احداث زائر سرا در پارک جنگلی چغاسبز یکی از این تصمیمات عجیب و در عین حال مضر به حال بافت طبیعی ،زیست محیطی و برهم خوردن موازنه محیط زیستی در این منطقه طبیعی و جنگلی است.
کد خبر: ۱۱۰۷۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ 31 May 2023

تابناک ایلام :: یکی از اساسی ترین و زیربنایی ترین چالش های پیش روی توسعه در ایران ،در هم آمیختن مفاهیم و قرار دادن توسعه و مذهب در مقابل همدیگر است .

موضوعی که این سال ها با وجود مزیت های مهم گردشگری و تفریحی در کشور، بدلیل همین دررهم آمیختگی و نبود راهبرد درست بمنظور تعریف از مفاهیم توسعه و مذهب و همزیستی آنان ،باعث هدررفت بخش قابل توجهی از مزیت های گردشگری توسعه آفرین شده است .

این درحالیست با تعریف یک هدف متعالی به نام توسعه و از سویی در نظر گرفتن معذورات و ملاحظات مذهبی و آداب و رسوم ،با حذف نگاههای صفر و صد مطلق به مقوله مذهب می توان در میان مدت به افق تعریف شده یا همان هدف متعالی هم رسید

امروز اربعین یک واژه مقدس در کنار دیگر ارزش‌های مذهبی و دینی مردم ما قرار گرفته است، سنتی ارزشی که در کنار تقویت باورهای مذهبی و تطهیر روح ،طیفی از دستاوردهای سیاسی و امنیتی را نصیب کشور کرده است.

اما چنانچه تمامی آثار و ارزش‌های این سنت در کنار مزیت اقتصادی آن دیده شود و با حذف نگاه مذهبی مطلق مذهبی به دیگر دستاوردها و آثار آن نیز نگاهی شود، قطعا اربعین به دیگر مزیت های اقتصادی توسعه آفرین استان افزوده خواهد شد و باید این نکته اساسی را در تعریف مفاهیم و طرح های مرتبط با اربعین گنجاند

اما متاسفانه تا اینجای کار اینگونه نبوده است ،یک نگاه صد مطلق به اربعین ،برجسته سازی مفاهیم ارزشی و غفلت از آثار و موهبت های اقتصادی و توسعه ای آن در استان باعث شده است که نه تنها معابر اقتصادی برای معیشت و اشتغال مردم نظیر احداث فروشگاهها ورستوران های بین راهی بسته شود بلکه دیگر مزیت های توسعه ای استان تحت تاثیر این سنت رو به اضمحلال گراییده شوند

تصمیم گیران و سیاست گذاران به دلیل نوع نگاه به سیاست حکمرانی و شعار های خود ،سایه وجه ارزشی و قدسیت اربعین را بر دیگر وجوه آن قرار داده و براساس آنان تصمیمات عجیب و غریبی را اتخاذمی نمایند

بعنوان مثال احداث زائر سرا در پارک جنگلی چغاسبز یکی از این تصمیمات عجیب و در عین حال مضر به حال بافت طبیعی ،زیست محیطی و برهم خوردن موازنه محیط زیستی در این منطقه طبیعی و جنگلی است.

نیک می‌دانیم که پارک جنگلی چغاسبز یکی از زیباترین، طبیعی ترین و مهمترین زیست گاههای طبیعی استان است که سالهاست بعنوان یک مرکز بزرگ تفرجگاهی در خدمت شهروندان ایلامی قرار دارد.

اینکه مسافرین از هرجای ایران بخواهند از این نقطه زیبای طبیعی استفاده و ساعاتی از روز در آن بگذرانند ایده بدی نیست ،اما یادمان نرود همین حجم فعلی استفاده از طبیعت چغاسبز باوجود عدم ساخت و ساز و برهم خوردن تعادل زیست محیطی آن ،این منطقه را در آستانه نابودی قرار داده است .

حال تصور کنید با ساختمان سازی و گسیل صدهها هزار نفر و اسکان آنان چه اتفاقی برای این زیست بوم زیبای ایلام رقم خواهد خورد ؟!

بدیهی است حتی جابجایی یک سنگ در زیست بوم حیوانی و گیاهی بدون ملحوظ دانستن ساختارهاي طبیعی ،تعادل طبیعی و زیست محیطی را در آن نقطه به هم زده و به شکل یک چرخه آثار منفی آن بر سرتاسر محیط زیست نمایان خواهد شد

بطور قطع ساختمان سازی تحت عنوان زائر سرا در چغاسبز بدترین ایده ای است که مدیران با اجرایی نمودن آن آتش بر جان طبیعت زیبای چغاسبز خواهند نشاند.

آتشی زیانبار از جنس برهم خوردن تعادل طبیعی و زیست بوم جانوری ،تبدیل این نقطه به بزرگترین زباله دان استان، ایجاد آلودگی گسترده صوتی و دیگر آسیب‌های انسانی رایج به طبیعت که در کوتاه مدت آثار مخرب خود بر این عرصه زیبای طبیعی را برجای خواهد گذاشت

اینکه می گوییم در هم آمیختن مفاهیم یعنی هر چیزی سرجای خود قرار گیرد بدون تزاحم و بر هم زدن روند و سیر طبیعی حیات دیگری !

اربعین زیباست و قداست دارد و ارزش‌های آن عمری به درازای فرهنگ و سنن مردم این سامان دارد ،طبیعت ایلام هم زیباست و ارزشمند ترین داشته این مردمان تلقی می شود!

هر دو طراوت را به روح می دهند ،یکی شادابی روحی با آثار دنیوی و دیگری طراوت روحی با ارزش‌های اخروی ! اما اینگونه هر دو می توانند در کنار هم اقتصاد و توسعه را خلق نمایند .

مشروط بر اینکه هر کدام در جای خود دیده شود، ارزش‌های هرکدام در کنار هم چیده شود، اینگونه نشود با برجسته سازی مفاهیم معنوی اربعین از دیگر وجوه آن غفلت شود و مفاهیم را بعنوان سدی در مقابل دیگر مزیت ها قرار داد.

اینگونه نشود از مفاهیم ارزشی اربعین بعنوان ابزاری خشن بهره گیری شود تا با استفاده از آن مانعی در مقابل هرگونه ابراز نظر در خصوص اثرات منفی آن بر دیگر وجوه توسعه ای استان بهره گیری شود.

آری اربعین زیباست و ارزشمند است ،اگر قرار است زائرین اربعین تکریم شوند جا برای تکریم آنان فراوان است نقطه ای دیگر برای این کار درنظر گرفته شود تا هم طبیعت استان صیانت شود و هم اینکه وجه اقتصادی اربعین پیش روی مردم گشوده شود./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار