15 مهرماه روز ملی روستا ، توسط شورای فرهنگ عمومی کشور به منظور ارج نهادن به روستائیان و فرهنگ روستائی و قدردانی از زحمات و تلاشهای خستگی ناپذیر این قشر بی ادعا نامگذاری شده است.
کد خبر: ۱۰۷۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶ 07 October 2015

به گزارش سایت تابناک ایلام از پایگاه اطلاع رسانی جویزر ایوان،  15 مهرماه روز ملی روستا ، توسط شورای فرهنگ عمومی کشور به منظور ارج نهادن به روستائیان و فرهنگ روستائی و قدردانی از زحمات و تلاشهای خستگی ناپذیر این قشر بی ادعا نامگذاری شده است.

 روستای گاوسوار ایوان از جمله روستاهای نمونه شهرستان می باشد که در فاصله ۲ کیلومتری از شهرستان ایوان با تعداد ۸۲ خانوار و جمعیت ۴۱۲ نفری متشکل از ۴ ایل بزرگ ، شرف خان ، موالی ، باباخان و حیاسه می باشد که از ویژگی های بارز این روستا می توان به شوخ طبعی و شجاعت مردمان آن اشاره کرد.

 این روستا از نظر موقعیت جغرافیایی در سمت مشرق محدود به چالانچی و هلشی ودرغرب محدود به شیره چغا و پلنگرد و در شما به کوه بلند شرزول و از جنوب به رودخانه کنگیر  وصل می شود ، زبان اصلی این روستا کردی کلهر و دین انها تمام شیعه و دارای قدمتی در حدود صد سال می باشد.

 روستا دارای امکانات مرکز بهداشت ، دبستان پنج کلاسه ، تلفن ثابت شهری ، جایگاه نفت سفید و گاز کشی خانگی ، خط انتقال آب به طول ۵ کیلومتر و طرح هادی می باشد.

 مردم روستای گاوسوار در دوران دفاع مقدس  ۹ شهید ، ۲۰ جانباز و ۹۰ ایثار گر تقدیم انقلاب نموده اند که به نسبت جمعیت دارای بیشترین ایثارگر می باشند.این روستا نقش ویژه ای در دوران دفاع مقدس و نیز جبهه های جنگ داشته و در سال 68 یک بار هدف بمبماران هوایی دشمن قرار گرفت.

 مردم این روستا مردمی انقلابی و وفادار به نظام اسلامی و پیرو ولایت فقیه می باشند و در تمام صحنه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و مذهبی حضور فعال دارند ، شغل بیشتر مردم روستا کشاورزی و دامداری می باشد و از این راه امرار معاش می نمایند. از لحاظ سطح سواد و تحصیلات هم بحمدالله غنی می باشند و مدارج عالیه دانشگاهی را طی نموده اند به طوری که بیشتر اساتید دانشگاه های دولتی و غیر دولتی این استان به قلم جوانان این منطقه مزین می باشد.

 در این منطقه محصولات کشاورزی از جمله گندم، جو، نخود، عدس، ذرت، گوجه، بامیه، خیار، شلغم، کدو و... کاشت می شود و درآمدزایی خوبی برای صاحبان خود دارد و زنان نیز هم دوش مردان در این کارها به آنان کمک می کنند تا زمینه ی زندگی راحت و مرفهی را برای فرزندان خود و ادامه تحصیل آنان داشته باشند ، مردم این روستا علاوه بر تحصیل و کارهای کشاورزی از لحاظ اعتقادات دینی و مذهبی هم در سطح پیشرفته ای قرار دارند و بعد از اتمام روز و فارغ شدن از کار و فعالیت روزانه در برنامه های فرهنگی و مذهبی مسجد نیز شرکت می نمایند و نماز را در اول وقت و به جماعت به جای می آورند. از جمله فعالیت های فرهنگی و قرآنی و مذهبی که در این مسجد برگزار می شود مجالس و محافل قرآنی و مذهبی (اعیاد و وفیات) کلاس های قرآن، هنری و ورزشی می باشد.

روستای گاوسوار "روستای سالم" شهرستان ایوان

 نجفی بخشدار مرکزی شهرستان ایوان در گفتگو با خبرنگار ما گفت : «روستای گاوسوار» در بخش مرکزی به عنوان روستای سالم انتخاب شده است ، روستای سالم بر اساس آیتم‌های بهداشت محیط زیست از طریق مراجع ذی‌صلاح برگزیده شده است.

 وی افزود : در آینده نزدیک برنامه‌های ویژه‌ای از جمله کلاس‌های آموزشی و مهارت‌های زندگی با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد در این روستا برگزار خواهد شد.

 عباس احمدی دهیار این روستا نیز گفت : با توجه به اینکه رعایت نکات زیست محیطی و بهداشتی در این روستا در اولویت قرار دارد این روستا بعنوان روستای پاک معرفی گردیده است ، مردم این روستا همیشه پیشگیری را بر درمان ترجیح می دهند.

 احمدی تصریح کرد : دفن بهداشتی زباله ها و منبع آب سالم و بدور از آلودگی ، خانه بهداشت پویا و فعال ، رعایت نکات بهداشتی و فردی بخصوص درمدارس با همکاری شبکه بهداشت شهرستان و تلاش برای حفظ محیت زیست از جمله ویژگی های بهداشتی این روستا می باشد.     

 ویژگی های روستای سالم

 منظور از روستای سالم نوعی از جامعه انسانی است که ویژگی های آن توسط ساکنان آن و مشخصا برای دستیابی به پبشرفت بومی، اصلاح الگوی مصرف، و مقاوم سازیِ اقتصاد محلی در برابر اقتصاد جهانی، برنامه ریزی و اجرا می شود.

از نظر اجتماعی، ساکنان این روستاها معتقدند که همه اهالی باید یکدیگر را بشناسند. لذا جمعیت دهکده های سالم معمولا از 50 الی 400 نفر تجاوز نمی کند ، این محدودیت جمعیتی از ملزومات «پیشرفت در مقیاس انسانی» است.

اهالی دهکده های سالم می کوشند که از نظر تولید و مصرف غذا خودکفا و خوداتکا باشند و بدون نیاز به نهاده های شیمیایی که به منابع طبیعی آسیب می رساند کشاورزی می کنند ، انرژی مورد نیاز این روستاها در محل، از طریق راهکارهای بهینه سازی مصرف انرژی و کاربرد فناوری های مناسبِ انرژی تامین می شود ، با استفاده از فناوری های مناسب، اهالی این روستاها قادرند از تمامی ضایعات جامد و مایع پس از تبدیل یا تصفیه، بهره برداری کشاورزی کنند.

به لحاظ خوداتکایی و خودکفایی موجود، معمولا این روستاها در برابر تلاطمات اقتصاد ملی و بین المللی مصون و مقاوم اند و غالب تصمیمات در دهکده های سالم به صورت مشارکتی گرفته می شود./ ز

 


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
محمدرضا مرادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
ضمن تشکر ویژه از حسن نیت و زحمات خالصانه جناب آقای احمدی دهیار لایق و ارجح روستای شهید پرور گاوسوار، بدیهی است مردمان شهید پرور این روستا مستحق توجه بیشتر مسئولین محترم شهرستان در امر آموزش ، بهداشت و سلامت ، ورزش و ... می باشد و لازمه سالم نگه داشتن جوانان و نوجوانان برگزاری مراسمات ، برنامه و کلاسهای آموزشی و انگیزشی می باشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
این روستا یکی از روستاهای پاک و سالم ایران است به طوری که حتی یک معتاد هم در آن پیدا نمیشه. محلی ها خیلی با هم صمیمی هسن انگار اهالی این روستا یک خانواده هستن ولی بیکاری به شدت جوانان ها را تحت فشار قرار داده که باعث مهاجرت بیشتر آنها به جنوب کشور و تهران شده که این پدیده باعث پیر شدن فضای روستا شده . پیر شدن فضای روستا را می توان در چهره کم جمعیت مدرسه آن دید که با این اوضاع شاهد تعطیلی آن نیز خواهیم شد . چند جوان مهاجر نکرده آن کاملا و روز و شب خود را به بطالت می گذران .
ناشناس2
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
عالییی این روستا مایه ی افتخار ما ایرانی هاست ..که هیچ جوان معتادی نداره با تشکر
ناشناس
|
Singapore
|
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
این روستا جزو روستاهایی می باشد که پایبند به اصول کلی ولی فقیه می باشند علاقمند جوانان آن به خدمت در نظام بخصوص ارتش را می توان یکی از افتخارات آنها را دانست که ادامه دهنده راه جانبازان و شهدای این روستا می باشد . حضور پرشور در فعالیتهای مسجد و پاک بودن جوانان از هرگونه خلاف حتی سیگار را می توان جز افتخارات مسئولین روستا در مدیریت و کارهای فرهنگی آنها را دانست . امیدوارم فضای روستا همینطور پاک و سالم بماند و مهاجرت جوانان آن کمتر شود .
ناشناس
|
Singapore
|
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
این روستا جزو روستاهایی می باشد که پایبند به اصول کلی ولی فقیه می باشند علاقمند جوانان آن به خدمت در نظام بخصوص ارتش را می توان یکی از افتخارات آنها را دانست که ادامه دهنده راه جانبازان و شهدای این روستا می باشد . حضور پرشور در فعالیتهای مسجد و پاک بودن جوانان از هرگونه خلاف حتی سیگار را می توان جز افتخارات مسئولین روستا در مدیریت و کارهای فرهنگی آنها را دانست . امیدوارم فضای روستا همینطور پاک و سالم بماند و مهاجرت جوانان آن کمتر شود .
اسلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
خیلی عالی است ممنون
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار