کد خبر: ۱۰۷۲۲۳۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲ 16 October 2022

تابناک رضوی: این روزها که سخن بر سر بودن یا نبودن برخی پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی غیرایرانی داغ است خوب است تا ظرفیت‌ها و نقاط ضعف و قوت و فرصت و تهدیدهای هر رسانه‌ای مورد بررسی و واکاوی جدی باشد. در عین حال به نظر می‌رسد پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام زمین بازی دشمن است و کسانی که قدرت کنشگری موثر در این فضا را ندارند، نباید در این میدان حضور پیدا کنند چه اینکه یقینا آسیب جدی خواهند دید.
به صراحت معتقدم انسداد و بستن "دائمی" اینستاگرام اتفاق مبارکی است بشروطها که درصورت عدم تحقق این شرط‌ها، فرجامی جز ماجرای توقیف تلگرام قابل پیش‌بینی نیست؛ فاعتبروا یا اولوالابصار

شرط اول آن اقناع افکار عمومی برای عدم استفاده از اینستاگرام به خاطر آسیب‌های
استفاده از پلتفرم‌های داخلی به خاطر منافعش است.

شرط دوم، ایجاد یا تقویت پلتفرم‌های داخلی و همزمان تقویت زیرساخت‌ها و نیز تقویت فرهنگ مصرف و همچنین توجه به ابعاد امنیتی فعالیت در هر پیام‌رسان است.

شرط سوم، اطمینان بخشی برای مخاطب است
چرا که یکی از نگرانی‌های مردم برای حضور در پلتفرم‌های داخلی این است که اطلاعات و اقداماتشان در اختیار نهادهای امنیتی قرار بگیرد و برایشان دردسر ساز بشود، لذا باید این اطمینان خاطر ایجاد بشود تا مردم آن بستر ارتباطی را امین و قابل اعتماد بدانند.

شرط چهارم ،تبلیغ برای تثبیت کسب وکارهاست. شایسته اینکه سامانه ای طراحی بشود جهت ثبت نام پیج های تجاری و کسب و کارهای موجود در اینستاگرام که متضرر نشده و حضور آنان را در بستر مجازی داخلی جدید اعلام و توسط رسانه های جمعی با تبلیغ مناسب تقویت کنیم تا جایگزین سازی متناسب انجام بشود. در نهایت اینکه از هیمنه و هیاهوی رسانه‌ای امثال اینستاگرام هم نباید هراس داشت که درصورت عملکرد مناسب و توجه به شروط فوق‌الذکر و بهبود روشها و تقویت پیام‌رسانهای داخلی و حمایت از مطبوعات و رسانه‌های رسمی کشور فرآیند اطلاع‌رسانی بهینه و اعتمادسازی عمومی محقق می‌شود.

احمد صابری تولایی/ فعال فرهنگی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار