حدود 3 ماه است که علی کشمیری به سمت شهرداری بجنورد رسیده است، شهرداری بومی که پس از ناتوانی شهردار سابق، انتظارات مردم از وی بالا رفته است. اظهارنظرهای او در خصوص موضوعات شهری قابل‌تأمل است.
کد خبر: ۱۱۳۰۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۱ 07 October 2023

به گزارش تابناک خراسان شمالی؛ علی کشمیری؛ شهردار بجنورد در گفتگو با خبرگزاری فارس در این شهرستان، به‌عنوان یک رسانه منتقد به سؤالات صریح این رسانه پاسخ داد که در دو قسمت به‌تفصیل منتشر می‌شود و اکنون قسمت نخست آن را می‌خوانید.

فارس: جناب شهردار یکی از مصادیق برای افزایش رویکرد روبه‌جلو در هر مسئولی نقد سازنده آن مسئول در رسانه‌ها است، به همین دلیل خبرگزاری فارس در کنار رویکرد حمایتی خود از مسئولین، نقد‌های خود را نیز به‌صورت صریح و شفاف بیان خواهد کرد.

کشمیری: هیچ‌کسی بدون اشکال و بدون خطا نیست و ما هم این انتقادات را آینه فعالیت‌های خود می‌دانیم تا بتوانیم بیشتر و بهتر به مردم خدمت کنیم، خبرگزاری فارس نیز به‌عنوان یکی از خبرگزاری‌های مهم و دارای سابقه فعالیت انقلابی و دلسوزانه همیشه در جهت رشد جامعه تلاش کرده و ما نیز قدردان این نگاه نقادانه هستیم.

آقای کشمیری، شهردار شدن برای شما جذابیت داشت؟

کشمیری: اینکه بگوییم شهردار شدن جذاب نیست دروغ است، اما میزان جذابیت چقدر بوده مهم است. من تشنه این موضوع نبودن، اما احساس می‌کنم، شخصی مانند من که حدود ۲۰ سال از عمر خود را در شهرداری تجربه‌های مختلفی کسب کرده، هزینه‌تراشی‌هایی انجام داده، نیاز به این بود که تغییری در شغل داشته باشم و از این تجربیاتی که در این سال‌ها کسب کردم استفاده کنم.

این موضوع و اعلام حضور در لیست منتخبین شهرداری نیز با مشورت دوستان و همچنین مجموعه عواملی باعث شد تا این انتخاب را داشته باشم و برای شهرداری رزومه ارائه کنم.

پیش از شهردار شدن کجا بودید؟

کشمیری: من در ۲۰ سال گذشته در مدیریت‌های مختلفی بوده‌ام تجربه کار در قسمت‌های مختلف رادارم، اما در ۲ حوزه عمرانی و خدمات شهری به‌عنوان معاونت‌های بنیادی و پایه‌ای در شهرداری بجنورد فعالیت داشتم.

نظر شما در خصوص وضعیت عمرانی شهر چیست؟

کشمیری: شهرداری یک دستگاه خودگردان است، هزینه‌های شهرداری با تورم بالا و پایین می‌رود، اما درآمد شهرداری طبق قانون نمی‌تواند چنین حالتی داشته باشد.

به‌عنوان‌مثال زمانی که در حوزه عمرانی بودم هر تُن قیر ۱۰۰ هزار تومان بود و بعد از ورود قیر به بورس به ۴۰۰ هزار تومان افزایش داشت و پس‌ازآن نیز این روند تصاعدی ادامه داشت و اکنون به تنی ۱۰ الی ۱۱ میلیون تومان رسیده است، حال این سؤال به وجود می‌آید که آیا درآمد‌های شهرداری و عوارض شهرداری نیز چنین تغییر داشته است؟

امروز در حوزه عمرانی خرابه‌ای راداریم که البته به نیروی انسانی ارتباطی ندارد، در طی این چند سال به همین دلایل تورم و مسائل مالی، امکانات عمرانی ما تحلیل رفته است، ماشین‌آلات مستهلک، کارخانه آسفالت مستهلک و در این سال‌ها لجستیک خاصی به این حوزه اضافه نشده است.



با توجه به این موضوعی که عرض شد یعنی افزایش تورم و هزینه‌ها و کاهش درآمد شهرداری و با یک‌روند تصاعدی منفی خدمات کاهش و عقب می‌افتد. یعنی زمانی که ما رکورد ۴۵۰ هزار تن آسفالت ثبت شد و باید در سال‌های بعد باید این عدد افزایش می‌یافت، اکنون این عدد در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ تعجب‌آور و عجیب است.

تأثیر شهرداران در رشد و عقب‌ماندگی چه میزان است؟

کشمیری: فعالیت شهردار تأثیر دارد، ولی شدت و ضعف نیز دارد، به‌عنوان‌مثال رویکرد شهردار قبل یک نوع بود و رویکرد ما که عمرانی است متفاوت است، به‌عنوان‌مثال در ۳ ماهه اول سال کل تولید کارخانه آسفالت ۳ هزار تُن بود، ولی در مردادماه و کمی از شهریورماه سال جاری این عدد به ۸ هزار تُن رسید. یعنی از ماهی هزار تن به ماهانه حدود ۷ هزار تن رسید، پس این اعداد و ارقام و رشد و عقب‌ماندگی‌ها به رویکرد شهردار هم بازمی‌گردد.

اکنون وضعیت ماشین‌آلات عمرانی شهرداری چگونه است؟

کشمیری: با یک مثال باید این موضوع را توضیح داد، حدود ۵ سال پیش شهرداری بجنورد ۱۴ کامیون داشت که در آن زمان هم برای شهری مثل بجنورد کم بود، اما اکنون باگذشت چند سال به‌سختی به ۴ خودروی فعال می‌رسد که این موضوع برای شهر بجنورد بسیار بد است.

هرچند اکنون از ظرفیت بخش خصوصی برای جبران این کمبود‌ها استفاده می‌شود، اما اولاً محدودیت‌های مالی همین بخش خصوصی را نیز دچار آسیب کرده و از سوی دیگر وجود ماشین‌آلات مختص شهرداری هزینه‌ها را چند برابر کاهش می‌دهد، اما قطعاً این حوزه را رشد خواهیم داد تا بخش عمرانی به‌روز‌های اوج خود بازگردد.

در این خصوص باید نکته مثبتی را نیز بیان کنیم و آن اینکه، اکنون از محل اوراقی خزانه اسلامی که به شهرداری داده‌شده ۶۵ میلیارد تومان به حوزه ماشین‌آلات خدمات شهری اختصاص داده‌شده و همچنین حدود ۱۳۰ میلیارد تومان اوراق خزانه اسلامی نیز برای خرید اتوبوس اختصاص داده‌شده است.

برنامه ارائه‌شده به شورای شهر چه بود؟

کشمیری: برنامه‌ای که من ارائه داده‌ام را این‌گونه مشخص کردیم که هرگونه اتفاقی که در شهرداری می‌افتد را لیست کرده‌ایم یا به‌اصطلاح برای هر بخش قلمرویی را ترسیم کرده‌ایم.

به همین ترتیب برای هر قلمرو نیز که زیرمجموعه‌ای دارد برنامه‌ای مشخص را تعریف کرده‌ایم. همچنین چالش‌ها و مشکلات را نیز جداگانه لیست کرده و مشخص کرده‌ایم تا بدانیم موانعی که باعث عدم رشد یک بخش شده است چیست.

در یک جدول دیگر راهکار‌های هر بخش را جداگانه مشخص کرده و برای آن برنامه‌ای را مشخص کرده‌ایم. هر مشکل در ۲ راه‌کار بلندمدت و کوتاه‌مدت مشخص‌شده است.

یک مثال از برنامه خود بزنید

کشمیری: یکی از نیاز‌هایی که ما و همه میدانیم جزو نیاز‌های اولیه ما است، احداث معابر است، ما نمی‌توانیم خدمات خاصی در شهر ارائه دهیم مانند پارک، شهربازی، زمین‌بازی و ..، اما شهروند معبر مناسبی از منزل برای رسیدن به آن را نداشته باشد.

ما در شهر خاصی زندگی می‌کنیم، شهری که یک‌سوم آن یعنی حدود ۸۰ الی ۹۰ هزار نفر آن حاشیه‌نشین هستند و اولین موضوعی که مشخص است این یک‌سوم نمی‌توانند هزینه شهروندی خود را پرداخت کنند و اگر می‌توانستند که در حاشیه شهر زندگی نمی‌کردند.

حال باید چه‌کاری انجام دهیم، یک پارادوکس در این موضوع وجود دارد، دوسوم شهر هزینه شهروندی خود را پرداخت می‌کنند و ما باید این هزینه را در تمام شهر خرج کنیم.

اگر خدمات به آن یک‌سوم داده نشود آسیب‌های اجتماعی رشد می‌کند، اگر خدمات داده شود باید ببینیم آیا صحیح است که از بخشی از شهروندان مبلغی دریافت شود و در جای دیگری هزینه شود ما باید کاری کنیم که این پارادوکس‌ها حل شود و این اعتبارات عادلانه در شهر توزیع شود.



به‌عنوان‌مثال بخشی در شهر بجنورد همیشه برای شهرداری مورد اهمیت بوده جنوب غرب این شهرستان است، در این محل بلوکی وجود دارد که تمام عوارض پرداخت‌شده و همه هزینه شهرداری نیز داده‌شده، اما خدمات درستی در آن محل ارائه نشده بود در حال حاضر بسیاری از خیابان‌های آن آسفالت شده است.

آیا آسفالت کردن یک حرکت خاص در شهرداری است؟

کشمیری: خیر آسفالت کردن و جمع‌آوری زباله از وظایف ذاتی شهرداری است و نمی‌توان از آن به‌عنوان حرکت عجیبی نام برد. یعنی هر شهرداری که باشد باید خیابان را آسفالت کند و زباله مردم را جمع‌آوری کند.

اما تغییر در عدد آسفالت کار بزرگی است، به‌عنوان‌مثال یک شهردار می‌تواند ادعا کند که من میزان آسفالت خیابان‌ها را از عدد x به عدد y تغییر داده‌ام و از آن به‌عنوان افتخار برای خود نام ببرد.

یا مثلاً اگر ما شهربازی بزرگ و سرپوشیده‌ای ایجاد کردیم که در حال مذاکره برای آن نیز هستیم می‌توانیم بگوییم که کار بزرگی انجام داده‌ایم.

در همین موضوع، نظر شما در مورد ایجاد زمین مینی‌فوتبال توسط شهردار سابق بجنورد چیست؟

کشمیری: این از همان موضوعاتی است که قبلاً ذکر کردیم، این حرکت ذاتاً حرکت خوبی بود، اما سؤالی که برای همه ما ایجاد شد این است که آیا وضعیت معابر ما و سایر کمبود‌های شهری ما طوری است که اکنون در فراقت زمان از این حرکت را انجام دهیم!

آیا می‌توانید اعتبار ملی جذب کنید؟

کشمیری: قطعاً تلاش برای جذب اعتبارات ملی مهم و خوب است، اما سازمان شهرداری‌ها دائماً اعتبارات و امکاناتی را به‌صورت روتین برای شهرداری‌ها در نظر می‌گیرد و این هم از این جملات است که شهردار نمی‌تواند به آن به‌عنوان رزومه افتخار کند.

به‌عنوان‌مثال در چند ماه گذشته موضوعی به‌عنوان واگذاری اتوبوس و ون در رسانه‌ها منتشر شد، یعنی اگر هر شهرداری بود می‌توانست برود و آن را جذب کند و هر شهرداری که توانست آن را دریافت کند جای تشکر هم وجود دارد، اما هیچ شهرداری نمی‌تواند ادعا کند که من این اتوبوس‌ها را جداگانه و مختص بجنورد جذب کردم! اتوبوس وجود داشت و اگر این اتوبوس‌ها دریافت نمی‌شد کم‌کاری شده بود و دریافت آن صرفاً یک حرکت معمولی و در جهت وظیفه شهردار بوده است.

در موضوع قیر رایگان هم همین‌گونه بود، قیر وجود داشت و شهردار باید صرفاً برای دریافت آن اقدام می‌کرد.



در ایام اربعین چنین موضوعی برای شهرداری‌ها ایجاد شد و اعلام شد اگر سهمیه اتوبوس‌ها به‌صورت چک ضمانت پرداخت شود و در کنار آن نیز شهرداری‌ها نیز در این ایام با اتوبوس‌ها خدمات به زائران ارائه دهند اتوبوس به شهرداری‌ها داده می‌شود. در این ایام ما تصمیم گرفتیم این کار را انجام دادیم و اتوبوس‌هایی که آماده بود را دریافت کردیم، ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که مثلاً وزیر با ما آشنا بود و اتوبوس دریافت کردیم، ما صرفاً اتوبوس‌هایی که آماده بود را با اقدامی مثبت دریافت کردیم.

اما این بدین معنی نیست که رایزنی نکنیم، ما از طریق دوستان و نمایندگان ارتباطات را با مجموعه وزارت کشور داشته و افزایش‌خواهیم داد و تلاش می‌کنیم کارمند مستقر در تهران داشته باشیم تا موضوعات شهری بجنورد راحت‌تر پیش رود.

ما در شهرداری قصد ورق زدن تاریخ در شهرداری را نخواهیم داشت.

برچسب ها: خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار