گرگان- حرفه ای گری یکی از مهم ترین ابزار کار رسانه ای است که این روزها رسانه های گلستان علاقه به استفاده از آن ندارند.
کد خبر: ۱۱۱۹۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳ 09 August 2023

به گزارش تابناک گلستان و به نقل از مهر، مهین نورافروز: اطلاع رسانی در عصر حاضر توسط رسانه‌ها به عنوان یکی از تأثیر گذارترین ابزار‌ها برای انتقال پیام به مخاطبان محسوب می‌شود از سویی با بروز و ظهور فناوری‌های نوین ارتباطی سرعت انتقال پیام از طریق شبکه‌های اجتماعی به چندین برابر رسیده و نقش رسانه‌ها را کمرنگ‌تر کرده و از دیگر سو آن‌ها را باچالش‌هایی از جمله ریزش مخاطب مواجه کرده است.

از سوی دیگر صاحب‌نظران ارتباطات معتقدند با وجود نقش مهم و بزرگ رسانه‌ها در مبادله افکار و پیشرفت فرهنگ، اما هنوز مدیریت کار حرفه‌ای در رسانه‌ها با ضعف‌های زیادی روبرو است.

بر اساس آمار موجود در حال حاضر بیش از ۱۷۰ رسانه مکتوب و مجازی در سطح استان گلستان فعالیت می‌کنند.

اما آنچه که موجب کاهش کیفیت کار حرفه‌ای در برخی رسانه‌های استان شده، ضعف در کیفیت محتوای آن‌ها است که بسیاری از کارشناسان این حوزه فقدان نیروی حرفه‌ای در تحریریه و عدم آشنایی مدیران مسئول با حوزه خبر و گزارش نویسی و شانه خالی کردن از پرداخت حق التحریر برای جذب خبرنگاران حرفه‌ای و افزایش سطح کیفی مطالب عنوان می‌کنند که هر سال موجب ریزش مخاطبان بیشتری در رسانه‌های چاپی و برخط استان می‌شود.

رسانه مؤثری نداریم

به گفته رئیس رسانه و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، کمیت و کیفیت رسانه‌ها نتوانسته است آنچنان که بایسته و شایسته است نظر و اعتماد مخاطبان را جلب کند.

وی به خبرنگار مهر گفت: این موضوع خاص گلستان نیست در بسیاری از استان‌ها با این جو روبرو هستیم و تا حدی حتی نشریات سراسری هم نتوانسته‌اند مؤثر باشند. شمارگان انگشت شمار این نشریات خود مهر تأییدی بر این ادعاست.

ایرج رمضانی افزود: ما در کشور نتوانسته‌ایم رسانه مؤثری داشته باشیم که برای عموم مردم مرجعیت داشته باشد و حتی خبرگزاری‌های وابسته به دولت هم هنوز فاصله معناداری با جایگاه واقعی خود دارند.

وی گفت: وضعیت رسانه‌های استان از نظر کمی و حتی نظم در انتشار در شرایط قابل قبول و مطلوبی قرار دارند، اما متأسفانه از نظر کیفی تا شرایط ایده آل فاصله زیادی داریم.

رمضانی بیان کرد: تعداد خبرنگارانی که قلم می‌زنند و نقش کوچکی در اطلاع رسانی مؤثر دارند اندک است. برخی مدیران مسئول نشریه را به کلی رها و واگذار کرده‌اند که به هر قیمتی فقط چاپ شود تا لغو مجوز نشود و نیز برخی خبرنگاران هم به دلیل وابستگی بیمه هدفی جز انتشار با هر کیفیتی ندارند.

دور باطلی که در رسانه‌ها ایجاد شده است

رئیس رسانه و تبلیغات اداره کل ارشاد گلستان ادامه داد: دور باطلی در حوزه رسانه وجود دارد که اصحاب رسانه اعلام می‌کنند کسی نشریه نمی‌خواند پس ضرورتی برای تلاش وجود ندارد، اما در مقابل مخاطبان هم علت عدم انگیزه برای خرید نشریه را تیراژ اندک و ضریب کیفی بسیار پایین نشریات عنوان می‌کنند.

رمضانی بیان کرد: این گزاره کاملاً غلط است و حق با مخاطبان است و رسانه به عنوان یک کالا اگر مرغوب باشد در هر شرایطی خریدار دارد.

وی با اشاره به اینکه ارتباط رسانه‌ها با مخاطبان ضعیف است گفت: این مساله ارتباط چندانی به رسانه برخط و غیر برخط ندارد، چرا که رسانه اگر مؤثر باشد مخاطب نیاز خود را از طریق آن رفع می‌کند و نکته مهم بحث بر بی اعتمادی و بعضاً غیر حرفه‌ای کار کردن برخی رسانه‌ها است که گاهی توقع دارند اخبار منتشره آن‌ها با هر کمیت و کیفیت و بدون توجه به اصول روزنامه نگاری دیده شود.

رمضانی تصریح کرد: متأسفانه رسانه‌های رسمی با عملکرد ضعیف خود قافیه را به فضای مجازی باخته‌اند و گویا آن را هم عمیقاً پذیرفته‌اند.

وی ادامه داد: اینکه برخی رسانه‌های رسمی بیشتر اخبار خود را از فضای مجازی می‌گیرند فاجعه است و این موضوع در حالت درست دقیقاً باید عکس این باشد.

رئیس اداره رسانه و تبلیغات اداره کل ارشاد گلستان افزود: خود اصحاب رسانه هم اذعان دارند که فضای مجازی بیشتر از رسانه‌های رسمی مدیران را به چالش می‌کشند.

نگاه کاسبکارانه منتج به رانت شده است

رمضانی گفت: البته نمی‌توان از نظر دور داشت که رعایت مقررات مطبوعاتی و امتیازات حمایتی که مشمول رسانه‌های رسمی می‌شود در مواقعی آنان را به خودسانسوری می‌کشاند، اما در مجموع فارغ از هرگونه حمایت و وابستگی رسانه باید مدافع حقیقت باشد.

وی با بیان اینکه رسالت روزنامه نگاری در کشور ما به کلی فراموش شده است، اظهار کرد: نگاه کاسبکارانه به رسانه در بخش‌های زیادی منجر به ایجاد رانت و مافیا شده و افراد صاحب قلم در این میان تحت الشعاع قرار گرفته‌اند و همین امر باعث پرورش بازاریابان و ویزیتور‌ها آن‌هم بدون اصول آن شده تا جایی که برخی نشریات عملاً به آگهی نامه‌هایی تبدیل شده‌اند که چند مطلب هم در لابلای آن منتشر می‌کنند.

رئیس اداره رسانه و تبلیغات اداره کل ارشاد گلستان در پایان عنوان کرد: پرورش نیروی خلاق زمانی صورت می‌گیرد که کارفرما یا مدیر مجموعه هم خودش روزنامه نگار باشد و هم اینکه دغدغه و رسالت روزنامه نگاری را درک کند.

برچسب ها: گلستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار