یک کارشناس زیست‌محیطی گفت: تخریب زیستگاه‌ها بزرگ‌ترین و مهم‌ترین عامل تهدیدکننده حیات‌وحش است.
کد خبر: ۱۰۷۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲ 07 October 2015

یک کارشناس زیست‌محیطی گفت: تخریب زیستگاه‌ها بزرگ‌ترین و مهم‌ترین عامل تهدیدکننده حیات‌وحش است و اگر طبق قوانین جدید که برای برخورد با متخلفان حوزه‌ی محیط‌زیست در نظر گرفته‌شده برخورد شود قطعاً تعرض به حوزه زیست‌محیطی کاهش چشمگیری می‌یابد.

به گزارش تابناک ایلام،  «غلامرضا ابدالی» اظهار کرد: بزرگ‌ترین عامل تهدیدکننده محیط‌زیست تخریب زیستگاه‌های حیات‌وحش است، چون وقتی محل زندگی آن‌ها از بین برود یا خود نیز از بین می‌روند یا مجبور به ترک زیست‌گاه‌های خود می‌شوند.

وی بابیان این‌که از بین رفتن جنگل‌ها، آتش‌سوزی‌ها و شکار تهدیدات جدی زیستگاه حیات‌وحش هستند، افزود: شکار و صید باید به‌شدت کنترل شود و قوانین قطع برخورد با متخلفان حوزه‌ی زیست‌محیطی مصوب شود تا متخلفان جرأت تعرض به حیات گونه‌های جانوری نداشته باشد.

ابدالی با اشاره به این‌که در برخی زیستگاه‌ها ممکن است که گونه‌ی جانوری در حال انقراض وجود داشته باشد و همین گونه‌ها با تفنگ شکارچیان انقراض پیدا کنند ، تصریح کرد: اگر طبق قوانین جدید که برای برخورد با متخلفان حوزه محیط‌زیست در نظر گرفته‌شده برخورد شود قطعاً تعرض به حوزه زیست‌محیطی کاهش چشمگیری می‌یابد.

این کارشناس محیط‌زیست ادامه داد: برای مثال در قانون جدید برخورد با متخلفان شکار، کل وحشی 10 میلیون تومان، پلنگ 80 میلیون تومان، کبک 200 هزار تومان و دیگر جانوران به همین شکل جریمه‌ی نقدی و حبس از نظر کیفری در نظر گرفته‌شده که اجرای کامل آن قطعاً بازدارنده خواهد بود.

وی با تأکید بر این‌که باید قوانین زیست‌محیطی به جامعه اطلاع‌رسانی شود تا در حوزه‌ی جرائم زیست‌محیطی پیشگیری صورت بگیرد، تصریح کرد: ضروری است که رسانه در حوزه‌ی قوانین و رعایت حقوق زیستی محیطی به‌صورت جدی و مستمر تلاش کنند.

ابدالی بابیان این‌که به خطر افتادن محیط‌زیست به‌نوعی به خطر افتادن حیات انسان است، افزود: باید به جامعه فهماند که بدون محیط‌زیست سالم نمی‌توان زندگی کرد./پ

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار