایش یابد و هیچ مانعی در این زمینه نیست.
کد خبر: ۱۱۴۳۱۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸ 13 December 2023

افزایش ۵۰ درصدی تبادلات تجاری میان گیلان و آستراخان روسیهافزایش ۵۰ درصدی تبادلات تجاری میان گیلان و آستراخان روسیهافزایش ۵۰ درصدی تبادلات تجاری میان گیلان و آستراخان روسیهافزایش ۵۰ درصدی تبادلات تجاری میان گیلان و آستراخان روسیه

به گزارش خبرنگارتابناک گیلان ، اسدالله عباسی استاندار گیلان امروز (سه شنبه) در همایش تجاری گیلان و آستراخان روسیه که با حضور تجار و مدیران کل اقتصادی ۲ استان در آستراخان برگزار شد، با بیان اینکه ۲ استان گیلان و آستراخان دارای ظرفیت های خوبی به لحاظ اقتصادی، تجاری و حمل و نقلی هستند، اظهار کرد: این ۲ استان جزو استراژتیک‌ترین استان‌های حاشیه خزر به لحاظ تجاری و اقتصادی هستند که توسعه مبادلات تجاری میان این ۲ کشور منجر به توسعه دو کشور می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت بالقوه گیلان و آستراخان در عرصه‌های مختلف تجاری از جمله صادرات و واردات انواع محصولات کشاورزی و صنعتی گفت: اقتصاد گیلان وابسته به کشاورزی و دریامحور است و به همین منظور علاوه بر تجار بخش خصوصی، در این سفر مدیران کل گمرک، بنادر، صمت و کشاورزی حضور داشته و نقطه نظارت خود را بیان کردند.

نماینده عالی دولت در گیلان با ابراز خرسندی از رشد ۵۰ درصدی تجارت و ترانزیت کالا میان ۲ استان گیلان و آستراخان روسیه، بیان کرد: این آمادگی در گیلان وحود دارد که افزایش مبادلات تجاری بین این ۲ استان مخم حاشیه خزر به ۱۰۰ درصد افزایش یابد و هیچ مانعی در این خصوص وجود ندارد.

عباسی با تاکید بر افزایش ارتباط با کشور روسیه در دولت سیزدهم بیان کرد: رویکرد دیپلماسی دولت مردمی و انقلابی آیت الله دکتر رییسی، مبتنی بر گسترش روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه بوده و بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران به عضویت اتحادیه اقتصادی اوراسیا و شانگهای در آمده است.

وی با بیان اینکه ارتباط میان روسای جمهور ایران و روسیه در بالاترین سطح خود در چند سال اخیر قرار دارد، تصریح کرد: این افزایش ارتباط ۲ سویه میان ایران و روسیه منجر به پیشرفت اقتصادی و توسعه فعالیت‌های تجاری بین ۲ استان مهم حوزه خزر یعنی گیلان و آستراخان می‌شود.

استاندار گیلان یکی از اهداف دولت سیزدهم را گسترش روابط میان استان‌های حاشیه خزر با دیگر کشورها دانست و گفت: در سفر استاندار آستراخان به گیلان توافقات خوبی در خصوص افزایش فعالیت‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و علمی داشته و سفر هیئت اعزامی گیلان به روسیه هم ادامه همان توافقات است.

عباسی با بیان اینکه اقتصاد دریا محور نقش مهمی در ایجاد ارتباط میان ۲ استان گیلان و آستراخان دارد، افزود: در ۲ سال اخیر و در حوزه بنادر به منظور افزایش ارتباطات مختلف با روسیه و استان آستراخان اقدامات مهمی در عرصه توسعه بنادر، خطوط کشتی‌رانی انجام شده است که کم سابقه بوده است.

وی فعالیت‌های تجاری گیلان را فقط منوط به حمل و نقل دریایی ندانست و بیان کرد: این آمادگی در گیلان وجود دارد که در حوزه حمل و نقل ریلی و با تکمیل راه‌آهن رشت_کاسپین و از طریق هوایی و فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل، روابط خود با آستراخان را گسترش دهیم.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به تایید ۲ دانشگاه آستراخان به لحاظ علمی توسط وزارت علوم گفت: گیلان آمده نقل و انتقال دانشجو میان ایران و آستراخان در حوزه‌هایی از جمله دانش بنیان بوده و از هیچ تلاشی در این راستا دریغ نمی‌کند.

عباسی، سفر چند ماه گذشته استاندار آستراخان به گیلان را نقطه عطف گسترش روابط تجاری میان ۲ کشور دانست و افزود: سفر استاندار آستراخان به گیلان در چند سال اخیر بسیار بی سابقه بود که منجر به ایجاد روابط گسترده و صمیمی میان ۲ استان گیلان و آستراخان شد.

وی با بیان اینکه روابط میان گیلان و آستراخان روسیه دارای پیشینه بسیار غنی و تاریخی است، تصریح کرد: رابطه میان این ۲ استان علاوه بر اقتصاد و مبتنی بر فرهنگی نیز است زیرا این دو مقوله در تاریخ ایران و روسیه دارای جایگاه عظیمی بوده است.

استاندار گیلان با تاکید بر لزوم توجه به گسترش سطح روابط میان ۲ استان گیلان و آستراخان روسیه گفت: پس از سفر ریاست محترم جمهوری و تاکید روسای جمهوری ایران و روسیه در توسعه روابط؛ حضور مدیران اقتصادی و نمایندگانی از بخش‌های خصوصی در عرصه‌های تجاری، کشاورزی، صنعت و حمل و نقل نشان دهنده اهتمام ایران برای گسترش روابط با روسیه و آستراخان است.

*تاکید بر تکمیل کریدور شمال به جنوب

ایگور بابوشکین استاندار آستراخان روسیه نیز در این همایش اظهار کرد: برگزاری این همایش با سفر نمایندگان جمهوری اسلامی ایران به ریاست استاندار گیلان بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یک شریک اقتصادی مهم برای روسیه است، گفت: بخش‌های مختلف در کشور روسیه در حال گسترش روابط خود با جمهوری اسلامی ایران هستند که این حاکی از ارتباط گسترده و عمیق میان روسای جمهور ایران و روسیه است.

استاندار آستراخان با تاکید بر توجه به تکمیل کریدور شمال به جنوب در ارتباطات میان ایران و روسیه بیان کرد: آستراخان و گیلان در طول سالیان زیادی در حوزه های تجارت، صنعت، کشاورزی و لجستیکی فعالیت کردند ولی مهم‌ترین هدف از افرایش این ارتباط در چند وقت اخیر تلاش برای تکمیل کریدور شمال به جنوب است.

بابوشکین افزایش ۵۰ درصدی ترانزیت کالا در بنادر آستراخان را نشان دهنده گسترش روابط میان این استان و گیلان دانست و تصریح کرد: در ۱۰ ماه اخیر در بنادر آستراخان سه و نیم میلیون تن گردش کالا انجام شده است که در مقایسه با مشابه سال گذشته با افزایش ۵۰ درصدی در این حوزه مواجه هستیم لذا این آمادگی وجود دارد که این ترانزیت کالا به میزان ۱۰۰ درصد افزایش یابد.

وی با اشاره به فعالیت ۱۰۰ شرکت ایرانی در بنادر آستراخان روسیه افزود: این ۱۰۰ شرکت در حوزه‌های تجاری، صنعت و کشاورزی مشغول به فعالیت هستند، از این رو بسیار امیدوارم که شرکت‌های گیلانی به این مجموعه افزوده شوند.

نماینده عالی دولت در گیلان پیش از این همایش نیز؛ نشست ویژه ای با همتای روسی خود در آستراخان داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار