وقوع چند فقره آتش‌سوزی در انبارها و کارگاه‌های چوب و مصنوعات چوبی واقع در بافت تاریخی – فرهنگی شیراز طی یک‌ماه گذشته، لزوم توجه به انتقال این اماکن به خارج از محدوده مسکونی را بیش از پیش نشان می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۹۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۷ 11 October 2015
تابناک فارس به نقل از ایسنا: کم‌توجهی به موضوع کاربری‌ها و استفاده‌ برخی صاحبان صنوف از منازل مسکونی خالی از سکنه، به‌عنوان انبار نگهداری کالا و کارگاه‌های فنی، خصوصا در نقاط بافت تاریخی - فرهنگی و بافت‌های فرسوده و رعایت نکردن اصول اولیه ایمنی توسط بهره‌برداران، خطرات بالقوه‌ای برای ساکنان این منطقه ایجاد کرده است.

مهدی شایق، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز نیز بر لزوم انتقال این کارگاه‌ها تاکید کرد.

وی با یادآوری اینکه حریق به وقوع پیوسته در یک انبار چوب در شیراز بعد از یک‌ساعت و نیم تلاش بی‌وقفه آتش‌نشانان، مهار شد، ادامه داد: در جوار این انبار 2 انبار لوازم خانگی و یک دامداری نیز وجود دارد. وجود این گونه انبارها و کارگاه‌ها در این بافت بسیار خطرساز بوده و در صورت بروز حادثه‌ می‌تواند جان ساکنین را تهدید کند. این حادثه با توجه به اینکه در منطقه مسکونی و کارگاهی و در نزدیکی یکی از بیمارستان‌های بزرگ شیراز اتفاق افتاد، می‌توانست خطرات بسیاری را به‌دنبال داشته باشد که البته با تلاش گسترده آتش‌نشانان، مهار شد.

این مقام مسئول اضافه کرد: شدت این حادثه به حدی بوده که به یک دکل مخابراتی که در 10 متری این کارگاه وجود داشته، آسیب رسانده است و قطعا می‌توانست ابعاد خطرناک‌تری نیز داشته باشد.

شایق به تعداد نیروهای عمل کننده در این حادثه، اشاره و بیان کرد: با توجه به ابعاد آتش سوزی و امکان سرایت آتش به کارگاه‌ها و انبارهای مجاور، 20 نیرو به همراه تانکر آبرسان از 6 ایستگاه فراخوانده شدند، که در ابتدای آتش سوزی موفق به مدیریت آن شدند.

وی به نبود امکانات ایمنی در این کارگاه، اشاره و خاطرنشان کرد: در این کارگاه هیچ گونه امکانات استانداردی مطابق با استانداردهای انبارها و کارگاه‌های این چنینی موجود نبوده است، که خود جای سؤال دارد. چینش وسایل در این کارگاه بدون توجه به اصول انبارداری بوده که خود باعث سخت و زمانبر شدن عملیات و مهار آتش سوزی شد، البته علت وقوع حادثه توسط کارشناسان در دست بررسی است.

بخش‌های زیادی از بافت‌های فرسوده، تاریخی و فرهنگی شیراز، به انبار کالاهای تجاری و حتی کارگاه‌های مختلف تبدیل شده است. وجود انبارهای مواد غذایی، کالاهای خانگی، کالاهای بهداشتی و لوازم ساختمانی، در بافت مرکزی شیراز به یک رویه و سنت بدل شده است و علی‌رغم آنکه بارها مسئولان سازمان میادین شهرداری نسبت به طرح‌های انتقال مشاغل از مراکز مسکونی، وعده‌ها و اخباری را منتشر کرده‌اند، اما هنوز آثار مشهودی از این مهم مشهود نیست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار