حجم‌ فرسایش خاک در ایران ۷ برابر سایر کشورهاست
کد خبر: ۱۱۰۲۱۴۴
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۳ 26 April 2023

رئیس سازمان‌ امور اراضی به ایلنا گفت: اگر مالکی زمینی‌اش را بالای ۵ سال زیر کشت نبرد در راستای قانون بایر مجمع تشخیص مصلحت سازمان امور اراضی موظف است زمین را شناسایی و مالک را مجاب کند که آن را زیر کشت ببرد و اگر دلیل اش موجه نبود ما می‌توانیم زمین را به افرادی که در این‌زمینه اهلیت دارند بفروشیم و آن زمین قابلیت مصادره، مزایده و فروش به غیر را دارد.

از سوی دیگر و طبق گزارش ایسنا، آمارهای رسمی نشان می‌دهند که ۸۵ درصد از آبی که به طور سالانه از سفره‌های آب زیرزمینی برداشت می‌شوند، مربوط به چاه‌های مجاز فعال است و این در حالی است که ۲۰ درصد چاه‌های مجاز بعضا تا ۱۰ برابر پروانه مجاز خود برداشت آب دارند، وضعیتی که تداوم آن خسارت‌های جبران ناپذیری را برای کشور در پی خواهد داشت.

بنا بر آمارهای شرکت مدیریت منابع آب ایران، در حال حاضر ۵۵ درصد از ۹۸ میلیارد مترمکعب آبی که به صورت سالانه در کشور به مصرف می‌رسد، از طریق منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود و از نظر نوع طبقه‌بندی نیز ۸۷ درصد از مصارف سالانه کشور به کشاورزی، ۹ درصد به شرب و بهداشت و ۳ درصد به صنایع اختصاص پیدا می‌کند.

همچنین در میان استان‌های کشور بیشترین وابستگی به آب‌های زیرزمینی به استان‌هایی چون کرمان، یزد، البرز، خراسان جنوبی، هرمزگان، همدان، خراسان رضوی و فارس اختصاص دارد که به ترتیب در این استان‌ها سهم برداشت آب از منابع آب زیرزمینی نسبت به آب‌های سطحی ۹۳ درصد، ۹۱ درصد، ۸۹ درصد، ۸۹ درصد، ۸۸ درصد، ۸۷ درصد، ۸۴ درصد و ۸۰ درصد است.

در واقع در این استان‌ها بیش از ۸۰ درصد از آب مصرفی سالانه از منابع زیرزمینی برداشت می‌شود و این اتفاق نقش ویرانگری در وضعیت آبی آن‌ها داشته و خواهد داشت.


 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار