بعد از هجمه‌های زیاد علیه داوری و کمیته داوران، خداداد افشاریان بالاخره درد و دل کرد و اعتراف کرد که خودش هم از عملکرد داوران در این فصل راضی نیست.
کد خبر: ۱۱۱۰۶۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳ 17 June 2023
باز شدن سفره دل افشاریان !

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، بعد از پایان لیگ برتر فوتبال و انتخابات هیات فوتبال کهگیلویه و بویر احمد، فشار زیادی روی خداداد افشاریان و کمیته داوران بود و انتقادات زیادی به او وارد شده بود. رییس کمیته داوران دقایقی را با ما به گفتگو پرداخت و درباره این حواشی صحبت کرد.

شرح کامل گفتگوی خداداد افشاریان با ایسنا را در پایین می‌خوانید:

* لیگ امسال را از نظر داوری چطور بود؟ از عملکرد داوران راضی بودید؟

داوران می‌توانستند سال بهتری داشته باشند. ما ۷۰۰ بازی در لیگ برتر، لیگ یک و جام حذفی برگزار کردیم و داوران ما در این بازی‌ها هم اتفاقات خوبی رقم زدند و هم اتفاقات نامتعارفی پیش آمد که داوری و کمیته داوران زیر سوال رفت. من واقعا از عملکرد داوری راضی نبودم و داوران می‌توانستند آرامش بیشتری داشته باشند و عملکرد بهتری ثبت کنند تا اتفاقات بهتری را رقم بزنند.

زندگی در فوتبال ادامه دارد و در فوتبالی که گردش مالی‌اش را می‌دانید، داوران می‌توانند جایگاه بهتری داشته باشند و با تمرکز بهتری به کار خود ادامه دهند. فصل خوبی برای داوری نبود، اما با برنامه‌ها و کلاس‌هایی که در تابستان برای داوران داریم، امیدواریم سال خوبی را برای داوری داشته باشیم. در قانون فوتبال امروز که در اروپا و آمریکا در حال پیاده شدن است، داور دیگر نمی‌تواند به تنهایی قضاوت کند و شما بار‌ها دیده‌اید صحنه‌هایی وجود داشته که از دید داور و حتی دوربین‌ها هم پنهان مانده است. VAR حلقه گمشده داوری ایران است و ممکن است حتی بدون این تکنولوژی داوران خوب قضاوت کنند، اما باز هم در مواقعی که تنش بالاست، به آن احتیاج دارند و امیدوارم خدا کمک کند تا هر چه زودتر VAR به ایران بیاید تا تیم‌ها کمتر ضرر کنند.

* یکی از مشکلات اصلی داوری ایران، تعداد داوران است. چه راهکاری برای این مشکل دارید؟

دوست دارم در این خصوص کمکی به کمیته داوران شود. در جلسه هیات رییسه تصویب کردیم ۸۰ داور به اضافه ۵ داور از لیگ دسته یک به عنوان داوران ذخیره برای پاداش در لیگ برتر قضاوت کنند. همچنین ۱۰۰ داور برای لیگ یک حضور داشته باشند و ۵ داور ذخیره لیگ دویی هم در لیست حضور داشته باشند. برای ساختار و راهکاری که باید این کار را طبق آن انجام دهیم، در حال مشورت با صاحب نظران این حوزه در همه شهر‌ها هستیم و می‌خواهیم ۸۰ نفری که می‌آیند، آدم‌های سالمی باشند و واقعا احتیاج به کمک داریم تا با یک ساختار به آن برسیم. واقعا آمار داوران زیاد است و نمی‌خواهم بگویم چه کسی مقصر است، اما همین باعث شده حتی به داورانی که می‌خواهیم روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم، بازی نرسد و دیر به دیر سوت بزنند و همین باعث شود که کیفیت قضاوت آن‌ها پایین بیاید. روسای کمیته داوران استان‌ها و از آن مهم‌تر، روسای هیات فوتبال شهرستان‌ها باید به یک جمع‌بندی برسند که ما می‌خواهیم تعداد داوران را کمتر کنیم و بحث یک استان و دو استان نیست. آن موقع است که قضاوت‌ها بهتر می‌شود و کسانی که اشتباه کنند، با آن‌ها برخورد می‌شود و کسانی که بهتر سوت بزنند، بازی‌های بیشتری به آن‌ها خواهد رسید. VAR به لیگ بیست و سوم می‌رسد؟

* جریمه موقتی برای حسن ظهیری که در جشن قهرمانی پرسپولیس حضور داشت، در نظر گرفته شد. آیا قرار است شدت این جریمه بیشتر شود یا کمتر؟

ظهیری به خاطر قضاوت‌های خوبش در داربی پرچم زد. او معلم ورزش است و یکی از سالم‌ترین آدم‌های فوتبال است. او آدم محجوب و پایبندی است، اما آن کار او را به هر دلیلی نمی‌پذیرم و عملکردش غیرقابل توجیه بود. در چنین سطحی پذیرفته نیست که یک داور حتی به خاطر سلام و احوال‌پرسی در جشن قهرمانی یک تیم حضور داشته باشد. کمیته انضباطی با این قضیه برخورد کرد و او هم توضیحاتش را داد و بعد از این که از قضاوت خارج از کشورش بازگشت، قرار است دوباره در کمیته انضباطی حضور پیدا کند تا این قضیه را طوری مدیریت کنیم که نه این اتفاق دوباره رخ دهد و نه ایشان از داوری‌اش دور شود.

* در خصوص قضیه VAR، بار‌ها صحبت شده که ما برای لیگ بیست و سوم این موضوع را خواهیم داشت، اما با توجه به مشکلات موجود چنین چیزی بعید است. توضیح کامل در این خصوص می‌دهید.

تنها کمیته‌ای که احتیاج به VAR دارد، ما هستیم. البته آوردن این تکنولوژی وظیفه ما نیست و فقط آموزش داوران بر عهده کمیته است. در این خصوص هم مدرس آن را داریم و آموزش کامل را دیده و داوران هم آماده یادگیری هستند. VAR با باشگاه‌هاست و سازمان لیگ باشگاه‌ها را ملزم کرده که نسبت به آوردن VAR اقدام کنند. البته این موضوع نیاز به درست شدن زیرساخت‌ها دارد و باید ساختار استادیوم‌ها و باشگاه‌ها درست شوند. شرکت مورد نظر اعلام شده و ما به عنوان فدراسیون فوتبال فقط می‌توانیم این را مدیریت کنیم که باشگاه‌ها با آن شرکت قرارداد ببندند و این تکنولوژی را به استادیوم‌هایشان بیاورند.

* چرا این موضوع عملی نمی‌شود؟

به دلیل تحریم‌هایی که وجود دارد، کار برای آن شرکت سخت شده و همان سپاهان یا ذوب‌آهنی که می‌خواستند با این شرکت قرارداد ببندند، حتما باید دستگاهی را بخرند و برای پرداخت پول آن، مشکلاتی به وجود می‌آید، اما چیزی که مشخص است فدراسیون فوتبال، دولت و بدنه نظام اصرار دارند که VAR بیاید. شرکت مورد نظر انتخاب شده، اما «گیروگورهایی» برای نهایی شدن این اتفاق وجود دارد. به هر حال آقای تاج در جلسات همیشه تاکید می‌کند که در فصل آینده به هر طریقی VAR را داشته باشیم، اما این که به کجای فصل برسد، نمی‌دانیم. تمام کلاس‌های هماهنگی و رفتار‌های لازم را انجام دادیم، اما به هر حال یکسری رفتار‌ها و تحریم‌ها وجود دارد که سبب شده این موضوع به تعویق بیفتد. شاید بتوانیم در فصل آینده چند ورزشگاه را مجهز به این سیستم کنیم.

* هزینه هر دستگاه VAR چقدر است؟

من واقعا هزینه‌های آن را نمی‌دانم، اما باید این هزینه به شرکت بلژیکی به صورت یورو پرداخت شود. البته فکر نمی‌کنم مشکل، پول آن باشد و بعید به نظر می‌رسد باشگاه‌ها بابت پول این سیستم لنگ بمانند. مشکل مالی نداریم و رفتار‌های اداری و حقوقی و تحریم‌هایی که هست، مانع شده است.

* داوران فوتسال اعتراض داشتند که ۲ سال است حق‌الزحمه آن‌ها داده نشده و می‌خواهند در هفته‌های ابتدایی اعتصاب کنند.

اولا از داوران فوتسال، ناظران و مجموعه سازمان لیگ فوتسال بابت زحماتشان در این چند وقت تشکر می‌کنم. واقعا داوران فوتسال ۲ سال است که پول نگرفته‌اند و حتی حق ایاب ذهاب که از جیبشان پرداخت کرده‌اند که به آن‌ها داده نشده است. به آن‌ها بی‌احترامی شده، اما من پشت آن‌ها هستم. با این حال اینکه بگوییم پول داوران فوتسال را به فوتبالی‌ها داده‌ایم، چنین چیزی درست نیست. سازمان لیگ فوتسال حق‌الزحمه داوران را پرداخت می‌کنند و هیچ ربطی به فوتبال ندارد.

سازمان لیگ فوتبال هیچوقت مشکل نداشته و همیشه چه در بخش آقایان و چه در بخش بانوان، منظم پول داوران را پرداخت کرده است. سازمان لیگ فوتسال می‌توانست با هماهنگی با فدراسیون پول داوران را بدهد، اما نداده است. این صحیح است، اما فکر نمی‌کنم که بخواهند اعتصاب کنند. من پشت آن‌ها هستم و به آن‌ها احترام می‌گذاریم و سعی می‌کنیم در این چند روز پیش از شروع لیگ فوتسال، بدهی‌های آن‌ها را پرداخت کنیم. از دورهمی قبل از انتخابات تا خرید ماشین با پول هیات فوتبال

* چند وقت پیش انتخابات هیات فوتبال کهگیلویه و بویراحمد بود که یکسری حواشی وجود داشت. آیا درست است که شب قبل از انتخابات با چند نفر از اعضای مجمع دورهمی داشتید؟

طبق پروسه انتخابات، ثبت‌نام‌ها به موقع انجام شد و با توجه به اسم‌نویسی و تایید صلاحیت‌ها، مراجع ذی‌صلاح تاریخ انتخابات را اعلام کردند و با تاییدیه دستگاه‌های ذی‌نفع ۵ نفر انتخاب شده بودند. انتخابات باشکوهی بود و در کمال آرامش برگزار شد. رییس فدراسیون، رضاییان (عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال) و حیدری (مسئول امور استان‌ها) حضور داشتند. در جو بسیار آرامی برگزار شد و دوباره به من اعتماد شد تا در این سمت باقی بماند.

البته ناگفته نماند که من در ۴ سال قبلی می‌توانستم کار‌های بیشتری برای استانم انجام دهم، اما در ۴ سال آینده سعی می‌کنم کار‌هایی را در شأن فوتبال استان انجام دهم. من رییس هیات فوتبال استان و اعتبار استان هستم. شاید شب قبل از انتخابات کسی به من سر زده باشد، اما اینکه بخواهیم آن را خطی و رانتی کنیم، چنین چیزی نبوده است. دو داور، دو مربی، دو بازیکن، ۸ رییس هیات و دیگر افراد حاضر در مجمع که شمار آن‌ها به ۲۲ می‌رسید، در مجمع حضور داشتند.

شاید ۲ یا ۳ نفر در شب انتخابات پیش من بودند، اما نمی‌خواهم درباره‌اش صحبت کنم. به هر حال طبیعی است که هر کسی که انتخابات را می‌بازد، یک صحبت‌هایی انجام می‌دهد. من توجهی به آن‌ها نمی‌کنم. مجمع به بهترین روش ممکن برگزار شد.

* آقای باقرنژاد، رقیب شما در انتخابات در مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌ها گفته بود که شما با پول هیات فوتبال برای خود ماشین خریده‌اید و از آن استفاده شخصی می‌کنید. آیا این موضوع درست است؟

مصاحبه ایشان مفصل بود و من نمی‌خواهم درباره او صحبت کنم و کمیته اخلاق در خصوص این پرونده رای داد. تمام حرف‌های ایشان کذب بود و در دادگاه رسانه هم محکوم شدند. هر کسی هر ادعایی دارد، باید آن را ثابت کند. این حرف‌ها، یکی، دو روز نیست که از دهان ایشان بیرون می‌آید و نزدیک به دو سال است که از این حرف‌ها می‌زند. نه ایشان، بلکه بسیاری از آدم‌های دیگر تلاش داشتند که با یکسری حرف‌ها و شکایات همین مسیر را پیش ببرند، اما نتوانستند چیزی را اثبات کنند. خط قرمز نظام آدم‌ها نیستند و اگر چیزی ثابت می‌شد، من اینجا نبودم.

با آبروی افراد بازی کردن زیاد جالب نیست و اگر همه بخواهند تو را زمین بزنند، اما آن بالایی نخواهد، هیچ اتفاقی برای تو رخ نمی‌دهد. من گلایه‌ای ندارم، اما مجمع استان من را انتخاب کرده تا ۴ سال دیگر خدمت‌گذارشان باشم.

* یکی، دو داور استانی و حتی آقای اصفهانیان گفتند که شما در خصوص پسرتان پارتی بازی کرده‌اید، درست است؟

او پسر من نیست، پسر این کشور است. ممکن است من یکی، دو ماه یا یکی، دو سال دیگر زنده باشم. او به هر حال فردی است که در این اجتماع زندگی می‌کند و شخصیتی مستقل دارد. ما از قدیم داورانی داشتیم که پدر و پسر بودند و این موضوع هیچ ربطی به رانت و پارتی بازی ندارد. پسر من یا هر داور دیگری را تا کجا می‌توانید ببرید؟ تا لب زمین. از آن‌جا به بعد عملکرد خودش است که لیاقتش را نشان می‌دهد. حتی اگر یک بار هم چشم‌پوشی کنی، بار دوم که ضعیف باشد هم آبروی خودش را برده و هم آبروی پدرش را.

اگر آقای اصفهانیان این حرف را زده که من دیگر حرفی ندارم. او باید سند بیاورد. او باید سند بیاورد که پسر من کلاس درجه ۳ یا ۲ شرکت نکرده است. پسر من حتی ۲ تا از این کلاس‌ها را زیر نظر شکور و مهرپیشه بوده است. به هر حال تاوان دارد کسی که بخواهد خودش رییس کمیته داوران باشد و پسرش هم داوری کند. ما هر کاری کنیم، یک ایرادی خواهند گرفت. اگر او قابلیت نداشته باشد، اتفاقات کمتری خواهد افتاد.

سال گذشته شش، هفت نفر را از لیگ دو به لیگ یک آوردیم که یکی از آن‌ها پسر خودم بود. من از آقای احمدی که مسئول چیدمان داوران لیگ دویی بود، خواستم که داورانی را به من معرفی کند که در لیگ یک به درد ما بخورند و آینده هم داشته باشند. در لیست او از شهرستان‌های مختلف از جمله خوزستان، تهران، گیلان و حتی استان خود من هم بود. این افراد خوب قضاوت کردند و ما به آن‌ها پاداش دادیم. آن‌ها بیش از ۶۰ بازی ما را قضاوت کردند. در بین این افراد یکی پسر من است که خوب قضاوت می‌کند. پسر من حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت و عملکرد آن‌ها در زمین مسابقه مشخص خواهد بود.

* یکی از داوران استانی شما می‌گفت که جرأت نمی‌کنند علیه شما حرف بزنند، چون ممکن است تهدید شوند یا همین جایگاهی را هم که داریم از دست بدهیم. چنین چیزی صحیح است؟

می‌دانید من به چه چیزی محکوم هستم؟ من خیلی پدرانه رفتار می‌کنم. من هیچوقت حتی در خانواده خودم هم گذشته را شخم نمی‌زنم و همه چیز را می‌بخشم. شاید همین داوری که شما می‌گویید حرفی داشته باشد که نتواند بزند یا شاید حتی من اشتباه کرده باشم، ولی من بخواهم با سوء‌نیت کسی را نابود کنم، چنین چیزی وجود ندارد.

شما الان به من توهین کن و ۱۰ روز دیگر به من زنگ بزن، من بخشیده‌ام، زیرا می‌گویم او ۱۰ روز پیش با یک ذهنیت دیگر با من صحبت بود و حتما یک مشکلی داشته‌ای. چنین چیزی وجود ندارد و همه من را می‌شناسند. در این فدراسیون من متخصص صله رحم هستم. من همین الان می‌توانم در موبایلم نشان دهم که یک داور بزرگ به من توهین کرده و من می‌توانستم او را در اختیار کمیته انضباطی قرار دهم، اما ۱۵ روز بعد شرمنده شده و گفته رفتاری که تو با من کردی را نمی‌توانم فراموش کنم.

من اصلا دنبال تنبیه کسی نیستم. آقای عسگری استاد من است و من با ابلاغیه‌های او بیش از ۱۰۰ قضاوت رفته‌ام. ۲ سال تمام است که من را در رسانه‌ها می‌کوبد، اما یک بار نشد علیه او صحبت کنم. یک بار فقط در همان برنامه تلویزیونی جواب او را دادم که الان هم بابت حرف‌هایم ناراحت هستم. می‌توانستم همان موقع هم آن حرف‌ها را نزنم و ۱۰ یا ۱۵ روز بعد جواب او را بدهم که آرام‌تر بودم. حتی آن رفتاری که فکر می‌کنم حق است و حتی می‌دانم مردم هم پسندیده‌اند، خودم نپسندیدم، زیرا به هر حال او هم زحمت کشیده است. اصلا چنین چیزی در وجود من نیست. اگر هر داوری چه در استان من و چه در هر جایی، حقش خورده شده، بیاید اینجا در حضور خود شما من عذرخواهی کنم. من زیر بار این حرف نمی‌روم. داوران باید از زیر سایه فغانی بیرون می‌رفتند

* خیلی‌ها معتقدند که نقطه تاریک کارنامه شما در کمیته داوران، رفتن علیرضا فغانی است. اگر به عقب برگردید، باز هم این کار را خواهید کرد؟

کشور و فوتبال ایران خیلی هزینه کرد و او هم اعتبار زیادی برای فوتبال ما آورد. به نظر من معتبرترین داور ما در دنیا آقای فغانی بود. من می‌توانستم فغانی را در لیست نگه دارم و بازی‌های خارج از کشورش را بزرگ کنم و خودم پشت آن قایم شوم. راحت‌ترین راه برای من همین بود. ولی باید یادمان باشد که او زندگی‌اش را انتخاب کرده و می‌خواهد در استرالیا زندگی کند. او با A لیگ قرارداد بسته و ۲ سال است که آن جا قضاوت می‌کند.

داوران ما هم در کشور خودشان سوت می‌زنند. طبق بخشنامه فیفا و AFC، هر داوری که می‌خواهد در لیست بین‌المللی باشد، باید در بالاترین سطح فوتبال کشورش ۱۰ بازی را قضاوت کند. ما شاید می‌توانستیم یک یا ۲ بازی به او بدهیم. در نهایت فغانی چه اعتباری از داوری را می‌خواست که کسب نکرده بود؟ او همه چیز در کارنامه‌اش داشت و بر این باور بودیم که داوران ما باید از زیر سایه او بیرون بروند و قضاوت کنند. من هیچ مشکلی با فغانی ندارم و هیچ کدورتی نیست. حتی اگر از او تعریف شود، این تعریف‌ها برای من است، اما به هر حال او داور استرالیاست و تصمیم گرفته در آن کشور قضاوت کند.

* با توجه به این که ما تنها یک داور VAR داریم و تجربه بنیادی‌فر در این موضوع کم است، آیا ایران در جام ملت‌های آسیا تیم داوری خواهد داشت؟

خیر! چنین چیزی نیست. فیفا و AFC به کشور‌ها هم نگاه می‌کنند و ما ایرانیم و در سطح اول آسیا حضور داریم. داور اول ما بنیادی‌فر است که کم‌تجربه هم نیست و بازی‌های بسیاری را رفته است. من نمی‌دانم این حرف بر چه اساس است، اما چیزی که می‌دانم ما مشکلی برای داشتن تیم داوری در آسیا نداریم و این اتفاق باید صورت بگیرد. ما هم باید رایزنی بیشتری کنیم و فکر نمی‌کنم به خاطر تجربه کم بنیادی‌فر، تیم داوری نداشته باشیم.

* آیا در لیگ‌های پایین‌تر فساد در داوری وجود داشته یا خیر؟

هیچ موقع هیچ موردی که با سند باشد به ما گزارش نشده است. حتی یک پیامک هم نبوده است. این که مربی ناراحت است و یک چیزی می‌گوید یا داوری دیر به هتل رسیده یا با کسی حرف زده باشد، ملاک و سند این ماجرا نیست. اینکه با سند چنین چیزی باشد، نه در آقایان و نه در خانم‌ها ندیدم.

شاید ما چینشی گذاشتیم که داور شیرازی در اهواز قضاوت کند، اما می‌بینیم که تیم اهوازی با شیراز در کورس است و برای این که شائبه ایجاد نشود، چیدمان را تغییر می‌دهیم.

* آیا ابلاغیه خورشیدی برای داربی ۱۰۱ را تاج برای بار اول امضا نکرد؟

از روزی که من چیدمان داوران را انجام می‌دهم، نه دبیر کل، نه دیگر اعضای فدراسیون و نه حتی خود آقای تاج اطلاع و اشرافی نداشتند. اگر من بخواهم بگویم خورشیدی و تاج بگوید رحیمی؛ من چه کمیته داورانی هستم؟

من اعتراف می‌کنم در این مدتی که با تاج کار کردم، تا حالا نشده تاج حتی برای یک تیم یا داور چیزی به من بگوید و بابت این که من را مختار گذاشته از او تشکر می‌کنم. حتی آقای ممبینی که خودش داور بوده هم برای مشورت تاکنون یک کلمه در خصوص چینش داوری با ما صحبت نکرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار