زینب سلیمانی، دختر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
کد خبر: ۱۱۱۹۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴ 09 August 2023

شهدای مدافع حرم بیشترین سهم را در ترویج روحیه فداکاری و ایثار دارندشهدای مدافع حرم بیشترین سهم را در ترویج روحیه فداکاری و ایثار دارندشهدای مدافع حرم بیشترین سهم را در ترویج روحیه فداکاری و ایثار دارندشهدای مدافع حرم بیشترین سهم را در ترویج روحیه فداکاری و ایثار دارندشهدای مدافع حرم بیشترین سهم را در ترویج روحیه فداکاری و ایثار دارندشهدای مدافع حرم بیشترین سهم را در ترویج روحیه فداکاری و ایثار دارندشهدای مدافع حرم بیشترین سهم را در ترویج روحیه فداکاری و ایثار دارندشهدای مدافع حرم بیشترین سهم را در ترویج روحیه فداکاری و ایثار دارند

تابناک/گیلان دختر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با بیان اینکه شهدای مدافع حرم در سال‌های اخیر بیشترین سهم را در ترویج روحیه فداکاری و ایثار داشته‌اند، گفت: جوانانی نظیر شهید قمی و شهید حججی و همه شهدای مدافع حرم جان خودشان را کف دست گرفتند و به شهادت رسیدند و بار دیگر زنده بودن حقیقت اسلام را نشان دادند.

زینب سلیمانی، دختر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی عصر دوشنبه، ۱۶ مردادماه در ششمین یادواره شهید مرتضی حسین‌پور شلمانی (حسین قمی) که در گلزار شهدای شلمان برگزار شد، ضمن تسلیت ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع)، اظهار کرد: امسال ملت ایران پرشورتر از قبل در هیئت‌ها و روضه‌های سیدالشهدا حضور یافتند و صحنه‌های ماندگاری را خلق کردند، می‌دانیم در طول تاریخ پیرامون نهضت و قیام حسینی سخنان بسیاری بیان شده است اما همچنان این حادثه عظیم انسان‌ها و اندیشمندان را به تفکر و تأمل دعوت می‌کند.

وی افزود: هنوز باید در مورد قیام عاشورا سخن گفت و اندیشید. درس‌ها عبرت‌ها و پیام‌های این حادثه به قدری بلند و والاست که می‌تواند همه انسان‌ها را متأثر کند؛ کمااینکه در طول تاریخ اینچنین بوده و عمل مقدس امام حسین(ع) برای هر انسانی فارغ از دین، نژاد، زبان و ملت، بشریت به‌خصوص برای مردم ایران که حرکت هر حرکت بزرگ را با استعانت از سیدالشهدا انجام می‌دهند، الهامبخش است و با تاسی از فرهنگ عاشورا آن را ادامه می‌دهند.

سلیمانی گفت: انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و دفاع از حرم نمونه‌های درخشانی از تأثیر قیام حسینی بر ملت ایران است، عبارت حکیمانی شهید سلیمانی مبنی بر اینکه «ما ملت امام حسینیم» در واقع توصیف نسبت ملت ایران با همین حقیقت نورانی است؛ ما ملتی هستیم که همواره با تاسی به امام حسین(ع) متعهد شدیم و پیروزی‌های ماندگاری را به‌دست آوردیم.

وی تصریح کرد: ما با توجه به قیام حسینی و عاشورا ایثار، فداکاری، بصیرت، عدالت طلبی و ایستادگی را آموختیم و ان‌شاءالله ادامه مسیر در درس آموزی از این حادثه با برکت حرکت خود را ادامه می‌دهیم. در کنار جمله مذکور شهید سلیمانی عبارت «ما ملت شهادتیم» نیز آمده است و توجه شهید سلیمانی به شهادت نیز قابل تأمل است.

فرزند سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بیان کرد: عموما در همه سخنرانی‌های ایشان صحبت درباره شهید و شهادت وجود دارد زیرا شهید و شهادت ملت ما را شکست‌ناپذیر می‌کند؛ به تعبیر امام(ره) ملتی که شهید و شهادت دارد اسارت نمی‌پذیرد، شهادت ملت ما را به رقم همه تحریم‌ها و دشمنی‌ها ایستاده و پابرجا نگه داشته است. شهادت با نشان دادن راه، هدف و مسیر درست آحاد جامعه را آگاه نگه می‌دارد و مانع رخوت و رکود یک ملت می‌شود و روح امید را در جامعه می‌دمد.

وی با بیان اینکه شهید با نثار جان خود که گرانبهاترین سرمایه است برای ملت خود قدرت می‌آفریند، افزود: این ملت قوی و سرآمد می‌شود و استوار می ایستد و تهدید بر آن اثرگذار نیست، از این جهت زنده نگه داشتن یاد شهید از بزرگترین خدمت‌هایی است که یک انسان، مسئول، هنرمند، استاد حوزه و دانشگاه می‌تواند انجام دهد.

سلیمانی با بیان اینکه گرامیداشت یاد شهید دعوت به ایستادگی و مقاومت، امید و حرکت است، گفت: ما ملت امام حسینیم، ما ملت شهادتیم و به آن می‌بالیم؛ حدود ۶ سال پیش شهید سلیمانی در این مکان سخنان مهم و ماندگاری را ایراد کردند؛ سخنانی که بازخوانی آن همیشه می‌تواند راهگشا بوده و افق جدید را برای انسان و جامعه باز کند. آنچه که از آن سخنرانی بیشتر مورد توجه قرار گرفت وعده‌ای بود که آن مرد بزرگ داد، شهید بزرگ ما اعلام کرد که «کمتر از سه ماه دیگر پایان حکومت داعش در این کره خاکی است»، دو ماه سیطره داعش به پایان رسید و ملت‌های مظلوم منطقه جشن پایان داعش را گرفتند.

فرزند شهید حاج قاسم سلیمانی بیان کرد: یک فرمانده ایرانی برای شکست داعش زمان تعیین کرد و زودتر از زمان پیش بینی شده آن را محقق کرد؛ داعشی که توسط آمریکا و اسرائیل ساخته شده جز با فداکاری جوانان غیور امت اسلام از بین نرفت. با همه سختی‌ها این جوانان و مردم منطقه بودند که شجره خبیثه داعش را از ریشه زدند و صلح را به ارمغان آوردند، در کنار این مهم صحبت‌های ایشان فرازهای دیگری هم داشت که مناسب امروز و این مجلس نورانی است.

وی افزود: شهید سلمانی با آسیب‌شناسی تحولات منطقه و کشورهای اسلامی تأکید کردند عامل اصلی موفقیت یک ملت فقط ثروت و دارایی مادی نیست، صرفا امکانات مادی نمی‌تواند موفقیت یک ملت را تضمین کند بلکه آنچه یک ملت را پیروز می‌کند و آن را به قله افتخار می‌رساند دو عامل رهبری و انسان‌های فداکار است، این دو عامل می‌تواند همه عوامل دیگر را در خدمت پیروزی درآورد این سخنان از کسی بیان شده که سال‌های سال درباره تحولات سیاسی و اجتماعی امت اسلام و ملت ایران تأمل کرده و برای استقلال و آزادی آن

ان پیوسته مجاهدت کرده است.

سلیمانی گفت: این سخنان حاصل تجربه عینی و عملی شهید سلیمانی است و باید همیشه مورد بازخوانی و تدبر قرار گیرد؛ در موضوع رهبری شهید سلیمانی اشاره می‌کند که فقدان رهبری آگاه و حکیم همواره مانع تحولات اساسی و پیروزی‌های بزرگ در جوامع می‌شود؛ الحمدلله در ایران اسلامی خدای متعال پس از چند قرن با انقلاب و نعمت وجود رهبری حکیم، آگاه و زمان شناس را به ما ارزانی داشت؛ شهید سلیمانی توانست ما را از همه طوفان‌های داخلی و حوادث خارجی به سلامت نجات دهد و برای ما عزت، شرف و اقتدار تولید کند. مکر و حیله دشمنان نتوانست در اراده پولادین وی خللی ایجاد کند.

وی بیان کرد: شهید سلیمانی توانست با بصیر و صبر مسئولیت خود را به نحو شایسته به انجام برساند؛ امروز هم مقام معظم رهبری به عنوان سکاندار اصلی انقلاب این مسیر را با قوت ادامه می‌دهد، رهبری عظیم الشأن ما به رقم پیچیده‌تر شدن دسیسه‌ها در حال تولید قدرت برای امت اسلام و ملت ایران است و هر روز بیش از پیش نقشه‌های مستکبران را به بن بست می‌کشاند؛ وظیفه ماست هر چقدر که می‌توانیم قدر این نعمت را بدانیم و برای عزت و طول عمر ایشان دعا و برای پیگیری منویات ایشان تلاش کنیم.

فرزند شهید حاج قاسم سلیمانی تصریح کرد: مقام معظم رهبری انسان‌های فداکار و ایثار را شرط موفقیت یک ملت می‌داند، انسان‌هایی که بتوانند با فداکاری مشکلات و موانع جامعه را برطرف و تهدیدات را دفع و فرصت‌سازی کنند، این فداکاری، ایثار و غیرت می‌تواند برای جامعه منشا تولید قدرت باشد؛ یک جامعه را به سمت تعالی و پیشرفت سوق دهد و همه اجزای آن را در خدمت یک هدف والا بسیج کند؛ مگر یک ملت می‌تواند بدون انسان‌های فداکار به موفقیت برسد؟ چگونه می‌توان روح ایثارگری را در جامعه نهادینه کرد؟ چگونه می‌توان بذر ایثار و فداکاری را در دل مردمان یک سرزمین کاشت؟

سلیمانی افزود: توصیه عالمان و اندیشمندان این است که ترویج این روحیه جز از مسیر تربیت و الگوسازی میسر نیست؛ نمی‌توان بدون آشنایی جوانان و نوجوانان با قهرمانان و فداکاران انتظاری از فداکاری و ایثار در جامعه داشت، الگوسازی درست است که حس تعلق را در دل انسانها ایجاد کند، هویت می‌آفریند و آنها را کنار هم قرار دهند، دشمنان فرهنگ و ادب را برای بی ریشه کردن انسانها خنثی کند، امید می‌آفریند و آنها را نسبت به جامعه دلسوز و غیور می‌کند.

وی تأکید کرد: الگوسازی مثل قله‌ای در پیشانی حرکت‌های اجتماعی قرار می‌گیرد و جامعه را پیش می‌برد، چه کسی بهتر از شهید و شهادت برای الگوگرفتن و الگوسازی است؟ کسی که با نثار جان خود فداکاری خود را اثبات کرد. شهید است که اثبات می‌کند جامعه هنوز زنده است و می‌تواند به حرکت خود ادامه دهد و پیروزی و افتخار خلق کند. اگر آرمان پیروزی و موفقیت در پیش چشمان یک ملت نباشد، آن ملت چگونه می‌تواند حرکت کند، از این حیث شهدای مدافع حرم در سال‌های اخیر بیشترین سهم را در ترویج روحیه فداکاری و ایثار داشته‌اند.

وی ادامه داد: جوانانی نظیر شهید قمی و شهید حججی و همه شهدای مدافع حرم جان خودشان را کف دست گرفتند و به شهادت رسیدند و بار دیگر زنده بودن حقیقت اسلام را نشان دادند. آنها اثبات کردند که حقیقت اسلام همیشه زنده است، برای نسل‌هایی مثل ما که انقلاب و دفاع مقدس را به چشم خود ندیدیم؛ شهدای مدافع حرم مظهری از زنده بودن ارزش‌های الهی و اسلامی بودند، نشان دادند می‌توان از دل همه سختی‌ها بزرگترین فرصت‌ها را خلق کرد. می‌توان از دل سنگین‌ترین هجمه‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی حقیقت را یافت و جان خود را برای آن فدا کرد.

سلیمانی بیان کرد: به نظر می‌رسد برای حل بحران‌ها و مشکلات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی امروزمان باید بیش از پیش از گذشته درباره زندگی، زمانه و سیره شخصیت شهیدان عزیز تدبیر و تأمل کنیم و به این فرهنگ غنی متوسل شویم؛ شهید به دلیل اتصال به حقیقت همواره می‌تواند نوری برای غلبه بر تاریکی باشد و جامعه را معنوی‌تر و استحکام آن را تقویت کند. امیدواریم به برکت چنین جمع ها و تشکل‌هایی و با دعای خانواده معظم شهدا نسل‌های امروز بیش از گذشته با فرهنگ ایثار، شهادت و فداکاری آشنا شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار