حسین عبدالعزیزی:
همه نیک می دانیم دشمن با تبلیغات سیاسی و اصطلاحا پروپاگاندا و نیز با جوسازی به گونه‌ای عمل می کند که اطلاعات هماهنگ و جهت‌دار برای تحریک و شوراندن افکار عمومی علیه نظام های سیاسی می پراکند. تبلیغات سیاسی، شکلی از ارتباط است که هدف آن تأثیرگذاری بر گرایش یک جمع یا جماعت همسو با موضع و دلیل دل‌خواه مبلغ سیاسی است.
کد خبر: ۱۱۰۲۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۱ 30 April 2023

به گزارش خبرنگار قلم ماندگار، همه نیک می دانیم دشمن با تبلیغات سیاسی و اصطلاحا پروپاگاندا و نیز با جوسازی به گونه‌ای عمل می کند که اطلاعات هماهنگ و جهت‌دار برای تحریک و شوراندن افکار عمومی علیه نظام های سیاسی می پراکند. تبلیغات سیاسی، شکلی از ارتباط است که هدف آن تأثیرگذاری بر گرایش یک جمع یا جماعت همسو با موضع و دلیل دل‌خواه مبلغ سیاسی است.
پروپاگاندا در اصلی‌ترین معنای خود، دادن اطلاعات جانبدارانه با هدف تأثیر جهت‌دار بر مخاطب است. به همین منظور، اغلب اوقات، واقعیت‌ها به‌طور گزینشی بیان و بازنمایی می‌شوند.
راهکار مقابله با پروگاندا، تبلیغات سیاسی مغرضانه و جوسازی ها علیه جمهوری اسلامی اسلامی چیست و کارویژه و رسالت رسانه ها در این میان چیست؟
برای پاسخگویی به این پرسش ها چند نکته را یاداور می شویم:
نخست: راهکار اصلی، جهاد تبیین است که قبلا کم و بیش پایگاه اطلاعرسانی قلم ماندگار به آن پرداخت.
دوم- تقویت توانمندی رسانه‌های داخلی در جهاد تبیین می توان جلوی دسیسه های دشمن را گرفت که مهمترین راهکار مقابله با جنگ روانی دشمن است.
سوم- ارتباط مستقیم و بدون واسطه مسئولان دستگاه های اجرایی با مردم و استماع بدون واسطه مشکلات شهروندان و همچنین پاسخگویی به درخواست‌های آن‌ها برای رفع مشکلات از عمده‌ترین وظایف مسئولان برای تحقق موثر جهاد تببین است.
چهارم-رهبر انقلاب به درستی فرمودند: در موضوع «تبیین» باید زمان شناس بود چرا که اگر در زمان مشخص مسئله به درستی تبیین نشود، نه تنها تاثیری نخواهد داشت بلکه مشکلاتی را هم به دنبال خواهد آورد زیرا که دشمنان نظام اسلامی تلاش می کنند با عوض کردن جای حق و باطل، افکار عمومی را تحریف کرده تا به اهداف شوم خود دست یابند.
پنجم- یکی از مطالبات مهم رهبر انقلاب تبیین درست مسائل است. بحث «جهاد تبیین» در مناسبت‌های مختلف مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است،‌ ایشان برای توصیف تبیین از کلمه «جهاد» استفاده کردند و همواره بر این مسئله تاکید کرده اند که باید با تبیین واقعیت اجازه نداد جای جلاد و شهید عوض شود. جهاد تبیین در حوزه های مختلفی مورد نظر است از جمله در عرصه ی علوم قرآنی.
ششم-تحول در حوزه فرهنگ، هنر، رسانه و فعالیت‌های قرآنی در راستای پیشبرد ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی نقش مهمی در تحقق جهاد تبیین دارد و به خوبی می‌توان از ظرفیت‌های فعالان مستعد قرآنی، فرهنگی، هنری و رسانه‌ای استان خوزستان بهره گرفت.
هفتم- آسیب‌شناسی و تدوین برنامه‌های عملیاتی مشخص، برای رفع آسیب‌ها، کمبود‌ها و هدایت صحیح منابع مالی و معنوی برای تحقق اهداف و اولویت‌ها نیز در برنامه‌ریزی فرهنگی استان باید انجام شود.
هشتم-در جهاد تبیین، باید راه پیشرفت و تعالی مادّی ملّت از بیراهه‌ها و کج‌راهه‌ها جدا شود و یکی از مسائل مهم این است.

سرانجام اینکه مسیر اصلاح طلبی و تحول از جهادتبیین اغاز می شود و با مطالبه گری تسهیل و هموار می شود. لازمه ی تحقق جهاد تببین نیز مردمی بودن است؛ به این معنی که با مردم عادی معمولی باید هم کلام شد، نشست و برخاست کرد، باید گوش شنوا برای شنیدن گلایه ها،درددل هاو حرف مردم داشت و هم زبان گویا برای روشن کردن ذهن مردم. جهاد تبیین یعنی جهاد شفافیت، روشنگری و بیان حقایق است زیرا که در جهاد تبیین باید سه اصل مهم مخاطب‌شناسی، موقعیت‌شناسی و نوع بیان مدنظر قرار گیرد تا بتوانیم به هدف مدنظر خود دست یابیم.

به قلم حسین عبدالعزیزی مدیر مسئول قلم ماندگار

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار