آمارها نشان می دهد کهگیلویه و بویراحمد همواره در انتخابات گوناکون مشارکت بالایی را رقم می زند اما ترویج قومیت گرایی برخی از نامزدهای مجلس شورای اسلامی در این استان ، سرآغاز نادیده گرفتن انتخاب فرد شایسته و به انحراف کشاندن این انتخابات سرنوشت ساز است.
کد خبر: ۱۱۴۲۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۲ 09 December 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، ایرنا نوشت : دامن زدن به موضوع قومیت گرایی و اصل قراردادن آن در موضوع مهمی مثل انتخابات، بزرگترین وسیله دشمن برای ایجاد اختلاف و دشمنی است که نباید بهار مشارکت همگانی انتخابات را به درگیری‌های قومی و طایفه‌ای تنزل داد.

عشیره‌ای بودن و وجود قومیت‌ها و طوایف مختلف در کهگیلویه و بویراحمد اگرچه مزیت‌های فراوانی را در خود جای داده است، اما گاه دامن زدن بیش از حد بر روی این مسایل سبب بروز چالش‌های اجتماعی و فرهنگی می‌شود.

با آغاز ثبت نام برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی حضور توام با لشکرکشی‌های قومی داوطلبان انتخابات در مناسبت‌ها به خصوص مراسم‌های فاتحه خوانی در کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافته است بطوری که هشدار مسوولان ارشد استانی را در پی داشت.

دامن زدن بیش از حد بر روی مسایل قومی، نماینده، ولی فقیه در استان، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری و حتی رئیس ستاد انتخابات استان را وادار به واکنش کرد و با هشدار مبنی بر پرهیز از نگاه قومی، قبیله‌ای و عشیره‌ای در انتخابات تاکید کردند: جایگاه مجلس شورای اسلامی مهم است و لازم است فرد شایسته‌ای بدور از نگاه قوم گرایی انتخاب شود.

انتخابات موثرترین وسیله است تا مردم افکار و عقاید خود را در اداره امور عمومی و اجتماعی اعمال کنند، اما سوءاستفاده از احساسات قومی در راستای دستیابی به آرای مردم مسیر انتخابات را برخلاف منافع جمعی منحرف خواهد کرد.

تاکید و ترویج قوم گرایی، تعصبات قبیله‌ای را بدنبال دارد که با افزایش عصبیت قومی، قدرت تشخیص مردم برای درک انتخاب درست و قضاوت صحیح در زمان انتخاب نمایندگان مجلس را با چالش مواجه می‌کند.

اگرچه خالص سازی قومی و عشیره‌ای برای عده‌ای منافع آنی ایجاد می‌کند، ولی مستمر نخواهد بود و در دراز مدت به مصداق ضرب‌المثل معروف «کسی که باد می‌کارد طوفان درو می‌کند» تبدیل می‌شود چرا که تحریک احساسات قومی و تاکید بر تعصبات عشیره‌ای منجر به طوفان بی تفاوتی، بی انگیزگی، تنفر، خشونت‌های قومی و مهمتر از همه فرار نخبگان می‌شود.

در جامعه که عشیره و قبیله محور باشد امکان شایسته سالاری و گردش نخبگان وجود ندارد چرا که انتخاب مدیران نه بر اساس صلاحیت‌های فردی بلکه با تمرکز و ملاحظات قومی و قبیله‌ای صورت می‌گیرد.

توسعه کهگیلویه و بویراحمد منوط به انتخاب شایستگان بدور از گرایش‌های قومی است، اما قبیله محوری و خالص سازی قومی برای بهره برداری شخصی و فردی مانعی اساسی برای توسعه استان خواهد بود.

این استان از ظرفیت‌های بکر طبیعی و انسانی بالایی برخوردار است، اما قوم گرایی و خالص سازی قومی به افزایش بیکاری، بی ثباتی، کاهش رفاه مردم، استفاده بهینه نکردن از ظرفیت‌های موجود و نبود رضایت و رغبت سرمایه گذاران منجر می‌شود.

بررسی "امنیت سرمایه گذاری" که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان از وضعیت نامناسب این شاخص در کهگیلویه و بویراحمد دارد. براستی ترویج و دامن زدن به رویکرد‌های قومی و قبلیه‌ای آیا امنیتی و تمایلی برای سرمایه گذاران و کارآفرینان در استان فراهم می‌کند؟ خاستگاه طایفه‌ای نماینده آیا به توزیع رانت قبیله‌ای منجر می‌شود یا به جذب سرمایه گذاران، نخبگان و شایسستگان؟ مناسبت‌ها و ذهنیت‌های قبیله‌ای چه مقدار در تصمیم گیری و تصمیم سازی‌ها نقش اصلی را ایفا می‌کنند؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار