نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مخالفت آمریکا با بریکس به علت تضاد آن با منافع آمریکا است، گفت: همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند آمریکا رو به افول است بریکس این افول را تسریع می‌بخشد.
کد خبر: ۱۱۲۲۷۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳ 26 August 2023

تابناک فارس به نقل از فارس: ابراهیم عزیزی نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عضویت ایران در پیمان بریکس گفت: «پیوستن جمهوری اسلامی ایران به پیمان بریکس دستاوردهای بسیار خوبی برای کشور ما خواهد داشت.»

بریکس (BRICS) نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی و ایران تشکیل شده‌است.

شامگاه یکم شهریور رئیسی رئیس جمهور تهران را به مقصد ژوهاسنبورگ ترک کرد. وی بعدازظهر دوم شهریور در اجلاس «بریکس» نظرات خود را تشریح و در حاشیه این نشست با «فیصل‌ بن‌ فرحان» وزیر خارجه عربستان، «شی جین پینگ» همتای چینی خود، «نارندرا مودی» نخست وزیر هند، «لولا داسیلوا» رئیس جمهور برزیل، خانم «شیخ حصینه» نخست وزیر بنگلادش، «مکی سال» رئیس جمهور سنگال و خانم «سامیه حسن» رئیس جمهور تانزانیا دیدار کرد.

وی افزود: «اولین دستاورد آن شکست پروژه آمریکایی‌‌‌ها است. آن‌ها مدت ها برای انزوای ایران تلاش کردند تا از حضور ایران در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جلوگیری کنند.»

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «پیوستن ایران به بریکس و شانگهای و سایر پیمان‌های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی نشان از شکست توطئه های آمریکایی‌ها دارد.»

عزیزی به تشریح دستاورد اقتصادی بریکس پرداخت و گفت: «دومین دستاورد کمک بزرگ این پیمان به بهبود شرایط اقتصاد کشور است. به ویژه پس از کرونا بریکس شرایط مناسبی را برای ایران و دیگر کشورهای عضو فراهم می‌کند. صدای بازارهای نوظهور اقتصادی به صدا در می‌آید. قطعاً این پیمان ما را از بعضی تنگناهای اقتصادی عبور می‌دهد.»

وی خاطر نشان کرد: «بریکس حرکت مؤثری در مسیر توسعه و نوید بخش آینده اقتصاد ایران است. می‌تواند زمینه برخورداری از تعادل اقتصادی جهان را هم فراهم کند. زمینه رشد و توسعه روابط بین‌الملل ایران با کشورهای بزرگ را فراهم می‌کند. بریکس توانسته قواعد بازی بین‌المللی را تغییر دهد.»

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که دلار زدایی که ایران مبتکر و مبدع آن بوده از دریچه بریکس اتفاق خواهد افتاد، گفت: «این دستاوردها نشانه موفقیت جمهوری اسلامی و شکست آمریکا است.»

عزیزی با اشاره به نقش بریکس در افول آمریکا تصریح کرد: «مخالفت آمریکا با بریکس نشانه جایگاه این پیمان است. بریکس در تضاد با منافع آمریکایی‌ها است. همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند آمریکا رو به افول است. بریکس می‌تواند این افول را تسریع کند.»

وی با بیان این که بریکس یک اتحادیه فرا قاره‌ای ست، گفت: «بریکس زمینه فروپاشی اقتصاد تک قطبی را فراهم می‌کند. به دیگر بیان زمینه خارج کردن اقتصاد جهانی از چنگ آمریکا و هم پیمانانش را فراهم می‌کند. امروز ما باید این باور را داشته باشیم که بریکس می‌تواند زمینه فروپاشی اقتصاد فعلی جهان را که با محوریت آمریکایی‌ها بوده را فراهم کند.»

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «باید تلاش کنیم با عملی سازی توافقات در بریکس زمینه تحولات عملی این پیمان فراهم شود. بریکس متشکل از کشورهایی است که ظرفیت‌های خوبی دارند.»

عزیزی تاکید کرد: «در حال حاضر بریکس یک چهارم تولید ناخالص جهان را دارد حدود یک سوم خاک جهان در اختیار اعضا بریکس است. هند هم یکی از جمله کشورهای بزرگی است که توسعه اقتصادی را به سرعت طی می‌کند.»

وی اشاره کرد: «هند به عنوان یک قطب بزرگ اقتصادی جهان مطرح است. طبیعتاً ارتباط ایران و هند می تواند تحولات بزرگ اقتصادی را بین ۲ کشور فراهم کند. اظهارات نخست وزیر هند در دیدار با رئیس جمهور کشورمان نشان دهنده عمق تحولات اقتصادی و سیاسی ایران و جایگاه و عظمت جمهوری اسلامی است.»

نخست وزیر هند در دیدار با رئیسی ضمن اشاره به سوابق روابط تمدنی و فرهنگی 2 کشور، از علاقمندی کشورش برای گسترش هر چه بیشتر روابط فیمابین در عرصه‌های مختلف خبر داد.

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: «ایران با توجه به شرایط استراتژیکی و منابع و معادن خود می‌تواند نقش مهمی در بریکس بازی کند. طبیعتاً نخست‌وزیر هند وقتی با چنین کشوری رو به رو می‌شود به دنبال روابط 2 طرفه خواهد بود. این روابط به سود ۲ کشور است.»

نارندرا مودی نخست وزیر هند پس از دیدار با رئیس جمهور کشورمان، در توئیتی به ابراز خرسندی از عضویت ایران در بریکس نوشت: دیداری بسیار عالی با رئیس جمهور ابراهیم رئیسی داشتم. از اینکه ایران به بریکس خواهد پیوست خوشحالم. راه‌های تعمیق همکاری‌های تجاری و فرهنگی بین هند و ایران را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

عضویت ایران در بریکس ۲ شهریور ۱۴۰۲ توسط «سیریل رامافوسا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی در کنفرانس خبری مشترک با سران کشورهای روسیه، چین، برزیل و هند، اعلام شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار