کد خبر: ۱۱۱۸۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ 07 August 2023

به گزارش تابناک مازندران ، از روز گذشته که خبر تصویب لایحه منطقه آزاد مازندران منتشر شده است، سوالاتی مطرح شده:

آیا ماشین و کالا در شهرهای مازندران ارزان می‌شود؟
آیا قیمت زمین‌ها افزایش پیدا می‌کند؟
فایده منطقه آزاد چیست؟

بر اساس این گزارش ، علی‌اصغر باقرزاده نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در گفت و گویی اظهار داشت:
بحث منطقه آزاد از مجلس از ۳ دوره قبل تاکنون مطرح است. ابتدا اختلافاتی در استان درخصوص انتخاب مناطق بود. درمجلس دهم و دولت قبل لایحه در مجلس تصویب شد اما شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت به‌خاطر اینکه ۳ استان در یک لایحه ارائه شده بود، رد کرد.

دولت اکنون اصلاح کرد و لایحه ۳ منطقه در استان‌های مختلف به‌صورت مجزا ارائه شد.

اینکه گفته شده این اقدام انتخاباتی است صحت ندارد، اگر می‌خواهیم چنین نگاهی داشته باشیم پس در ۶ تا ۷ ماه باقیمانده تا انتخابات دیگر هیچ کار و هیچ پروژه‌ای را نباید انجام دهیم چون چنین برداشتی می‌شود، اگر چنین باشد مردم متضرر خواهند شد.

الان ۵۰ درصد کار هم انجام نشده،
پیش‌بینی می‌کنم به احتمال زیاد شورای نگهبان تایید کند اما احتمالا در شورای نظارت تشخیص مصلحت با مشکل مواجه خواهد شد که از هم اکنون باید رایزنی‌ها انجام گیرد.

اینکه چرا زمین‌های شهری مثلا بابلسر یا فریدونکنار یا محمودآباد یا نور و ... انتخاب نشد، اینکه اولین شرط این بود زمین درجای مناسب و دولتی باشد، به همین دلیل این سه منطقه مازندران که زمین دولتی دارند انتخاب شد تا شائبه بهره بردن و سودجویی و رانت اطلاعاتی و انتفاع شخصی افراد مطرح نباشد.

شبیه شهرک‌های صنعتی می‌شود، زمین‌های اشاره شده که دولتی است در اختیار فعالان اقتصادی قرار می‌گیرد و این چند هکتار زمین محصور خواهد شد و منطقه آزاد محدود به همین زمین‌ها می‌شود و ورود و خروج  و گمرکی آن کنترل می‌شود.

حتی شهرهای نزدیک مثل بهنمیر، بهشهر یا نوشهر جزو منطقه آزاد محسوب نخواهند شد.

این نگاه اشتباه به‌وجود نیاید که مثلا کالاها یا ماشین در شهرهای مازندران ارزان می‌شود. تاکید می‌کنم که این شرایط فقط محدود به همین زمین‌های حصارکشی شده است و خارج از آن اتفاقی رخ نخواهد داد، افراد با این بهانه که زمین‌ها گران می‌شود خرید و فروش نکنند چون در آینده متضرر خواهند شد.

مجلس و شورای نگهبان با شیوه اجرای منطقه آزاد درگذشته مخالف بود، بنابراین اصلاحاتی انجام شد که از واردات بی‌رویه و مصرف‌گرایی و رانت کاسته شود و به‌سمت تولید برود.

منطقه آزاد پایگاهی برای صادرات مرکبات و برنج و فناوری‌های نوین و صنعت و تجارت خارجی خواهد شد و باعث بالا رفتن ظرفیت استان در صادرات خواهد شد.

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار