رئیس اتاق بازرگانی گیلان؛
رئیس اتاق رشت معتقد است: برای حل چالش‌های حوزه سرمایه‌گذاری، تولید و تجارت، فقط باید لازمه‌های رونق تولید و مهار تورم که برای تصمیم‌سازان و دولتمردان مشخص است، مهیا و اجرا شود.
کد خبر: ۱۱۳۷۹۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵ 15 November 2023

به گزارش خبرنگارتابناک گیلان ، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی رشت با توجه به نیازی که کشور به سرمایه‌گذاری جدید دارد، گفت: اگر دولت آنچه برای رونق بخشیدن به تولید و مهار تورم نیاز است را اجرایی کند، مشکلات موجود برطرف می‌شود؛ مهم این است که دولت قصد حل چالش‌ها را داشته باشد، چراکه همه راه‌حل‌ها موجود است.

قاسم رضائیان افزود: همه چالش‌ها و مشکلاتی که امروز در مسیر سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان و تجار قرار دارد، برای تصمیم‌سازان و دولتمردان، مشخص است و راه‌حل هم در اختیارشان قرار دارد، فقط لازم است تا تصمیم بگیرند این مشکلات را برطرف کنند.

او خاطرنشان کرد: امروز همه به این امر واقفند که دولت باید کوچک و چابک شود؛ کشوری که دولت بزرگ و بخش خصوصی کوچک داشته باشد، اقتصاد در آن معنادار نیست. از طرف دیگر خط مشی اصلی در اقتصاد گذاشته شد و همه قوای کشور باید در راستای رونق تولید و مهار تورم برنامه‌ریزی و عمل کنند؛ متأسفانه به این راهبری‌ها توجه نمی‌شود و برای همین نمی‌توانیم اقتصاد کشور را نجات دهیم.

رئیس اتاق رشت از ناهماهنگی سیستم دولتی با برنامه‌های توسعه‌ای کشور سخن گفت و تأکید کرد: اینکه برنامه‌های توسعه تدوین می‌شوند؛ اما به مرحله اجرا نمی‌رسند، موضوع عجیبی است. اینکه به دلیل شرایط حاکم، شاهد فرار مغزها هستیم، آزاردهنده است و اینکه در کنار مهاجرت نخبگان کشور، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران ایرانی هم در حال ترک کردن کشورشان هستند، نگران‌کننده است؛ رفتن این افراد یعنی بیکاری. حال سئوال اینجاست چرا در چنین وضعیتی که تحریم‌ها بر کشور حاکم شده و باید به فکر راه‌های جدید برای به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد باشیم، موانع متعدد در مسیر این چرخ می‌گذاریم؟

این فعال اقتصادی ادامه داد: در نمایشگاهی که عنوان سرمایه‌گذاری دارد، عمدتاً شاهد حضور بانک‌ها هستیم؛ غافل از اینکه هر چه ساختمان بانک‌ها بالا برود دیوار تولید کوتاه می‌شود.

او درباره صدور بخش‌نامه‌های متعدد و متناقض، گفت: فعالان اقتصادی کشور با معضلی به نام صدور بخش‌نامه‌ای خلق‌الساعه، متناقض و متعدد مواجه هستند. این روند باید متوقف شود و بعد از این، کارگروهی با حضور دستگاه‌های اجرایی مرتبط تشکیل شود و به بازبینی این بخش‌نامه‌ها بپردازد؛ تناقض‌ها را شناسایی کرده، آن‌ها را ساماندهی و به‌روز کند. وجود این همه بخش‌نامه و دستورالعمل، سردرگمی عجیبی را هم برای متولیان و هم برای فعالان اقتصادی به دنبال دارد.

رضائیان از سیاسی شدن اقتصاد انتقاد کرد و افزود: متأسفانه این رویکرد در همه دوره‌ها بوده و فقط محدود به امروز نمی‌شود. این درحالی است که باید از اقتصاد به عنوان ابزاری برای مقابله با تنش‌ها و جریان‌های آسیب‌زای سیاسی استفاده کرد. در این راستا برقراری ارتباط با سایر کشورها بسیار مهم است و باید برای آن فکری کنیم.

رئیس اتاق رشت در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع رفع تعهد ارزی و مشکلاتی که برای صادرات غیرنفتی کشور به وجود آمده اشاره و تصریح کرد: راهی که دولت برای بازگشت ارز حاصل از صادرات پیش پای صادرکنندگان قرار داده، موجب شده تا صادرکننده واقعی کنار برود و زمینه برای استفاده از کارت‌های اجاره‌ای مهیا شود.

او همچنین با اشاره به مشخص بودن تبعات سیاست‌های ارزی برای همه، گفت: متأسفانه با این سیاست‌ها به پول ملی خود توهین می‌کنیم و ارزش آن را پایین می‌آوریم. چند نرخی بودن ارز چه معنی دارد؟ آثار و تبعات سیاست‌های جاری برای همه مشخص است؛ اما چرا ادامه پیدا می‌کند؟ چرا زمینه را برای رانت‌خواری مهیا می‌کنیم؟ اگر زیرساخت‌ها را ایجاد کرده و برای حفظ واحدهای فعال اقتصادی تلاش کنیم، سرمایه‌گذاری جدید هم اتفاق می‌افتد. مشکلات امروز قابل حل و همه راه‌حل‌ها وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار