شهرستان آبدانان با داشتن جاذبه های بسیار طبیعی و بعضاً تاریخی یکی از مقصدهای مهم برای گردشگران خصوصاً گردشگران طبیعی می باشد.
کد خبر: ۱۱۳۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴ 17 October 2015
به گزارش تابناک ایلام، شهرستان آبدانان با داشتن جاذبه های بسیار طبیعی و بعضاً تاریخی یکی از مقصدهای مهم برای گردشگران خصوصاً گردشگران طبیعی می باشد.

از جمله مناطق زیبای طبیعی و گردشگری این شهرستان می توان به ،دریاچه های دوقلو، قلعه هزار در، دریاچه پشت سد کرخه و همچنین منطقه و تنگه سراب اشاره کرد.

تنگه سراب که در انتهای شهر آبدانان قرار دارد و محل تأمین آب شرب این شهر نیز هست اخیراً مورد توجه کوهنوردان و سنگ نوردان استان و همچنین استانهای همجوار قرار گرفته است و اخیراً اقداماتی جهت تبدیل این منطقه به جایگاه ویژه و تخصصی سنگ نوردی به عمل آمده است.

در تازه ترین اقدام در این زمینه کوهنوردان و سنگ نوردانی از استانهای ایلام و خوزستان در راستای تخصصی شدن حرفه سنگ نوردی در این تنگه اقداماتی را جهت مسیرگشایی در صخره های این تنگه آغاز کردند.

مسیریابی های جدید در سراب آبدانان توسط کوهنوردان استانهای ایلام و خوزستان

رئیس هیئت کوهنوردی و سنگ نوردی شهرستان آبدانان در این زمینه در گفتگو با کردپرس بیان داشت: تعداد 15نفر از کوهنوردان و سنگ نوردان شهرستان آبدانان و اعضای هیئت کوهنوردی و سنگ نوردی این شهرستان در روزهای 22 و 23 با همراهی هیئت سنگوردی استان خوزستان در تنگه سراب آبدانان اقدام به گشودن چهار مسیر سنگوردی جدید و رول کوبی این مسیرها کردند .

محمد حیدری افزود: تنگه سراب آبدانان از گذشته های دور نیز مورد توجه گروههای کوهنوردی بوده و توسط کوهنوردان و صخره نوردان تجربی این شهرستان صعودهایی اگرچه که با دشواری و بدون امکانات امروزی بوده صورت گرفته است.

وی افزود: با توجه به زیبایی این منطقه و پتانسیل های موجود در آن تصمیم گرفته شد که مسیرهایی را در دل صخره های این منطقه برای سنگ نوردی آماده سازی کنیم.

سنگ نوردی در آبدانان و استان ایلام رونق می گیرد

رئیس هیئت کوهنوردی و سنگ نوردی شهرستان آبدانان اضافه کرد: این کار با هدف توسعه و رونق کوهنوردی و سنگ نوردی در این شهرستان و استان ایلام و نیز ارتقا سطح کیفی سنگنوردی در شهرستان آبدانان صورت گرفته که جهت این کار یک دوره همایش کوهنوردی با هدف گشایش مسیرهای جدید و مطمئن سنگ نوردی با حضور سنگنوردان استان خوزستان به سرپرستی امیر حسین عادل برگزار گردید.

حیدری ادامه داد: طی روز های 22 و 23 مهرماه چهار مسیر جدید در تنگه سراب آبدانان گشایش و رول کوبی شد که از این پس این مسیرها و در کل تنگه سراب و شهرستان آبدانان می تواند از این طریق به یکی از قطبهای سنگ نوردی طبیعی در کشور تبدیل شود.

وی تصریح کرد : در این همایش و در ادامه کار مسیریابی در این تنگه و در بلندترین مسیر که دو طول طناب (100 ) متر ارتفاع داشته دو کارگاه مجهز به زنجیر ایمن در مسیر نصب گردیده است و جمعاً 46 عدد رول بلت استفاده شده است.

حیدری همچنین گفت : بقیه مسیرهای گشایش یافته در تنگه سراب آبدانان هر کدام یک طول طناب ارتفاع دارند که در مجموع باعث امیدواری رونق سنگ نوردی و کوهنوردی در این شهرستان خواهد بود.

حیدری در پایان گفت: متأسفانه شهرستان آبدانان با داشتن استعداد های خوبی در زمینه ورزش سنگنوردی تاکنون از داشتن یک دیواره مصنوعی بی نصیب بوده است که امیدواریم با پیگیری مسئولین ورزش شهرستان و هیئت محترم کوهنوردی استان ایلام به زودی شاهد تحول در ورزش سنگ نوردی این شهرستان و استان باشیم.

استان ایلام تاکنون از داشتن یک مکان تخصصی برای سنگ نوردی با امکانات امروزی محروم بوده که با اقداماتی که در تنگه سراب آبدانان صورت گرفته استان ایلام به زودی در رده استانهای دارای مکانهای تخصصی سنگ نوردی و کلاسیک قرار می گیرد./پ


منبع: خبرگزاری کرد پرس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار