به گفته محققان، فعالیت بدنی بین ساعت هشت تا ۱۱ صبح، در مقایسه با فعالیت در ساعات دیگر روز بیشترین تأثیر مثبت را بر کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی در افراد دارد.
کد خبر: ۱۰۸۰۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰ 03 December 2022

اگرچه ورزش کردن به‌طور کلی برای سلامتی مفید است، اما یک مطالعه بزرگ نشان می‌دهد که یک زمان خاص از روز ممکن است بیشترین فایده را در کاهش خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی (CVD) و سکته مغزی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، براساس این مطالعه افرادی که صبح‌ها ورزش می‌کنند، بیشترین کاهش خطر ابتلا به این بیماری‌ها را دارند. این به‌ویژه در مورد زنان صادق است.

به گفته محققان، فعالیت بدنی بین ساعت هشت تا ۱۱ صبح، در مقایسه با فعالیت در ساعات دیگر روز بیشترین تأثیر مثبت را بر کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی در افراد دارد.

محققان داده‌های بیش از ۸۶ هزار نفر را در بانک بیولوژی بریتانیا طی یک دوره شش‌ساله تجزیه و تحلیل کردند. محققان مرکز پزشکی دانشگاه لیدن در هلند گفته‌اند زنانی که تقریبا بین ساعت هشت و ۱۱ صبح ورزش می‌کنند، به نظر می‌رسد که با کمترین خطر برای حمله قلبی یا سکته مغزی مواجه هستند.

در مقایسه با زنانی که در اواخر روز بیشترین تحرک را داشتند، مشخص شد آن‌هایی که در اوایل یا اواخر صبح فعالیت بیشتری داشتند ۲۲ تا ۲۴ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی بودند. کسانی که بیشتر در اواخر صبح ورزش می‌کردند، خطر نسبی سکته مغزی را تا ۳۵ درصد کاهش دادند.

هنگامی که محققان زنان و مردان را به‌طور جداگانه بررسی کردند، مشخص شد که زنان به‌طور قابل‌توجهی از ورزش صبحگاهی سود بیشتری می‌برند. به‌گفته محققان، فعالیت بدنی صبحگاهی با سلامت متابولیک، کاهش سطح گلوکز و کاهش مقاومت به انسولین مرتبط است. همچنین ممکن است تمرینات صبحگاهی بیشتر از ورزش در اواخر روز هورمون استرس را کاهش دهد.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، هورمون استرس یا همان کورتیزول به مرور زمان می‌تواند بر سلامت قلب نیز تاثیر بگذارد. محققان تاکید می‌کنند: فعالیت بدنی، درست مانند مصرف غذا و قرار گرفتن در معرض نور، یک محرک برای ساعت شبانه‌روزی بدن است. ما می‌دانیم که خوردن غذا بعد از ساعت هشت شب، یا قرار گرفتن در معرض نور شدید در شب می‌تواند اثرات مضری بر ساعت بیولوژیکی ما داشته باشد؛ بنابراین احتمالا داشتن فعالیت بدنی در صبح مناسب‌ترین زمان برای تنظیم صحیح ساعت بدن است.

این مطالعه در مجله European Journal of Preventive Cardiology منتشر شده است./ح

 

برچسب ها: ورزش کردن ، سلامت قلب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار