مدیریت راه اندازی منطقه بایستی با دغدغه و یا صبر و حوصله انتخاب شود تا بتواند با همکاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، وظایف اولیه را برای تشکیل سازمان منطقه آزاد ایفا نماید که به تصویب رساندن اساسنامه و تمهید مقدمات برای تدوین طرح جامع و فنس کشی محدوده در زمره ی ابتدایی ترین و البته مهم ترین کارهاست.
کد خبر: ۱۱۳۱۶۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۷ 13 October 2023

به گزارش تابناک مازندران ، جعفر آهنگران معاون سابق برنامه ريزي و هماهنگی امور مناطق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی-پایگاه خبری مناطق آسیا: قدری به تاریخچه ایجاد منطقه آزاد در استان مازندران اشاره کردم و سعی داشتم و دارم با رعایت انصاف، زحمات غیر قابل جبران دوستان و مسئولان استان را ترسیم کنم.

نکاتی از مراحل ایجاد  منطقه آزاد مازندران  

اینک که قانون ایجاد  منطقه آزاد مازندران برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شده است به عنوان فرد کوچکی از مجموعه یاران دست اندرکار، که شاید بتوان قدر السهمی برایش در این کار بزرگ قائل شد بخود اجازه می دهم  تا نکاتی را یاد آور شوم.

پرونده منطقه آزاد یاد شده با توجه به نظرات متفاوت و بعضا مغایر در سطح استان، حسب دستور ریاست محترم جمهوری وقت (دوره دولت یازدهم) به رغم تلاش های قابل تحسین دو استاندار ارجمند؛ مهندس ربیع فلاح(با استقبال از پیشنهادی که به ایشان دارم آغازگر این فرایند طولانی و دشوار شدند) و مهندس اسلامی (با پشتکار و پر انگیزه راه را ادامه دادند) تقزیبا” بسته و از دستور کار خارج شد. دلیل اصلی  را همانطور که پیشتر گفتم باید در تفرق شدید آرای نمایندگان محترم وقت استان در مجلس جستجو کرد. در آن زمان برای این که استان مازندران از مزیت منطقه آزاد محروم نماند باتفاق همکاران فعال ام در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، برای دستیابی به وفاق و همدلی در استان پیشنهاد ایجاد منطقه آزاد مازندران در سه محدوده ی مجزا(شرق، مرکزی و غرب استان) را به آقای مهندس حسین زادگان استاندار محترم وقت ارائه دادیم که بالاخره مدیریت استان موفق شد صورتجلسه ای تنظیم و ان را به تایید کلیه نمایندگان محترم وقت استان برساند. به دنبال این موفقیت بزرگ، کار مکان یابی با همکاری موثر بسیاری از نهادها و دوستان از دستگاه ها و سازمان های دولتی، عمومی و خصوصی آغاز شد و در نهایت پس از فراز و فرودهای زیاد به همین سه محدوده ( بندر امیرآباد، چپکرود تا میرود و نوشهر) دست یافتیم. با حصول توافق نسبی برای سه محدوده یادشده، رایزنی ها و برگزاری نشست های توجیهی با نهادها و مقامات تاثیرگذار در سطوح ملی با روندی پرشتاب ادامه یافت تا ایجاد منطقه آزاد در استان، پس از عبور از راه های پر پیچ و خم، در روزهای اخیر خبرها از سرانجام نیکوی این موضوع مهم و راهبردی برای استان، حکایت دارد. با توجه به مراتب مذکور، جا دارد از همه دست اندرکاران در استان به نیکی یاد کرد که اگر نبود این اجماع و تفاهم استانی، دست یافتن به چنین ظرفیت مهم و نقش آفرین شاید نزدیک به محال بود. اگر بخواهیم از استانداران عزیز پیشین و فعلی و همکاران گرانقدرشان در استانداری و نمایندگان محترم ادوار و کنونی بگذریم، وظیفه دارم از عزیزانی یاد کنم که مشارکت شان چنین نتیجه ی برجسته ای را به دنبال داشت:

 مفید غلامی راد رییس محترم وقت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان( نماینده ویژه استاندار و مسئول پیگیری)، مهدی سجودی(مشاور فعال سه استاندار و مسئول ارتباطات در سطح استانی و ملی)، فعالان بخش خصوصی بخصوص داود پاشنا از موثرترین دوستان و کارشناس همراه، حاج بابایی مدیر مجموعه گردشگری میزبان و مزدک فاضلی سرمایه گذار مقیم بابلسر که حتی از هزینه کرد از محل منابع شخصی نیز، ابایی نداشتند و دیگرانی چون ناصری، خیراللهی، حبیب نژاد و قلی تبار و سایر دوستانی که  متاسفانه اسامی شان را بیاد ندارم ولی به یقین همراهی شان فراموش شدنی  نیست.

بخش تقدیر از نام آوران عرصه ی خدمت بزرگ به استان را نمی توانم به پایان ببرم مگر آن که از رسانه های دیداری و شنیداری و شبکه های اجتماعی هم یاد کنم و بویژه از مهدی روحی و باقری و نقش رسانه ای ایشان؛ امیدوارم دوستان عزیز دیگرمان از من بخاطر غفلت از ذکر نام رنجیده خاطر نشوند و مرا ببخشند؛

 در خاتمه شایسته گفتن میدانم که اگر طی مسیر تا رسیدن به این مرحله با دشواری ‌ها و مرارت های بعضا یاس آور هم روبرو بود ولی همه این سختی ها در برابر بنیانگذاری درست، هیچ است‌ از مدیریت عالی استان، نمایندگان محترم و سایرین که این اکرام  را به اتمام  رساندند انتظار می رود همت بلند خود را در گذاشتن “خشت اول” به کار گیرند. بهترین برنامه در صورتی شکل می گیرد که از تجربه های ارزنده ی موجود و در دسترس با توجه به گذشت سه دهه از عمر مناطق آزاد به بهترین نحو استفاده شود و از هر گونه اقدام شتاب زده و مغایر با برنامه خودداری گردد.

مدیریت راه اندازی منطقه بایستی با دغدغه و یا صبر و حوصله انتخاب شود تا بتواند با همکاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، وظایف اولیه را برای تشکیل سازمان منطقه آزاد ایفا نماید که به تصویب رساندن اساسنامه و تمهید مقدمات برای تدوین طرح جامع و

فنس کشی محدوده در زمره ی ابتدایی ترین و البته مهم ترین کارهاست.

 بدین وسیله با عرض شادباش به مردم شریف استان مازندران، برای همه دست اندرکاران که از این پس مسئولیت خطیر  منطقه آزاد را بر عهده می گیرند، سربلندی و پیروزی در ساخت و ارائه الگویی ناب از یک منطقه آزاد در استاندارد و شاخص های بین المللی از خدای بزرگ خواهانم ….. شاد باشید و نیک فرجام  ….

(دانشگاه علم و فرهنگ) 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار